Ford Fiesta ST is wederom een performance-held

De Fiesta ST met een driecilinder, een LSD en launch control

Ford Focus ST bocht
aFord Fiesta ST
Ford Fiesta ST Interieur
Ford Fiesta ST 2018
Ford Fiesta ST 2018
Ford Fiesta ST 2018
Ford Fiesta ST 2018 interieur stoelen
aFord Fiesta ST 2018 interieur stuur
Ford Focus ST bocht
aFord Fiesta ST
Ford Fiesta ST Interieur
Ford Fiesta ST 2018
Ford Fiesta ST 2018
Ford Fiesta ST 2018
Ford Fiesta ST 2018 interieur stoelen
aFord Fiesta ST 2018 interieur stuur

De Ford Fiesta ST veroverde met de eerste generatie een speciaal plekje in het hart van de TopGear-redactie. De vorige generatie Ford Fiesta ST versloeg in 2013 de McLaren P1 als Beste Auto van het Jaar. Er is nog nooit een teleurstellende Fiesta ST geweest.

De nieuwe Ford Fiesta ST krijgt een harttransplantatie en verliest voor het eerst zijn viercilinder. Maar verliest hij ook zijn ziel? Ford nodigde ons uit om naar hun topgeheime testfaciliteit (in Belgische Lommel, niet doorvertellen) te komen om de ST te ervaren.

Hoe zit het met de motor?

Een 1,5-liter driecilinder met 200 pk en 290 Nm dient nu als pret-generator. Vanuit stilstand sprint de Fiesta ST (nog altijd met voorwielaandrijving) in 6,5 seconden naar de 100 km/u. Nette tijden voor een compacte hot hatch. De topsnelheid is 232 km/u.

Ford Fiesta St Ecoboost driecilinder

De zestrapstransmissie is gekoppeld aan een Quaife-differentieel. Hetzelfde gelimiteerde slipdifferentieel vind je ook in de Focus RS. Door het afvallen van één cilinder is de de nieuwe ST lichter dan zijn voorganger – en van lichtheid kan een hot hatch nooit genoeg hebben.

Dus – hoe rijdt de nieuwe Ford Fiesta ST?

Ford dirigeert ons naar de passagiersstoel van een Ford Fiesta ST voor een demonstratie. Voor ons ligt ‘testbaan 7’ en naast ons zit testpiloot Koen Bex. Testbaan 7 simuleert het soort wegdek dat je op B-weggetjes vindt; een thuiswedstrijd voor de ST, dus. Aan zijn tempo te zien, heeft Koen iets te bewijzen.

Ford Fiesta ST 2018 achterkant

Terwijl Koen de Fiesta zijn wielen laat optillen in de bochten, is het geluid het eerste wat opvalt: alsof er een miniatuur-V6 voorin ligt te grommen. Hij klinkt beter dan een turbo-viercilinder. Een deel komt via de speakers naar binnen, maar het klinkt overtuigend en karaktervol. In de Track-modus opent een klep in de uitlaat voor meer geknetter en gegrom.

Drift de Fiesta ST?

Het is geen Focus RS met vierwielaandrijving en een driftknop, maar zodra je het gaspedaal loslaat en de lastwisseling zijn ding laat doen, doet het kontje een stap opzij. In Sport-modus laat het ESP een toefje overstuur toe en in Track-modus een paar graden extra. Zodra het gaspedaal weer naar de bodem gaat, richt de neus zich en zet de Fiesta gefocust de aanval in op de volgende bocht. Op bochtige weggetjes zou de kleine rakker een supercar kunnen plagen (niet pesten).

Ford Fiesta ST

Het gaspedaal omhoog laten komen helpt je met het kontje te laten vieren, maar het is niet nodig: je kunt bij de nieuwe Ford Fiesta ST schakelen zonder van het gas te gaan. Je kunt je poot dus stijf houden. Ook heeft de hatch als onderdeel van het Performance-pakket een schakelindicator en zelfs launch control.

En voor de boodschappen?

De nieuwe frequentie-afhankelijke dempers isoleren je van oneffenheden in het wegdek en geven meer stabiliteit. Ze maken van de Fiesta ST een comfortabele auto om kilometers in te maken. Zet je de ST onder druk, dan verstijven de dempers, word je als bestuurder direct verbonden met het wegdek en neemt overhellen af. Is het de beste Ford Fiesta ST tot nu toe? Geen idee; we mochten zelf niet rijden. De korte beleving belooft veel goeds. We kunnen niet wachten om ermee te rijden in mei.


preview


Nieuwste van TopGear

Autonieuws