TopGear S24e07: de SsangYong Rodius blijkt een prima jacht

Boot en Bloot. En dat vóór 12 uur 's nachts

topgear s24e07
topgear s24e07
topgear s24e07
topgear s24e07
topgear s24e07
topgear s24e07
topgear s24e07
topgear s24e07

Twee belangrijke crises staren de mensheid dezer dagen in het gezicht. De eerste crisis is de nog altijd voortdurende aanwezigheid van de SsangYong Rodius op onze wegen: niet alleen het meest afgrijselijk uitziende voertuig dat ooit is gemaakt, maar misschien wel het meest afgrijselijke ding dat ooit is gemaakt. SsangYong is weliswaar gestopt met het bouwen van het groteske origineel, maar er rijden nog altijd veel Rodiussen in de rondte, gewoon in het wild over onze snelwegen en op woonerven. Ze weigeren te sterven, maar in de tussentijd brengen ze wel ernstige schade aan de ogen toe – en veroorzaken zelfs blindheid – bij onschuldige voorbijgangers.

De tweede crisis zijn de exorbitante kosten van luxe jachten. TopGear deed een aantal minuten onderzoek naar dit fenomeen, en daaruit bleek dat het kopen van een boot om je daarmee onder de fine fleur van Monaco te begeven je zomaar een paar miljoen euro kan kosten – en daar zitten dan de salarissen van de bootsjongens en de kosten van brandstof en koperpoets nog niet eens bij. Je zou bijna denken dat de superjacht-elite helemaal niet wil dat normale mensen ook meedoen aan hun feestje. Gelukkig kwam Rory Reid op de proppen met een plan om beide problemen in een grote beweging op te lossen. De wereld wordt een mooiere plaats, we beloven het.

Even een tonnetje uitgeven aan een luxueuze gezins-SUV was nog nooit zo makkelijk. Audi, Porsche, Land Rover en vrijwel ieder andere grote autobouwer helpen je graag van redelijk wat contanten af in ruil voor iets indrukwekkends voor in het terrein. Maar wie wil er nou iets wat de buurman ook heeft? Als je toch zoveel geld gaat uitgeven aan een dikke SUV die geen Audi, Range Rover of Porsche hoeft te zijn, maar wel een merk waar je nog nooit van hebt gehoord, heeft Matt LeBlanc de oplossing voor je. Hij heet de Shaman, hij komt uit Rusland, en heeft acht wielen, en is daarom mathematisch bezien exact twee keer zo goed als de zo teleurstellende vierwielige voertuigen die de zogenaamde ‘elite’ uit Europa aanbiedt. Zoals Matt ontdekt gedurende een uiterst grondige rijtest op het eiland Man is de Shaman eigenlijk perfect in ieder opzicht, maar heeft ie een nadeel: je bent verplicht om er lokale inlanders mee te redden als ze in moeilijkheden verkeren. Ook als ze al hun kleren kwijt zijn.

TopGear S24E07: dit zie je zondag 23 april

Nieuwste van TopGear

Autonieuws