Je wilt geen SUV, maar toch iets waarmee je een caravan doormidden kunt trekken, liefst op sneeuw. Kan dat? Maar natuurlijk kan dat.
 
Ze schijnen er te zijn, mensen die vierwielaandrijving goed kunnen gebruiken maar een SUV stom vinden. Hoe langer we erover nadenken, hoe logischer we het eigenlijk vinden. Waarom zou je een SUV kopen, met al z’n overgewicht, ruimteoverschot, extra verbruik en (op de koop toe) aso-status? Eén antwoord zou kunnen zijn: omdat er, als je bijvoorbeeld echt op vierwielaandrijving gesteld bent, niet erg veel alternatieven zijn. Ja, crossovers, van die schizofrene apparaten waarbij zes modellen tegelijk in de Magimix gedonderd zijn en het resultaat maar zelden de som der delen is.
 
Laat dat nou precies het gaatje in de markt zijn waar Volkswagen met de Passat Alltrack in wil duiken. Hij moet hét alternatief zijn voor mensen die een ‘normale’ auto willen, maar nu eenmaal vaak te maken hebben met sneeuw, modder, of paarden of boten hebben die graag eens naar een ander plekje vervoerd worden maar daar zelf te lui voor zijn.
 
De Passat Alltrack ziet er uiterst beschaafd uit. De bumpers zijn iets gewijzigd, de wielkasten hebben een randje beschermend plastic gekregen en hij staat drie centimeter hoger op zijn pootjes – verder is het gewoon een Passat Variant. Niet zichtbaar is de stalen plaat die tegen de bodem geschroefd is om kwetsbare delen te beschermen tegen vuig opspattend gesteente. Opmerkelijk genoeg is de Alltrack leverbaar met de bekende 4Motion-vierwielaandrijving, maar ook als voorwielaandrijver, waarmee hij min of meer gereduceerd wordt tot een soort CrossPassat – wel de praatjes, niet de prestaties. Al kan ook de 2WD-versie méér trekken dan de gewone Passat, omdat de versnellingsbakverhoudingen aangepast zijn.
 
Er zijn vier motoren leverbaar: de 1.8- en 2.0-benzinemotoren van 160 en 210 pk, en de 140- en 170 pk-diesels. De beide sterkste hebben altijd 4Motion en een dsg-automaat, bij de ‘instappers’ kun je daarvoor kiezen. Een ‘Offroad Driving Programme’ (bekend uit de Touareg en Tiguan), dat je met een knopje kunt inschakelen en alle hulpelektronica instelt op moeizame wegcondities, is standaard.
 
De Alltrack rijdt uitstekend. We probeerden ‘m onder winterse, Oostenrijkse omstandigheden en kwamen zelden of nooit aan de rand tussen grip en slip. Een uitwijkproef met aangekoppelde (en, geen zorgen: lege) paardentrailer op een sneeuwbaan, maakte duidelijk dat ook de ingebouwde slingerbedwinger-elektronica uitstekend op zijn taak berekend is. De sterkste Alltrack kan trouwens tot 2.200 kilo trekken – héél veel dus.
 
VW heeft met de Alltrack een prima (not so) poor man’s-versie van auto’s als de Audi A6 Allroad en Volvo XC70 gemaakt. Z’n praktisch nut zal beperkt blijven tot een vrij kleine groep mensen, maar die groep zal erg blij zijn met z’n komst.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 140 pk 4Motion

 

13/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 10,3 s

Top: 198 km/u

Verbruik: 5,7 l/100 km

Motor: 1.968 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: 4WD

Vermogen: 140 pk

Koppel: 320 Nm

Gewicht: 1.706 kg

CO2: 150 g/km

 

Prijs

NL: € 44.290

BE: n.n.b.

 

Vonnis

Niche-auto die uitstekend doet waarvoor hij bedoeld is. Mensen met een dikke Kip, Jolly Jumper of Riva hebben er een (verstandige) keuze bij

Reacties