De meest belangrijke auto's van Donkervoort

Neerlands trots bestaat al 40 jaar

Donkervoort Super 7 (1978)
Donkervoort D8 GTO RS (2016)
Donkervoort D8 GTO Bilster Berg (2014)
Donkervoort D8 GTO (2012)
Donkervoort D8 GT (2007)
Donkervoort D8 270 RS (2005)
Donkervoort D8 Cosworth (1994)
Donkervoort D8 Zetec (1993)
Donkervoort D10 (1988)
Donkervoort S8AT (1986)
Donkervoort S8A (1985)
Donkervoort S8 (1985)
Donkervoort Super 7 (1978)
Donkervoort D8 GTO RS (2016)
Donkervoort D8 GTO Bilster Berg (2014)
Donkervoort D8 GTO (2012)
Donkervoort D8 GT (2007)
Donkervoort D8 270 RS (2005)
Donkervoort D8 Cosworth (1994)
Donkervoort D8 Zetec (1993)
Donkervoort D10 (1988)
Donkervoort S8AT (1986)
Donkervoort S8A (1985)
Donkervoort S8 (1985)

Donkervoort bestaat 40 jaar. Dat wist je want je had de geschiedenis van Donkervoort natuurlijk grondig doorgenomen. We nemen nu een kijkje naar de meest belangrijke auto’s van Donkervoort.

Donkervoort Super 7

Donkervoort Super 7 (1978)

Het prille begin, op basis van een door Joop zelf gemodificeerd en in elkaar gelast chassis. Je moest hem nog wel even zelf in elkaar zetten – het was een bouwpakket. Behalve in Amerika, officieel dan. Lees waarom de Lotus Seven met demontage-instructies kwam.

Donkervoort S8

Donkervoort S8 (1985)

De eerste hit. Door eindeloze aanpassingen mooier en beter dan de Lotus Seven ooit was. Trekt dan ook veel aandacht en bewon­dering tot ver over de landsgrenzen

Donkervoort S8A

Donkervoort S8A (1985)

Compleet nieuwe auto met nieuw chassis, onafhankelijke achterwiel­ophanging en brandstof-injectie. Is daardoor wel wat zwaarder, terwijl hij maar 5 pk sterker is.

Donkervoort D10

Donkervoort D10 (1988)

Speciale uitgave vanwege het tien­jarig bestaan. Hard­core, zonder voorruit. Zet een acceleratierecord neer: 0-100 km/u in 3,8 s – in 1988. Er worden er tien gebouwd.

Donkervoort S8AT

Donkervoort S8AT (1986)

De S8A kan veel meer vermogen hebben (en gebruiken), vandaar de S8AT, met turbomotor en 170 pk. Het chassis wordt voor de gelegenheid verbreed. Groot succes.

Donkervoort D8 Zetec

Donkervoort D8 Zetec (1993)

45 kilo lichtere S8A-opvolger met nieuwe neus (met spijlen in de grille), nieuwe spatborden, geen reservewiel, maar bovenal: met de nieuwe Ford Zetec-motor van 140 pk.

Donkervoort D8 Cosworth

Donkervoort D8 Cosworth (1994)

Voorzien van de motor uit de Ford Sierra Cosworth, die 220 pk laat noteren. Later verschijnt van deze D8 ook een Sport-versie, die het zelfs tot 280 pk weet te schoppen.

Donkervoort D8 270RS

Donkervoort D8 270 RS (2005)

Sprong in de tijd; inmiddels met Audi-motor. In 2004 ­verpulverde Donker­voort het Nürburg­ring-ronderecord. Deze speciale editie (25 stuks) is een Eerbetoon.

Donkervoort D8 GT

Donkervoort D8 GT (2007)

Bijzonder: de eerste dichte Donkervoort. De bouw leverde nogal wat hoofdbrekens op, maar in de beste Donkervoort-traditie werd de klus geklaard. 650 kilo, 270 pk.

Donkervoort D8 GTO

Donkervoort D8 GTO (2012)

De eerste met de fenomenale vijfcilinder turbo van Audi. Eromheen wordt een volkomen nieuwe auto opgetrokken, die iedereen verbijstert. En anders doen die 380 pk’s dat wel.

Donkervoort D8 GTO Bilster Berg

Donkervoort D8 GTO Bilster Berg (2014)

Speciale editie in oplage van veertien stuks. De naam verwijst naar het Duitse circuit waar Donker­voort een tijd een Duitse vestiging heeft en evenementen organiseert.

Donkervoort D8 GTO RS

Donkervoort D8 GTO RS (2016)

De meest extreme Donkervoort tot nu toe. 415 pk in een auto die 695 kilo weegt. 0-100 in 2,7 s. Met aerodynamische aanpassingen voor de brood­nodige extra downforce.

Donkervoort D8 GTO-40

Donkervoort D8 GTO-40

Veertig jaar ontwikkeling heeft geleid tot dit moment: de onthulling van de Donkervoort D8 GTO-40. Het is volgens de Nederlandse autobouwer de lichtste, snelste en meest veelzijdige (want airco) GTO ooit. En ze waren al zo angstaanjagend. Hij heeft 415 pk, weegt 678 kilo, en sprint in 7,7 seconden naar 200 km/u.


preview

Nieuwste van TopGear

Autonieuws