Volkswagen I.D. Buzz

VW ontwierp een elektrische camper voor toekomstige mama’s en papa’s: de I.D. Buzz

De Volkswagen I.D. Buzz is een conceptcar, en wij hebben erin geslapen, gelezen, gegeten, geschreven en ons omgekleed. We hebben er zelfs in gereden. Wat allemaal misschien wel volkomen irrelevant is, want het zou kunnen dat VW hem nooit in productie gaat nemen.

Alleen is het juist niet irrelevant. Sterker nog, dit is waarschijnlijk het meest relevante dat je met een conceptcar kunt doen: hem meenemen naar zijn natuurlijke habitat en kijken of hij het waar kan maken. Kijken wat mensen ervan vinden. Kijken hoe hij overkomt als hij niet op een draaiend plateau staat. Kijken of hij in staat is om te doen waarvoor hij is ontworpen.

Het is niet alleen belangrijk omdat het een relevante test vormt, maar ook omdat deze I.D. Buzz een relevante auto is. VW wil een designicoon maken dat het merk naar het elektrische tijdperk voert, een auto die een futuristische zienswijze uitstraalt maar ook heel uitnodigend en vertrouwd is. En dat moet hij dan ook nog doen op een speelse wijze die de koper van de toekomst prikkelt en de weg wijst. Een camper. Kijk maar eens hoe vaak VW de afgelopen jaren een nieuwe invulling aan het oorspronkelijke ontwerp probeerde te geven. In 2001 kwamen ze met de Microbus, meer recentelijk waren er de Bulli (2011), de Budd-e (2016) en nu deze, de Volkswagen I.D. Buzz: de meest overtuigende – en best afgewerkte – van allemaal.

Afgewerkt… en bruikbaar

Dus we moeten hem een context bezorgen, hem echt gaan gebruiken. Dat kan door ermee op een strand in Zuid-Spanje te gaan staan, maar je kunt ook nadenken over de vraag welke plaats hij in het toekomstige productportfolio van VW zal innemen. Dus voordat we je gaan vertellen hoe hij met badslippers aan je voeten rijdt en of de achterbank comfortabel genoeg is om een dutje op te doen, noemen we hier een reden waarom er een goede kans is dat dit ding op een dag wél in staat zal zijn om harder te gaan dan 30 km/u. VW heeft aangekondigd dat ze in 2020 de eerste auto zullen produceren op basis van het nieuwe modulaire MEB-systeem. Je kent het MQB-platform dat onder een hele zwik auto’s van de groep zit, van de Skoda Octavia tot de Audi TT? Nou, iets vergelijkbaars, maar dan alleen voor elektrische auto’s.

De wielbasis is vergroot, zodat er in het midden meer ruimte is voor de accu’s, en er is een kleinere overhang voor en achter. De batterij ligt in het midden als een enorme reep chocola, en wordt aan beide zijden ingeklemd door elektromotoren op de assen. Daarboven is er wat betreft de carrosserie en het interieur van alles mogelijk. Het is maar een van de redenen waarom het zo zinvol is een conceptuitvoering van een busje te maken: je kunt alle mogelijkheden van het platform uitproberen. De bodem is misschien iets hoger dan die van de huidige Caravelle en California, maar hij is geheel vlak. Christian Senger, hoofd van VW’s afdeling E-mobility (hiervoor was hij een van de hoofdontwerpers van BMW’s Project i, waar de i3 en de i8 uit voortkwamen), heeft aangekondigd dat de productieversie van de Buzz een actieradius van 600 kilometer zal hebben. Bovendien vermoedt hij dat het ding in ongeveer vijf seconden van 0 naar 100 km/u zal kunnen accelereren.

Twee elektromotoren

Dat komt doordat hij twee elektromotoren heeft en 374 pk moet gaan leveren. Niet iedere auto op basis van het MEB-systeem krijgt dubbele aandrijving. De basis is zo aan te passen dat alle modellen van de Polo tot de Passat erop gebouwd kunnen worden, en de goedkopere modellen worden voorzien van kleinere accu’s en maar één motor, op de achteras. Maar altijd zullen ze een actieradius hebben van ten minste 400 kilometer, zegt Senger.

Volkswagen I.D. Buzz

De Buzz zou een van de duurdere modellen van deze productietak worden. We kunnen niet goed zeggen waarom, maar we hadden verwacht dat hij compact zou zijn. Dat is niet het geval. Integendeel zelfs – het formaat is een van de eerste dingen die je opvallen. Hij is zo groot als een bestelwagen, misschien enkele centimeters lager dan de huidige Caravelle, maar lang en imposant. Van een afstand lijkt hij kleiner, door de 22-inch wielen en het embleem op de motorkap waarvoor de Beastie Boys een moord zouden hebben gedaan. We hebben een zwak voor VW-busjes, maar ook los daarvan is dit een vernuftig staaltje design. Hij is zo clean: de retroaccenten, van de twee tinten lak tot en met de inkepingen naast het achterste zijraampje, zijn zo subtiel uitgevoerd dat het nooit een pastiche lijkt. Hij ziet er futuristisch uit. We zouden er echt een willen hebben.

En we zijn niet de enigen. Alle wandelaars, skaters en fietsers die ons op deze plek langs de kust voorbijkomen, stoppen even en kijken ernaar. En iedereen is enthousiast. Men wil weten wanneer hij te koop zal zijn, hoeveel hij zal gaan kosten en wat voor gadgets hij zal hebben.

‘Alle wandelaars, skaters en fietsers die langskomen, stoppen even om te kijken’

Nou, hier alvast een gokje: 2021, ongeveer 55.000 euro, gebarenbediening, HD-displays en haptische feedback, en zes zitplaatsen. Dat is niet helemaal nattevingerwerk. Toen de Buzz afgelopen januari in Detroit voor het eerst werd getoond, zei Senger: ‘We beschouwen de I.D. Buzz op dit moment weliswaar als conceptcar, maar hij zou in 2021 al in productie kunnen gaan.’ VW heeft ook aangegeven dat de elektrische auto’s van het merk niet duurder zullen zijn dan hun tegenhangers met verbrandingsmotor. Eigenlijk lijkt autonomie ons het enige struikelblok. De Buzz is ontworpen om zelfstandig te rijden: het stuur verdwijnt in het dashboard als je in het midden ervan drukt, waarna de auto alles overneemt, maar het zal zeker nog langer dan vijf jaar duren voor zoiets wettelijk op de openbare weg is toegestaan.

Volkswagen I.D. Buzz

De uitvoering waarmee we hier te maken hebben, is natuurlijk niet autonoom. In minder dan zes seconden van 0 naar 100 km/u zoemen lukt hem niet. Het is een conceptcar, dus het stuur schuift wel in en uit, maar enkel voor de show. Het is echter indrukwekkend dat deze auto voorbijgaat aan de gebruikelijke grenzen van conceptcars, alsof VW er iets echts van wilde maken, hem een leven wilde geven buiten de ontwerpstudio.

De voorstoelen zijn volledig elektrisch verstelbaar en draaien om hun as, de armsteunen rollen zichzelf op en uit, en de deuren en de achterklep gaan elektrisch open en dicht. De knoppen en de panelen werken, de middenconsole glijdt over rails en heeft een werkende tablet. Maar dat is allemaal niet het allermooiste aan de Buzz. Dat is de sfeer: het ruimtelijke gevoel, het licht dat door al dat glas naar binnen valt, het uitzicht naar alle kanten waardoor de wereld buiten vlakbij is.

Volkswagen I.D. Buzz

Geen jaloezieën

Al is dat juist weer niet zo geweldig als je een surfpak probeert aan te trekken. Dit conceptmodel heeft geen jaloezieën. Het surfpak maakt deel uit van het plan om met de afstammeling van de oorspronkelijke surfbus te gaan surfen, maar ergens is er iets misgegaan in de communicatie tussen ons en VW. We hebben een surfboard bij ons, maar we zijn hier op een van de beste plekjes in Europa voor… kitesurfen. Niet helemaal hetzelfde. Het verklaart wel de stevige wind, die langs de deurlijsten giert – rubberen sluitstrips zouden hier wonderen doen.

Op het water van de baai fladderen wind- en kitesurfers heen en weer bij een sterke wind van 25 knopen, maar als we met ons surfboard over het strand lopen, draaien we als een windvaantje in het rond. We zouden kunnen proberen om een stukje te gaan kitesurfen, maar als we naar de experts kijken die hier aan het werk zijn, bekruipt ons de angst dat we tien meter de lucht in zullen worden geslingerd om vervolgens niet erg gracieus op het dak van de Buzz terecht te komen. En we zijn er tamelijk zeker van dat men dat niet erg op prijs zou stellen, gezien het feit dat dit het enige exemplaar ter wereld is.

Volkswagen I.D. Buzz

We trekken ons terug. En de Buzz is geweldig om je in terug te trekken. Al zou het nog geweldiger zijn als hij door VW van airco was voorzien. De felle zon zorgt in het windstille interieur voor oventemperaturen. Maar er smelt niets en er komt ook niets naar beneden, de Buzz houdt het hoofd koel. Hij heeft een heleboel handige dingen: flessenhouders in de vloer, een achteruitkijk-videoscherm, tijdschrifthouders, veiligheidsgordels waarmee je tevens bagage op zijn plek kunt houden. En omdat er maar vier zitplaatsen zijn, zit je in zeeën van ruimte. We kunnen opstaan, rondlopen, vlug hier en daar wat zand wegvegen… maar het lekkerste is om achterin te gaan zitten en de rust van de Buzz over je heen te laten komen. Hij is zo ontspannend, zo sereen en relaxt, een mobiele salon met variabel uitzicht die zich weliswaar kan verplaatsen, maar geen haast heeft om ergens heen te gaan.

Stevig stuurwiel

Het rijden is heel simpel. Hij heeft een pedaal om te stoppen en een pedaal om van zijn plek te gaan, hij kan naar voren en naar achteren, hij heeft een indrukwekkend kleine draaicirkel en het stevige stuurwiel ligt zowaar erg lekker in de hand. We maken een ritje langs de kust van Almerimar. We stoppen bij een cafeetje, zetten de Buzz op de parkeerplaats tussen de gewone auto’s (waar hij er volslagen buitenaards uitziet) en wanneer de zon ondergaat, rijden we terug naar het strand om te zien of de wind is afgenomen en de bewolking wegtrekt. Dat is het geval.

‘SUV’s zijn nu hip, maar het elektrische tijdperk vraagt in al zijn onafwendbaarheid om nieuwe vormen’

Van VW mogen we binnen een straal van 100 meter van de Buzz geen kampvuur aanleggen, maar vannacht is de achterbank onze warme slaapplek. Het is de bedoeling dat dit ooit een camper zal zijn, maar in de conceptcar kun je de achterbank niet als bed uitklappen. Dat is niet erg: hij is zacht als een sofa en voorzien van kussens en gestoffeerde schotten aan de zijkanten. Op de draaibare stoelen proberen we een paar mails te schrijven, maar dit is geen werkomgeving, dus pakken we onze slaapzak en bladeren we achterover leunend door een tijdschrift over kitesurfen. Alles klopt. Terwijl het licht buiten wegsterft, zetten we de sfeerverlichting hoger. Deze is gedempt en zacht, waardoor het echt gezellig aanvoelt in de Buzz. Al snel doezelen we weg, regelrecht Morpheus’ armen in.

Volkswagen I.D. Buzz

De volgende ochtend nemen we een weg de bergen in om nog wat meer kilometers te maken. We hebben speciale toestemming om hier met de Buzz te rijden, maar er is een klein probleem. Een showauto die zo’n 2.400 kilo weegt en is voorzien van een elektromotor met pakweg 20 pk houdt niet van steile hellingen. En afdalingen zijn ook niet aan te raden, want we vermoeden dat de remmen afkomstig zijn van een mountainbike. Bovendien rijdt hij als een bolderkar en maakt hij een paar verontrustende geluiden. Maar wanneer we eenmaal een vlak stuk hebben gevonden, bezorgt het rijden ons een heerlijke sensatie. Geen motorkap voor je neus, alleen maar dat vele glas om je heen, terwijl het landschap op je af rolt. De hemel is grijs, de natuur bestaat uit bruintinten en het uitzicht naar buiten krijgt in deze auto een prachtige omlijsting.

De Buzz is niet de eerste auto die in het I.D.-gamma zal verschijnen – dat zal een conventionelere hatchback van Golf-afmetingen zijn. Maar als hij er gaat komen – en daar zijn we tamelijk zeker van, gezien de vele tijd die VW in deze heruitgevonden camper heeft gestoken – dan zal hij het publiek met groot gemak voor zich winnen.

Wat er uit dit alles valt af te leiden? Vooral dat VW de MPV in de toekomst wil neerzetten als een activity vehicle, om te laten zien dat er een alternatief voor de SUV bestaat. Offroaders zijn op dit moment nogal populair, maar modes zijn grillig en dit lijkt een slimmere, aantrekkelijkere oplossing voor de toekomst. Minder pretentieus, minder agressief en sterk in wat de grootste luxe in een familieauto zou moeten zijn: ruimte. Het tijdperk van de elektrische auto vraagt om nieuwe vormen, een nieuwe stijl. De Buzz is het antwoord. 2021. Kom op, VW, we rekenen op jullie.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws