Onlangs las je op deze site over een nieuwe Volvo die je waarschijnlijk veel interessanter vindt: de V90 met dieselmotor. Of ben je net als wij en kies je eigenlijk liever voor de  Volvo S90 T6 die verder niemand wil?

Oké, we geven het toe: het is een beetje een raar trekje. Juist omdat sedans in Nederland niet zo heel populair zijn, en je ze dus weinig ziet rijden, vinden wij ze leuk. Het is kinderachtig; het bekende verhaal van het gras bij de buren. In Amerika, het beloofde land met grote slagschepen en benzine voor prijzen waar wij alleen maar van kunnen dromen, zijn er hele volksstammen die enthousiast worden van onze lease-stationwagens met lullige dieselmotor en een handbak. Waarom? Omdat ze die daar niet hebben.

Het lag dus voor de hand dat we met deze typische petrolhead-afwijking stiekem – hoe mooi we de V90 ook vinden – een lichte voorkeur voor de sedanversie zouden koesteren. En, in de beste TopGear-traditie, natuurlijk ook een voorkeur voor benzine in plaats van diesel. De autokeuze voor de langste testroute die Volvo tijdens de persintro­ductie in Zuid-Spanje had uitgestippeld, was dan ook niet moeilijk. Een S90 in de meest luxueuze uitvoering met de (momenteel) sterkste T6-motor? Ja, graag.

Dat zal toch geen straf zijn, zo’n Volvo S90 T6?

Oh, zeker niet. Goed, je krijgt minder bagageruimte wanneer je voor de (in Nederland altijd 3.000 euro goedkopere) sedan kiest. Maar weet je wat je ervoor in de plaats kunt aankruisen? Een elektrisch bedienbaar zonnescherm voor de achterruit: hoppa. Bovendien mag je je verheugen op een achterzijde waar de meningen nogal over verdeeld zijn. We spraken genoeg mensen die de S90 vanuit die hoek echt niet mooi vonden. Wij vinden dat wel: hij is origineel en markant. En de kofferbak is heus groot zat.

De T6-motor, toch ook ‘maar’ gewoon een 2,0-liter viercilinder, is een regelrechte verrassing. Hij beschikt over een turbo en een supercharger, samen verantwoordelijk voor 320 pk en 400 Nm, en dat betekent dat de Volvo S90 T6 er desgewenst vandoor gaat als een dolle haas. Nauwe­lijks gehinderd door zijn permanent siësta-vierende automaat (when in Rome, enzovoort) en het feit dat ook de rest van de auto steeds z’n best doet om je tot een rustige rijstijl te verleiden, bezorgt ie de S90 nogal levendige prestaties. Hij klinkt daarbij alleraardigst – een beetje snerpend – en smeert zijn kracht uit alsof het warme Nutella is.

Van alle foefjes die deze S90 aan boord heeft, waaronder het zelfrijdende pilot assist (meer daarover in de V90-test), hebben we al snel een paar favorieten. De massagestoelen met ventilatie, de comfortstand voor het onderstel en de besturing, het schuifdak, het aaibare walnotenhout. Het duurt niet lang voor we vergroeid raken met de statige Volvo-sedan en het eigenlijk niet meer zien zitten om te wisselen naar de V90. Professioneel als we zijn, doen we het toch, waarna we er alsnog achter komen dat de diesel fijner rijdt, de station-carrosserie mooier is en de ruimte welbeschouwd een stuk handiger. Tja, niemand heeft beweerd dat wij er verstand van hebben.

Volvo S90 T6 AWD Inscription


Motor
1.969 cc
viercilinder turbo + supercharger
320 pk @ 5.700 tpm
400 Nm @ 2.200 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 5,9 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
165 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.963 x 1.890 x 1.443 mm (l x b x h)
2.941 mm (wielbasis)
1.699 kg
60 l (benzine)
500 l (bagage)

Prijzen
NL € 73.495 (25%)
B € 59.500

Het vonnis
Het was nooit een eerlijke strijd: de V90 is zo goed dat de S90 automatisch ondergesneeuwd zou raken. Wereldwijd is de sedan de bestverkochte van de twee, maar we vermoeden dat ie in de Benelux een zeldzaamheid zal blijven

Reacties

  • jonathan heeft op 14 september 2016 geschreven:

    Ik werk niet bij Volvo, en toen ik er in zat, man… echt lekker om te zitten. en toen ging ik weer naar huis.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear