TopGear stapt net uit de nieuwe Renault Koleos. In ons augustusnummer (20 juli in de winkel) lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.

Testobject: Renault Koleos
Uitvoering: Initiale Paris dCi 175 4×2
Locatie: Helsinki, Finland
Weersomstandigheden: zonnig, 25 graden

De Renault Koleos, was dat niet…

Yep: dat was ‘m. Als je tenminste net als wij bedoelt dat die vorige Koleos een gedrochtelijk lelijke semi-SUV was, ontdaan van ook het allerlaatste greintje Renault-DNA. Die auto die aantoonde dat ‘Koleos’ gewoon de nieuwe spelling was van het woord ‘drama’.

Maar deze auto lijkt daar in de verste verten niet op!

Klopt. Dat wil zeggen: om te zien. De rest van het recept is namelijk precies hetzelfde. Onderhuids eigenlijk een Nissan X-Trail, gebouwd in de Samsung-fabriek in Zuid-Korea en bepaald niet alleen voor ons Europeanen bedoeld. Hij wordt namelijk in maar liefst 85 landen verkocht. Er zijn echter twee enorme verschillen. Eén: hij is veel, heel veel groter dan zijn voorganger. Twee: die was niet ontworpen (sowieso niet, eigenlijk, maar al helemaal niet) door Laurens van den Acker.

Deze nieuwe Renault Koleos ziet er goed uit!

Zeker! Hij is bedoeld als het topmodel van Renault, qua SUV dan. En zo oogt hij ook: groot, onverzettelijk en dankzij flink wat Talisman-stijlelementen ergens ook nog elegant. Knap gedaan van meneer Van den Acker.

En de binnenkant?

Dito. Het dashboard is netjes vormgegeven en afgewerkt, de (meeste) materialen zijn dik in orde en een enorm tablet-achtig touchscreen herbergt alles wat bediend moet worden. De stoelen zijn prima, achterin zwem je in de ruimte en ook de bagageruimte is gigantisch.

Rijdt die nieuwe Renault Koleos een beetje?

Zeker. Zoals we al zeiden: onderhuids is het een Nissan X-Trail. Dat is (geloof het of niet) de bestverkochte SUV ter wereld, dus daar is niets mis mee. Met alleen voorwielaandrijving, een handmatige zesbak en de basismotor heb je een bijzonder comfortabele auto. De überluxe Initiale Paris-versie doet daar nog een automaat (zo’n vreselijke CVT weliswaar), vierwielaandrijving en 45 pk bij, en dan kun je nog serieus aan de gang in het terrein ook. Echt: geen bluf-SUV, dit ding kan écht wat in blubber, over rotsen en keien, en op sneeuw en ijs. Top!

Goed, dat wordt een verkooptoppertje dus?

Nou nee.

Nee?

Nee. En wel hierom. In haar oneindige wijsheid heeft Renault besloten alleen dieselmotoren in de Koleos te stoppen. Inderdaad: geen benzine. In andere landen zijn wel benzinemotoren leverbaar, maar in Nederland zou de CO2-belasting zo hoog oplopen dat de Koleos simpelweg te duur zou worden. Daarbij stelt Renault dat 85 procent van de Europese klanten tóch voor een diesel zou gaan, dus een benzineversie niet zo veel zin zou hebben. Dat specifiek de Nederlandse situatie wat anders ligt, is meer een ‘lokaal probleem’.  Daar komt nog bij dat Renault Nederland ervoor heeft gekozen alleen de top-uitrustingsniveaus aan te bieden.

Oei. Dure grap dus, zo’n nieuwe Renault Koleos?

Zeg dat. Het begint bij 42.790 euro. Dan heb je de 130 pk sterke Intens-uitvoering met handbak. Maar vergelijk dat eens met bijvoorbeeld een Skoda Kodiaq. Die begint qua diesel ook met een redelijk forse 40.325 euro, maar heeft dan wel 20 pk meer (en een hoop uitrusting minder). Een groot verschil is dat je een benzine-Kodiaq al vanaf 28.165 euro kunt krijgen – dat oogt toch meteen heel anders.
Er zijn nog twee andere Koleossen. Allebei de volgestampte Initiale Paris-uitvoering met werkelijk alles erop en eraan. Die hebben allebei de 175 pk sterke dCi-motor met automaat, maar de één heeft vierwielaandrijving en de andere niet.  Kosten: 53.290 euro en 56.790 euro. Terwijl de allerduurste Kodiaq op 48.725 euro komt. Om het plaatje compleet te maken: een Nissan X-Trail dan maar? Nou, die zitten dieseltechnisch op ongeveer hetzelfde niveau. Maar ook bij hun geldt: er is al een benzine vanaf 30.090 euro…
We hebben Nissan trouwens voor het gemak nog even gebeld met de vraag wat de verhouding benzine-diesel is, qua verkopen. Niet schrikken: 92-8. Overigens begon Nissan ooit ook met louter diesels, maar kwam daar snel van terug. Pas toen ging ie een beetje verkopen.

Moeizaam verhaal…

Precies. En dat is jammer voor een auto die verder nauwelijks steken laat liggen.

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)