Volkswagen Passat 2.0 BiTDI 4Motion

Verstopt in de ellenlange lijst met brave Passat-uitvoeringen vind je, als je goed zoekt, een bescheiden beul. Een undercover-koning van koppel, bedoeld voor mensen die meer om inhoud geven dan om uiterlijk vertoon.

Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
Volkswagen Passat 20
16
20
Specificaties

Motor
1.968 cc
viercilinder biturbo
240 pk @ 4.000 tpm
500 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 240 km/u
Verbruik (gemiddeld)
5,3 l/100 km
138 g/km CO2
E-label
Afmetingen
4.767 x 1.832 x 1.456 mm (l x b x h)
2.791 mm (wielbasis)
1.721 kg
66 l (diesel)
586 / 1.152 l (bagage)
Prijzen
NL € 52.190 (25%)
BE € 43.260

Het vonnis
Droom jij ervan om je als een soort superheld onzichtbaar en tegen warp-speed over ’s lands wegen te verplaatsen? Dan wil je een Passat BiTDI. Maar kijk niet raar op als flitscamera’s je wel blijken waar te nemen

Het was nooit je bedoeling om alledaags te zijn. Je bent een bruisend persoon, vlot en met gevoel voor humor, iemand die spontaan een sprintje inzet als de omstandigheden daarom vragen, die altijd is te porren voor een Hawaiiaans themafeestje, of voor een potje sjoelen. Je bent echt een toffe peer, maar je wordt vanwege allerlei regeltjes en conventies door je baas in een auto gedwongen die helemaal niet bij je persoonlijkheid past. Namelijk dezelfde grijze leasesloep waarin je duffe collega’s ook rondrijden. Dus zoek je binnen deze beperkingen naar iets unieks, iets bijzonders, een verrassing.

Wat moet je in dit geval doen?

Dit is scenario één hoe je mogelijk in een Volkswagen Passat 2.0 BiTDI terecht zou kunnen komen. Scenario twee is dat je eigenlijk een klasse hoger zou kunnen rijden, maar stiekem toch liever meer bescheiden en onopvallend door het leven gaat; uiteraard wel met de kracht en het snelheidspotentieel dat je in een goed aangeklede Audi of BMW ook gehad zou hebben. En scenario drie is dat de Passat je gewoon erg aanspreekt. Dat kan natuurlijk ook.

Hoe de omstandigheden ook zijn, met deze Volkswagen Passat 2.0 BiTDI mag je jezelf behoorlijk gelukkig prijzen. Om te beginnen ziet de Passat er beter uit dan ooit, met z’n lage neus, z’n lange wielbasis en stukjes chroom en led’jes op precies de juiste plaatsen. Hij zit als vanouds steviger in elkaar dan een bakstenen huis, maar weet dit nu eindelijk te bewerkstelligen zonder suf en saai te zijn. Zo konden we onze ogen amper van het dashboard afhouden, waarop brede, glimmende spijlen de ventilatieroosters verbergen en twee grote schermen met prachtige graphics je van alle mogelijke info voorzien. In de Highline-uitvoering zitten we op deftige leren stoelen en ontbreekt het ons aan niets (dat zou ook wat zijn, met dik 15.000 euro aan opties op dit testexemplaar). Sturen gaat afstandelijk maar foutloos, het instelbare onderstel veert en dempt over de ultieme middenweg, zoals we van Volkswagen gewend zijn.

Onderscheidt de Volkswagen Passat 2.0 BiTDI zich van de andere uitvoeringen?

Dat de Passat goed is, dat wisten we al. We zijn voor de hoofdattractie gekomen: de 240 pk sterke BiTDI-viercilinder, twee liter groot en voorzien van – inderdaad – twee turbo’s, een kleine en een grote die elkaar over het toerenbereik aanvullen. De zeventraps dsg-transmissie geeft de doffe dieselklappen fluks door aan alle vier de wielen. Zo is er altijd en overal genoeg kracht voorhanden om je haast pijnlijk hard in je stoel te drukken. De wetenschap dat je bij elk verkeerslicht en elke inhaalactie steeds weer iedereen volslagen in de war kunt achterlaten, is bijna verslavender dan het accelereren zelf. De Passat BiTDI is de ultieme incognito-snelheidsmachine, en dat maakt dat we meer lol met ‘m beleefden dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws