Maar liefst negen jaar na de introductie van het vorige model verschijnt nu de nieuwe Passat. Wat ons betreft had Volkswagen in die negen jaar ook het design wat krachtiger mogen wijzigen, maar we volgen hun behoudende strategie best wel.

Als je op het eerste gezicht een oordeel probeert te vormen over het uiterlijk van de gloednieuwe Volkswagen Passat, dan kan het niet anders dan dat een lichte teleurstelling zich van je meester maakt. Want ook wij moeten goed kijken wat er nou precies veranderd is aan de nieuwe Passat en waar die veranderingen dan te vinden zijn.

Waarom heeft Volkswagen zo weinig verandert aan de nieuwe Passat?

Nu moet je bedenken dat de Passat in het segment van grotere middenklassers op Europees niveau eigenlijk altijd alle ranglijsten aanvoert. Het is een van de meest verkochte Volkswagens ter wereld en de Passat bedient dan ook de hele wereld: van China (waar ie Magotan heet) tot Brazilië, van Turkije tot Canada – overal kom je de Passat tegen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de ontwerpers bij Volkswagen ongetwijfeld de opdracht meekregen: verander ‘m, maar doe het subtiel. Geen ontwerptechnische uitschieters, geen overdreven naar Europees model gestyled design, vooral geen kopers in andere werelddelen afschrikken.

In dat licht bezien snappen wij de ontwerpstrategie van Volkswagen wel. Voor een wat meer uitgesproken design kun je bij Audi terecht, een Volkswagen is er voor het grote publiek. In dit geval voor een wel heel groot publiek, namelijk voor iedereen op deze aardkloot. Dat zorgt er wel voor dat het voor ons als Europees georiënteerde autojournalisten lastig is om met een ander oordeel te komen dan ‘saai’ of ‘braaf’. Dat is ie in onze ogen wel, maar daarmee doen we de nieuwe Passat eigenlijk flink te kort. Als je met een zakelijk oog kijkt naar de wijze waarop Volkswagen ervoor zorgt dat de Passat voor iedereen min of meer aantrekkelijk is, is het logisch dat ie behoudend is vormgegeven. Volkswagen noemt het een ‘stylistische evolutie’, ze snappen het zelf ook heus wel. Leuk? Niet zo. Verstandig? Heel erg.

Begrijp ons goed: we vinden ‘m zeker niet lelijk

Hij ziet er strak en goed geproportioneerd uit, onopvallend chic ook. Ten opzichte van z’n voorganger is ie ietsje korter, iets breder en iets lager en dat komt z’n algehele voorkomen ten goede. Hij oogt wat compacter met z’n nieuwe afmetingen. Omdat de nieuwe Passat ook op het inmiddels bekende MQB-platform staat – het platform dat de efficiënte bouwbasis vormt voor veel auto’s van Seat, Skoda, Audi en Volkswagen – maakt de Passat dus ook gebruik van de uitgekiende bouwwijze die dat met zich meebrengt. Binnenin is hij dan ook groter: meer ruimte voor bestuurder en passagiers, meer ruimte voor bagage.

Nu we toch bij de binnenkant zijn aanbeland, voelen we aan de gebruikte materialen, kijken we naar de ergonomie en het ontwerp van het dashboard, inspecteren we de deuren en binnenbekleding, steken we onze handen in opbergvakjes en onder de stoelen en trekken en duwen we aan lusjes, knopjes en hendeltjes: het steekt allemaal griezelig goed in elkaar. Het geheel straalt rust, robuustheid en klasse uit en we durven gerust te stellen dat de Passat met gemak kan meekomen in het segment van A4’s, 3-series en C-klasses – eigenlijk alle drie prijs- en statustechnisch een treetje hoger op de ladder van luxe sedans. Z’n concurrenten uit Japan, Frankrijk, Zuid-Korea en de Verenigde Staten overklast ie met gemak. Een vergelijkende test met de nieuwe Ford Mondeo – toch z’n meest directe concurrent – zal te zijner tijd uitwijzen waar ie ten opzichte van die auto staat. Al durven we te voorspellen dat de Passat het op ’t vlak van afwerking en ergonomie wint van de Mondeo.

Maar er is meer dan in een prettige en comfortabele omgeving rondrijden

Het rijden zelf namelijk. Om nog even terug te komen op de Mondeo: daar scoorde Ford altijd meer punten dan Volkswagen. Waar de Mondeo – en trouwens niet alleen dat model van Ford – ook de rijbeleving als zeer belangrijk aspect onderkende om potentiële kopers over de streep te trekken, daar koos Volkswagen wederom de gulden middenweg. Net als met het design eigenlijk. Geen snaarstrakke besturing, hevig communicerend onderstel, of straffere wegligging, maar een meer op comfort gerichte rijbeleving die onder alle omstandigheden voorspelbaar, aangenaam en vergevingsgezind is. Daar gaan we weer: een auto voor iedereen dus. Dat is met deze nieuwe Passat – hoe voorspelbaar – niet anders.

Volkswagen heeft de magazijnen vol liggen met prachtige, technisch geavanceerde motoren die ongeveer elke markt in de wereld kunnen bedienen. De Passat zal na z’n eerste marktintroductie dan ook vlotjes worden voorzien van vele verschillende motoren zodat zo’n beetje elke consument iets van zijn of haar gading zal kunnen vinden. Voorlopig klapstuk daarbij zal de GTE-versie worden, de plug-in hybride waarvan nu reeds een Golf-versie te koop is. Maar tot die tijd – en dat duurt niet lang – heb je keuze uit een 1.4 TSI-benzinemotor met 125 of 150 pk, een 1.6 TDI-dieselmotor met 120 pk of een 2.0 TDI-dieselmotor met 150, 190 of maar liefst 240 pk. Allemaal als sedan (limousine noemt Volkswagen dat deftig in Nederland, Belgen geven ‘m de naam Berline) of als stationcar – de Variant.

Met een lichte tinteling in de onderbuik stapten we snel in de 240 pk sterke diesel, voorlopig de enige versie die standaard met vierwielaandrijving en DSG-automaat wordt geleverd, maar dat leek ons niet de versie die in Nederland en België heel veel verkocht zal worden. Dus na wat roffelende sprints en verbazingwekkende tussenacceleraties springen we snel over in de hoogst interessante Volkswagen Passat 1.4 TSI ACT met 150 pk.

Waarom is de Volkswagen Passat 1.4 TSI zo interessant?

Die versie is vooral interessant omdat ie in Nederland een a-label en (nu nog) 20 procent bijtelling heeft. De motor, die onder andere ook terug te vinden is in de Golf, beschikt over Active Cylinder Technology, wat zoveel wil zeggen als: schakelt twee van de vier cilinders uit als ze niet nodig zijn. Dat levert lagere verbruikscijfers op en betere CO2-waarden, en dat verklaart de gunstigere bijtelling van de Volkswagen Passat 1.4 TSI. In Nederland staat ie voor 35.750 euro in de prijslijst met uitrustingsniveau Highline, in België kost ie als Highline 31.780 euro. Standaard zijn alle Passats uitgerust met airconditioning, cruisecontrole, een radio met aanraakscherm, actieve hoofdsteunen, een uitgebreide boordcomputer, mistlampen met bochtverlichting, led-achterlichten en een multifunctioneel en met leer bekleed stuur.

De Comfortline is de stap daarboven en voegt nog Front Assist met City Emergency Braking aan toe, waarmee de Volkswagen Passat 1.4 TSI gevaarlijke obstakels – kinderen, remmende voorliggers – herkent en indien nodig autonoom remt. Ook parkeersensoren voor en achter, automatische airco en 16 inch lichtmetalen wielen zijn dan standaard, maar wij rijden de Highline en die heeft daar bovenop nog eens 17 inch velgen, adaptieve cruisecontrole, een leren interieur met extra lekkere en verwarmbare voorstoelen en zo nog wat snuisterijen die jou het leven aangenaam maken. Voeg er een optioneel, uitgebreid audio- en navigatiesysteem aan toe en je hebt voor rond de 37.000 euro een bijzonder rijk aangeklede auto.

Gaat zo’n 1.4 TSI nog wel een beetje vooruit?

De Volkswagen Passat 1.4 TSI weet ondanks z’n relatief kleine motorinhoud te zorgen voor een vlot en levendig gevoel, ook bij wat lagere toeren. Trek je een beetje door in de versnellingen dan hoor je ‘m prettig brommen, maar hij gedijt natuurlijk het beste als je heel easy door het verkeer laveert en beschaafd met ‘m cruiset. Want dan zal ie twee van z’n vier cilinders onmerkbaar uitschakelen en een paar slokken benzine minder opslurpen. Zodra je het gaspedaal beroert, of een tandje terug schakelt, springen de twee in slaap gesuste cilinders – wederom onmerkbaar – bij en breng je ‘m weer geheel tot leven.

Wat onze Volkswagen Passat 1.4 TSI even wat lekkerder maakt dan een standaard versie is Dynamic Drive Control in combinatie met het R-Line Sportpakket, twee opties van pakweg 1.750 euro in totaal waardoor je onderstel een centimeter wordt verlaagd en voorzien van elektronische dempers. Daarnaast krijg je progressieve besturing, een elektronisch sperdifferentieel en – joepie! – donkere achterruiten. En een knopje waarbij je de rij-modi Comfort, Normaal of Sport kunt kiezen. Ineens tover je de brave huisvader om in een soort Casanova (maar dan wel eentje met een klein bierbuikje): de lichte ongevoeligheid in de besturing wordt aanmerkelijk verkleind, z’n scherpte in bochten neemt toe en het wordt er merkbaar aangenamer op als je de grenzen van z’n kunnen een beetje opzoekt. Voor de sportieve rijder is deze samengestelde optie een must. En bovendien: je smijt er z’n ietwat gezapige rijgedrag mee in de hoek. Het enige jammere is dat deze optie alleen verkrijgbaar is op de Highline-uitvoeringen. Maar wie weet verandert dat nog in de toekomst.

Belgische lezers, knijp even uw ogen dicht

Mocht je een caravan bezitten en die nog niet naar goed TopGear-gebruik in de hens willen zetten, dan is Trailer Assist wat voor je. We laten de inhoud ervan voor wat het is, maar het komt erop neer dat je je vrouw de auto met aanhangsel zonder problemen achterwaarts kunt laten inparkeren met de Volkswagen Passat 1.4 TSI. We bedoelen het niet flauw, maar je kunt dat gerust het achtste wereldwonder noemen.

De nieuwe Volkswagen Passat 1.4 TSI is een zeer goede aanbieding: zowel prijs, kwaliteit als uitrustingsniveau zijn dik in orde en met een beetje aankleding creëer je een auto die extreem veel value for money biedt waaraan z’n directe concurrent (nog) niet kunnen tippen. Op het eerste gezicht is het wellicht allemaal wat grijs, maar onderhuids is ie dat zeker niet.


Motor

1.395 cc

viercilinder turbo

150 pk / 250 Nm



Aandrijving

voorwielen

6v handbak



Prestaties

0-100 km/u in 8,4 s

top 220 km/u



Verbruik (gemiddeld)

4,9 l/100 km

112 g/km CO2

A-label



Afmetingen

4.767 x 1.832 x 1.456 mm (l x b x h)

2.791 mm (wielbasis)

1.287 kg

66 l (benzine)

586 / 1.152 l (bagage)



Prijzen

NL € 35.750 (20%)

BE € 31.780



Het vonnis

Oké, dus hij is wat behoudend, saai vormgegeven, maar als je daar nou net niet gevoelig voor bent – of je bestelt ‘m in het roze met 20 inch spinners – dan heb je aan de Passat zo’n beetje de beste, meest veelzijdige auto in deze klasse

Reacties