Je moet het ze nageven: Volks­wagen bewees met de Up dat een klein autootje niet per se een van alle gemakken ontdaan pauperbakkie met dito wegligging hoefde te zijn. Dat werd tijd, want met eerdere pogingen als de Lupo en Fox hadden ze precies het tegenovergestelde gedaan, en de toenmalige drieling Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo deed ook niet direct moeite z’n inzittenden te verwennen. Er lag dus een schone taak voor VW, waar de Duitsers zich met verve van kweten: het was de eerste auto van dat formaat die reed alsof ie vele malen groter was, en waarin je je niet na vijf minuten uit zelfmedelijden al van kant wilde maken.

Wat is er nieuw aan de Volkswagen Up?

De ‘nieuwe’ Volkswagen Up onderscheidt zich van z’n voorganger door een licht gewijzigde neus: een chroomstreepje tussen de koplampunits (nu met led-dagrijverlichting) en nadrukkelijker zwarte omlijsting moeten ‘m wat meer cachet geven. Een aantal nieuwe carrosseriekleuren brengt het totaal op dertien, je kunt kiezen uit zeventien verschillende wieldesigns en het dak kan in drie verschillende kleuren worden gespoten.

Ook het interieur werd mild aangepast: er zijn nu tien zogeheten dashpads, die je dashboard van gewoon vrolijk naar manisch-hysterisch of iets er tussenin kunnen trekken. Voor de stoelbekleding kun je uit elf designs kiezen. Verder bestaat de mogelijkheid je smartphone tot het hart van je infotainment te maken. Je klinkt hem dan in een speciale houder, waarna navigatie, muziek en dergelijke ermee geregeld worden. Handig, maar ook weer niet, omdat ‘geen ontvangst’ ook geen radio, navigatie enzovoorts betekent en het systeem niet altijd even snel is.

Daarnaast kun je kiezen voor een audiosysteem van Beats by Dr. Dre. Dat hippe bedrijf maakt ook een systeem voor Fiat en daar klinkt het vrij beroerd; in de Volkswagen Up is het zeven speakers en 300 watt sterk en levert het een ronduit verbluffende geluidskwaliteit. Echt verplichte kost voor muziekliefhebbers – wel jammer dat je er meteen een pakket voor moet aanschaffen waarvan ook lichtmetalen wielen, gekleurde gordels, sfeerverlichting en andere niet-muziekgerelateerde meuk deel uitmaakt.

Ook leuk: er is een nieuwe motor, de eerste TSI voor de Up. Hij heeft drie cilinders en een turbo en levert 90 pk – ‘evenveel als de eerste Golf GTI’, merkt VW fijntjes op. Hij presteert een stuk minder vlot dan je zou verwachten, omdat de turbo pas bij een toertje of 2.000 een beetje wakker lijkt te worden – daaronder gebeurt zo goed als niks. Daarnaast is hij gekoppeld aan een handmatige vijfbak die zulke idioot lange overbrengingsverhoudingen heeft (60 km/u in z’n 1, 105 in z’n 2) dat hij elk leven uit het motortje lijkt te slurpen. Het gaat allemaal best vlot, daar niet van, maar dan moet je hem wel de hele tijd op z’n lazer geven en daar wordt je rit niet per se relaxter van. Echt veel sneller trouwens ook niet: van een 0-naar-100-tijd van 9,9 seconden liggen we niet heel lang wakker. Een vriendelijker gespatieerde zesbak was echt op zijn plaats geweest.

Motor
999 cc
driecilinder turbo
90 pk @ 5.000 tpm
160 Nm @ 1.500 tpm
Aandrijving
voorwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u 9,9 s
top 185 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,4 l/100 km
101 g/km CO2
C Label
Afmetingen
3.600 x 1.389 x 1.489 mm (l x b x h)
2.407 mm (wielbasis)
gewicht n.n.b.
35 l (benzine)
251 / 951 l (bagage)
Prijzen Volkswagen Up
NL 15.251
B 13.560

Vonnis
De Up blijft een bijzonder fijn rijdend kleintje dat je zelden het gevoel zal geven veel tekort te komen. Jammer dat het pittige motortje veel van zijn potentie inlevert aan de ellenlange bak

Reacties

  • Feri heeft op 26 februari 2017 geschreven:

    nog goed dat ik deze opmerkingen heb gezien, dus maar minder pk-s en een automaat, lekker genieten van het muziek??

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)