Volkswagen Touran 1.4 TSI Highline

12
20
Specificaties

Volkswagen Touran 1.4 TSI DSG Highline

12/20

Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,9 s
top 209 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,4 l/100 km
125 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.527 x 1.829 x 1.659 mm (l x b x h)
2.791 mm (wielbasis)
1.376 kg
58 l (benzine)
834 / 1.980 l (bagage)

Prijzen
NL € 36.550 (20%)
BE € 30.900

Het vonnis
Je zult er niet per se warm of koud van worden tenzij je met drie kinderen of meer op de wereld rondrijdt: dan heb je aan de Touran een fijne, ruime, goede auto die er met wat kostbare opties nog aardig kan uitzien ook

De vorige Volkswagen Touran stamde nog uit 2003 en was ondanks twee tussentijdse opfrisbeurten toe aan complete vernieuwing. Het mqb-platform van Volkswagen, waar zo’n beetje alle Audi’s, Seats, Skoda’s en VW’s op worden gebouwd, vormt de basis.

Een Touran is bedoeld voor mensen met meer dan twee kinderen – je kunt er vijf in kwijt, anders koop of lease je geen braaf busje. Want dat is het. Alhoewel: de meeste MPV’s zien eruit als een permanent anticonceptiemiddel, de Touran vinden we wel iets hebben. Voornamelijk omdat ie geen moeilijke vouwen en lijnen heeft om ‘m een soort nep-design mee te geven. Daarnaast heeft ie een korte neus en lijkt ie optisch niet heel hoog; dat komt z’n uiterlijk ten goede. In die frisse blauwe kleur zoals op de foto’s, en voorzien van dynamische lichtmetalen velgen valt er nog wel wat van te maken.

Binnenin treffen we voorin keurige materialen aan; zachte plastics en andere verfraaiende kunststoffen, achterin is het wat ruiger: weinig krasbestendige plastics die in een vorig leven ongetwijfeld als colaflesje dienst deden. Maar daar zet je je kinderen – die zitten er ruim. Op de optionele achterste zitrij passen ook twee koters – veel plek voor bagage is er dan niet meer.

In een handomdraai gooi je alle zitjes en banken plat, inclusief de passagiersstoel voorin, en daarmee creëer je ineens een heel compacte verhuiswagen. Nu snap je ook waarom de carrosserie geen dramatische vouwen en kuilen heeft; deze laadruimte is zo recht en vlak mogelijk, daar heb je wat aan.

Rijden in de Touran voelt alsof je in een grote Golf zit. Natuurlijk omdat al die dingen op dezelfde manier gebouwd worden, met veelal dezelfde schroefjes en moertjes, daar is verder niets mis mee. Hij stuurt soepel, met best enig gevoel, schakelt vlotjes met z’n zeventraps dsg-bak en de 1.4 viercilinder met 150 pk zorgt voor een lekker vaartje. Meer heb je eigenlijk niet nodig. Al kan het wel: het bekende motorenpalet van Volkswagen, van kleine spaardiesels en -benzinetorretjes tot krachtige TDI’s en TSI’s, is allemaal ook op de Touran leverbaar.

Goedkoop is ie niet per se, zeker niet als je een handvol veiligheidssystemen, een navigatiesysteem, een behoorlijke radio en meer wenst. De prijs schiet al snel die van een (weliswaar kale) Passat voorbij – maar zie daar maar eens vijf kinderen in te proppen. Misschien moeten we de Touran ook wel een beetje zien als busjes-variant van een Passat – hoewel ie oorspronkelijk direct verwant was met de Golf. Maar de wat luxere opzet en grootte, gekoppeld aan een wat steviger prijs, zetten ‘m een tandje hoger in het segment.

Als je kijkt naar het algehele gevoel dat de Touran je geeft wanneer het gaat om afwerking, ruimte en de mogelijkheid ‘m zo op te tuigen met opties die je wilt, dan is z’n premium-prijs best te rechtvaardigen. En de Highline-versie die wij reden, biedt aardig wat leuke opties. Hip en dynamisch wordt ie niet, een goede koop is ie zeker.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws