Mexico kennen we in ieder geval van tequila, zon en als het land waar ze tot recent nog Kevers bouwden. Dat ze er ook sportauto’s kunnen bouwen, is helemaal nieuw voor ons, dus weet je wat? We doen een rondje in de Vuhl 05.

Zo vlak voor de feestdagen lijkt het ons een goed moment om 2015 uit te roepen tot het jaar van de nieuwe sportwagenmerken. We maakten al kennis met Zenos en Elemental, nu komt Vuhl erbij. De eerste twee merken zie je al niet op elke straathoek, Vuhl is extra exotisch. De wortels liggen namelijk in Mexico. De lay-out volgt een spoor dat we vaker zien. Het laat zich nog het beste omschrijven als een vierwielige motorfiets: geen deuren, geen dak, vliegen tussen je tanden en een wagenmassa onder de 750 kilo.

Welke motor ligt er in de Vuhl 05?

Vuhl voegt er een dimensie aan toe. De geestelijk vaders van het merk, Guillermo en Iker Echeverria, hebben een achtergrond in industrieel ontwerpen. De broers weten waar je moet zijn om een lekkere auto te bouwen. Het ontwerp is Italiaans, de complete aandrijflijn komt van de Focus ST. Dat heeft ie gemeen met de Zenos E10.

De motor is niet helemaal standaard, want hij levert 289 pk via de achterwielen. Schakelen doe je via een handgeschakelde zesbak. Tot zover bekende kost. In de details pakt Vuhl de zaken wezenlijk anders aan. Waar de Elemental RP1 vooral de nadruk legt op mooie techniek en de perfecte wegligging nastreeft, gaat het bij de Mexicaan meer om vormgeving en afwerking.

Dat is goed gelukt, tot in het kleinste detail zie je dat er goed over de auto is nagedacht. Wie verwacht er zo’n nette afwerking van de kofferruimte? Ook de wipschakelaars op het dashboard zijn juweeltjes. Hier is niet alleen veel liefde in gaan zitten, dit zal ook geld en tijd hebben gekost. Het ziet er hoe dan ook prachtig uit.

Hoe rijdt de Vuhl 05?

Het rijgedrag is erg prettig. Hij is wendbaar, de koppeling en de besturing zijn lekker licht. Over het zicht rondom hoeven we ook niet te klagen. Alles goed en wel, maar kun je hiermee potten breken op het circuit? Waarschijnlijk niet. Vuhl richt zich op een internationaal publiek en dat zijn niet per definitie mensen die hun zondag op het circuit doorbrengen. Veel mensen zullen meer over hun auto praten dan op de grens van grip en glijden over de baan jakkeren.

Nee, dit is geen auto voor circuittijgers. De afstelling is veilig (hij onderstuurt op de grens) en hoewel je het onderstel kunt instellen, is de besturing te licht en te indirect om echt tekeer te kunnen gaan. Het gewicht ligt vooral achterin (35 voor, 65 achter) en er is maar weinig mogelijk om dat te veranderen. De motor heeft kracht genoeg en is zeker geen mak lammetje, waardoor z’n rijgedrag net zo spannend is als dat van de Atom of een Caterham. Sterker: wij zouden een KTM X-Bow ervoor laten staan. De vraag is, wil jij er eentje voor 80 mille exclusief belastingen? Wij denken toch van niet. Hoe leuk ook.

Specificaties Vuhl 05


Motor
1.999 cc
viercilinder turbo
289 pk @ 5.500 tpm
420 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
achterwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 3,7 s
top 245 km/u

Verbruik (gemiddeld)
verbruik n.b.
CO2-uitstoot n.b.

Afmetingen
3.718 x 1.876 x 1.120 mm (l x b x h)
2.300 mm (wielbasis)
725 kg
40 l (benzine)
bagageruimte n.b.

Prijzen
ca. € 81.500 (excl. belastingen)

VONNIS
Een leuk vormgegeven lichtgewicht scheurijzertje uit Mexico. Welkom in Europa zouden we zeggen, al zal de prijs ‘m in Nederland nou niet direct een verkooptopper maken

Reacties

Meer van TopGear