De wegen zijn bezaaid met Polo BlueMotions, en Volkswagen zou ze graag nog iets grondiger bezaaid zien. Dus werd bij de Polo-facelift ook de BlueMotion ingrijpend aangepakt, met een nieuwe motor en, eh, precies hetzelfde uiterlijk.

Eigenlijk best zielig voor de vorige Polo BlueMotion TDI. Hij bedoelde het allemaal zo goed. Hij wilde eigenhandig de wereld redden, de lucht zuiveren, de lammetjes laten ronddartelen in de schone weide. Hij stond bol van de slimme foefjes, zoals een dichte grille, oneindig lange versnellingen en banden zonder grip. Hij had een driecilinder turbodiesel van 1,2 liter die zo frugaal met brandstof omsprong dat je haast zou denken dat ie de oorlog had meegemaakt. Al die vergaande eco-inspanningen, en wat kreeg ie ervoor terug (behalve mooie verkoopaantallen)? Niets dan spot en hoon.

De een noemde ‘m SlowMotion, de ander ‘waardeloze trage ratelende hoop ellende’. Echt, we hebben het iemand (ons) horen zeggen. Het zal niet helemaal bezijden de waarheid zijn geweest, want bij de facelift van de Polo haastte Volkswagen zich om de BlueMotion van een grotere motor te voorzien. Hij telt nog steeds drie cilinders en heeft nog steeds 75 pk, maar meet nu 1,4 liter. Uit die extra inhoud haalt ie meer koppel, en allemachtig, dat was ons een partij welkom.

Toegegeven, veel fut zit er nog steeds niet in, maar dat komt vooral doordat de versnellingen nog altijd lang genoeg zijn om met twee vingers in hun neus basketbalwedstrijden te winnen. In ieder geval laat de BlueMotion zich nu een stuk prettiger rijden zonder dat je direct het idee hebt dat ie door een rietje ademt. Het onderstel werd verlaagd voor een lagere luchtweerstand, maar blijft oneffenheden toch goed opvangen. Verder tril je niet langer uit je stoel tijdens het accelereren, aangezien vibraties en vervelende geluiden bovenaan de search & destroy-lijst van de VW-ingenieurs stonden toen ze de nieuwe motor ontwikkelden. Het gevolg is een rijervaring die, als we ‘m met een persoon zouden moeten vergelijken, minder wegheeft van een diep depressieve bankmedewerker en meer van een timide kleuterbegeleidster met schattige appelwangetjes.

Zoals gezegd veranderde er uiterlijk weinig – de grille en bumpers bleven behouden, alleen de achterlichten van de facelift-Polo vonden hun weg naar de nieuwe BlueMotion. Wel zijn led-koplampen nu een optie, net als MirrorLink (je telefoon op het navischerm) en veel veiligheids- en assistentiesystemen uit de Golf.

Dus hoe stappen we uit de Polo BlueMotion TDI? Nou, best opgewekt eigenlijk. Een auto die flink werd verfijnd, een ruimere standaarduitrusting meekreeg en toch 1.000 euro goedkoper werd, daar kunnen we de toegevoegde waarde wel van inzien. Tot eind 2015 hebben zakelijke rijders in Nederland overigens nog steeds recht op 14 procent bijtelling. Allemaal goed nieuws, dus wil jij compact en goedkoop dieselen, dan hoef je de BlueMotion niet langer te mijden.


Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion



12/20



Motor

1.422 cc

driecilinder turbo

75 pk / 210 Nm



Aandrijving

voorwielen

5v handbak



Prestaties

0-100 in 12,9 s

top 173 km/u



Verbruik/milieu

3,1 l/100 km

82 g/km CO2, B-label



Afmetingen

3.970 x 1.682 x 1.456 mm (l x b x h)

2.468 mm (wielbasis)

1.165 kg



45 l (diesel)

280 / 952 l (bagage)



Prijzen

NL € 18.290 (14%)

BE n.n.b.



Het vonnis

Van somber stemmend herriehok naar prima eco-geval: de Polo BlueMotion stelt niet teleur. Vlotte rijders hebben er nog steeds weinig aan, maar die nemen maar een andere Polo. Een BlueGT! Doen!

Reacties