Een miljoen voor een Porsche 911-schuurvondst

Hoe een stoffige Porsche 911-schuurvondst je dik een miljoen op kan leveren

Matching numbers: dat is waarvoor de rode broeken dragende, kreeft etende mannen in de wereld van het auto’s verzamelen graag hun goedgevulde portemonnees trekken, zeker in het geval van een Porsche 911-schuurvondst. Waarom en hoezo? Nou, omdat – als de overeenstemmende nummers zich op de juiste auto bevinden – ze een dik, vet synoniem zijn voor de juichkreet ‘kassa!’. Dit heilige gegeven impliceert dat alle delen van een auto bij elkaar horen. Als de carrosserie, de versnellingsbak, de motor, et cetera, allemaal hetzelfde DNA hebben, is dat in de ogen van rijke verzamelaars het teken dat de auto authentiek is, en de waarde gegarandeerd is.

Dat is ook waarom ze hun vingers zullen aflikken als ze deze nogal muffige paarse Porsche 911-schuurvondst zullen zien. We geven het meteen toe: hij ziet er niet bepaald uit als een waardevolle schat. Maar dat doet er niets toe. De auto heeft namelijk het nummer 9113601576 overal op z’n vettige onderdelen en chassis staan. Dat betekent dat dit de laatste, uiterst zeldzame, rechtsgestuurde Porsche 2.7 RS is. Deze homologatiespecial uit 1973 was de eerste Porsche die de letters RS op z’n bumper geplakt kreeg. RennSport: inmiddels zal je wel weten dat die initialen alleen maar iets goeds kunnen betekenen op Planeet Porsche.

In totaal werden er 1.590 exemplaren van Porsches beroemde icoon met de ducktail achterop gebouwd. Bij 111 daarvan zat het stuur aan de rechterkant en zeven hadden de kleur paars. Volgens de nieuwe eigenaar van de auto – een wandelende en pratende Porsche 2.7 RS-Wikipediapagina genaamd Josh Sadler – werd ie gekocht en geregistreerd in Engeland in 1973. Maar in 1978 werd ie verkocht aan een zakenman uit Trinidad, en die verscheepte de paarse RS naar zijn huis in het Caribisch gebied.

In Trinidad werd ie vervolgens nog twee keer verkocht. Eerst in 1989 – waarna ie werd overgespoten in Japans metallic-paars – en daarna aan een man die naar de naam Leon Paria luistert. Gedurende deze periode moeten de heiligschennende BBS-velgen in de kleur van de carrosserie zijn aangebracht. En de whaletail-spoiler, de Amerikaanse koplampen, de getinte ruiten, de dikke bumpers uit de jaren zeventig, plus de nieuwere remlichten.

‘We geven het meteen toe: hij ziet er niet bepaald uit als een waardevolle schat. Maar dat doet er niets toe’

De Porsche 911-schuurvondst

Leon bezat de auto zeven jaar voordat hij ‘m parkeerde achter een muurtje bij zijn huis, omdat ie ‘m niet meer aan de praat kreeg. Tragisch genoeg overleed hij vervolgens na een schietpartij terwijl hij op weg was naar een winkel, in 2002. Daardoor bleef de auto eenzaam en alleen bij zijn huis staan – tot het afgelopen jaar. Toen zag een kennis van nieuwe eigenaar Josh de inmiddels in verval geraakte auto staan, kocht ‘m, en verscheepte ‘m naar de Amerikaanse staat Florida.

‘Toen ik de foto’s aanvankelijk zag, dacht ik dat ie een wrak had gekocht’, zegt Josh. Dat was dus niet zo. In tegenstelling tot veel RS’en die compleet zijn afgeragd door ermee te racen, was dit exemplaar snaarstrak en kaarsrecht, en dus was Josh ermee in zijn sas. Dankzij de magische overeenstemmende nummers had ie al meteen een waarde van ongeveer 600.000 euro. Met een uiterst zorgvuldige restauratie zit het er dik in dat ie zomaar meer dan een miljoen waard zou kunnen zijn – misschien wel anderhalf.

RennSport: inmiddels zal je wel weten dat die initialen alleen maar iets goeds kunnen betekenen op Planeet Porsche’

Zijn ziel kwijt

Hoewel het restaureren van RS’en jarenlang het dagelijkse werk van Josh is geweest, zit hij er niet op te wachten om er nog eens eentje onderhanden te nemen. ‘Veel RS’en zijn inmiddels helemaal in nieuwstaat gebracht. Als ik deze auto ook zo aan zou pakken, ‘m dus helemaal zou strippen en ‘m dan restaureren, dan is ie z’n hele geschiedenis kwijt. Dan verliest ie z’n historische glans, dan verliest ie z’n ziel. Dan is het gewoon een nieuwe RS. Saai.’

Maar dat is helaas niet wat de markt voorschrijft. In 1980 zou je circa 12.000 euro hebben betaald voor een net exemplaar. In 2004 zou een RS Touring je een kleine ton hebben gekost. In 2011 waren ze ongeveer 300.000 euro waard, en op een veiling in 2014 is er eentje verkocht voor 1.150.000 euro. Er gaan geruchten dat gave RS-exemplaren met corresponderende nummers recent nog meer hebben opgebracht.

Is deze Porsche 911-schuurvondst de volgende in dat rijtje? Josh staat open voor biedingen, dus neem een gok en je weet het.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws