Volvo XC90 D5 AWD

14
20
Specificaties

Volvo XC90 D5 AWD Inscription

14/20

Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
225 pk @ 4.250 tpm
470 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
152 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.950 x 1.958 x 1.775 mm (l x b x h)
2.984 mm (wielbasis)
1.930 kg
71 l (diesel)
671 / 1.899 l (bagage)

Prijzen
NL € 81.495 (25%)
BE € 67.700

Het vonnis
Het is een beul van een auto, zo’n XC90 D5, die zeven personen in alle stilte en comfort van a naar b kan sleuren. Goedkoop is ie niet (met wat leuke spulletjes ga je zo naar de ton), maar hij voelt ook geen moment zo aan

Dus je ziet zo’n nieuwe XC90 wel zitten? Liefst de T8, want 400 pk én een dikke duim van Stichting De Astmatische Eekhoorn, want hybride? Vette pech: helemaal uitverkocht.

Maar hoe veel slechter ben je af met een dikke diesel?

Inderdaad: de hybrides zijn uitverkocht. In ieder geval de hele productie voor dit jaar en ja, ze gaan, net als dat bij de Mitsubishi Outlander PHEV eerder het geval was, zo’n beetje allemaal naar Nederland. Allemaal verkocht aan mensen die er geen meter in gereden hadden – in het geval van de XC90 iets begrijpelijker dan bij de Outlander, maar het blijft wonderlijk. Je kunt rustig stellen dat deze twee auto’s er hoogstpersoonlijk verantwoordelijk voor zijn dat er bij staatssecretaris Wiebes wat belletjes gingen rinkelen en er aan de fiscale voortrekkerij van dit soort auto’s een eind is gemaakt. In januari kun je weer naar hartenlust je T8 bestellen, maar dan tegen een iets minder leuk bijtellingstarief.

Stel je voor dat die hele bijtelling je niks kan schelen, omdat je niet leaset bijvoorbeeld, ben je met een diesel dan net zo goed af? Met die vraag in het achterhoofd klommen we (bijna letterlijk ja, het is nogal een hoog ding) in de XC90 D5. Die heeft iets meer dan de helft van het aantal pk’s van de T8 (geen 400 maar 225) maar weegt dankzij een gebrek aan accu’s liefst 320 kilo minder. Dat wil niet zeggen dat ie tot de haast idiote prestaties van de T8 in staat is (0-100 km/u in 5,9 seconden, dat is voor zo’n zeecontainer van 2.250 kilo ronduit, eh, indrukwekkend), maar weinigen zullen te klagen hebben over de 7,8 seconden die de D5 erover doet. Daarbij is de XC90 natuurlijk helemaal geen auto om mee te hoeken, en even inhalen is ook met de D5 een gevalletje ‘wat was dát?’ voor degene die hem net langs zag komen.

Do or Don’t

Nogmaals, het is geen bochtenmoordenaar, maar voor een Volvo (1) van dit formaat (2) is ie verrassend dynamisch in z’n weggedrag. Als je ‘m gaat uitlaten op een rotonde, helt ie heus wat over, maar aanzienlijk minder dan je zou verwachten. Je kunt voor een sportstand kiezen, dat helpt, maar dan blijft de motor érg lang hangen in hoge toeren en dan lopen je bij zo’n diesel al snel de rillingen over de rug. Die motor is trouwens over het algemeen bijzonder stil, en mocht je hem even doorduwen dan klinkt hij háást een beetje als een vijfcilinder (of het is ons nostalgisch verlangen) in plaats van de viercilinders die Volvo tegenwoordig standaard (en alleen maar) monteert. Er is in ieder geval duidelijk aandacht aan besteed.

Dat is er ook, en veel, aan het interieur. Het is prachtig, maar volgens de Scandinavische designregels wel zo leeg als Noord-Zweden op een zondagmorgen. Voor de gezelligheid hoef je er niet heen, zeg maar. Tip: bestel hout in plaats van dat koude (en zeer krasgevoelige) aluminium, dat scheelt enorm. Een T8 is prachtig, maar met een D5 hoeft niemand zich bekocht te voelen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws