Volkswagen heeft de heerlijke gewoonte om van elke Golf niet alleen een (over het algemeen al geweldige) GTI te maken, maar ook een super-GTI. Zo ook van de Golf VII. Hij heet dit keer geen VR6 of R32, maar gewoon R, net als z’n directe voorganger. Maar er is ook een hoop veranderd. Zo beschikt deze Volkswagen Golf R over 300 pk in plaats van 270, staat ie op het veelgeroemde MQB-platform, en heeft ie het nieuwste sperdifferentieel, Haldex 5, om de krachten tussen de voor- en achterwielen te verdelen. Daarnaast is deze Golf de eerste waarbij het esp ook echt helemaal uit kan (het vorige bleef altijd een beetje actief), zodat je als je daar een keer trek in hebt (denk sneeuw, leeg parkeerterrein en zo) het op een glijden kunt zetten zonder dat Meneer Elektronica zich er steeds mee bemoeit.

Beter dan de voorganger

Ofwel: de Golf VII R heeft alles in huis om z’n fabelachtige voorganger te verpletteren. Dat doet ie dan ook. Let even op: wat denk je dat ie nodig heeft voor een sprintje naar 100 km/u? Nou? Onder de 7 seconden? Onder de 6? Mis: 4,9 seconden. Minder dan vijf tellen! Sneller dan wat dan ook in deze klasse – ooit. De grip van het vierwielaandrijvingssysteem dat al die power naar de wielen moet brengen, is fenomenaal. Mede door dat differentieel is het op een droge weg bijna onmogelijk de Volkswagen Golf R uit z’n koers te krijgen. Als je echt gemeen gaat trappen en de boel probeert te frustreren (wat met 300 pk niet eens zo moeilijk is), zal de R er eerst wat vriendelijk onderstuur tegenaan gooien. Vervolgens worden, haast ongemerkt, de achterwielen bijgeschakeld, waardoor je als vanzelf weer meer de binnenkant van de bocht ingedrukt wordt. Dat alles gebeurt voordat het esp actief wordt; het is dus (in zekere mate) mechanica boven elektronica.

Via Dynamic Drive Control (waarvan het gênant is dat het niet standaard op een auto als deze zit; kost je nog 967 euro extra) kun je zaken als vering en besturing onafhankelijk van elkaar instellen – een wat scherpere besturing zonder meteen het sportonderstel erbij te krijgen, kan dus ook. In die veelzijdigheid zit ook z’n grote kracht: gewoon een boodschapje doen of een langere reis is niet meteen een martelgang van stuiterigheid, maar áls je een keer zin hebt om jezelf uit te laten, dan zal je het weten ook. Precies zoals ie er uitziet: het ligt er niet enorm dik op, maar je ziet meteen dat dit geen bijtellend Slowmotionnetje is – en anders merk je het wel als ie je voorbij is, aan die vier uitlaten die je als een zwarte vlag-met-doodshoofd toelachen.

Ook nog

Trouwens: afwerking, materialen, bediening en stoelen (die stoelen!) zijn allemaal op topniveau. Het is dat ie zo akelig duur is – onze kwam met een paar snuisterijtjes op 60 mille – anders hadden we echt helemaal niets meer te zeuren gehad. Hoe dan ook, met de Volkswagen Golf R ben je klaar om alles in deze klasse (en de klasse daarboven) te enteren en genadeloos te kielhalen. Wat een auto. Arr!

Volkswagen Golf R 2.0 TSI 4Motion 5-deurs</


Motor
1.948 cc
viercilinder turbo
300 pk / 380 Nm

Aandrijving
vierwiel
6v automaat (dsg)

Prestaties
0-100 in 4,9 s
top 250 km/u (begrensd)

Verbruik/milieu
6,9 l/100 km
159 g/km CO2, E-label

Afmetingen
4.276 x 1.790 x 1.436 mm (l x b x h)
2.630 mm (wielbasis)
1.395 kg

50 l (benzine)
380-1.270 l (bagage)

Prijzen
NL € 50.390 (25%)
BE € 37.650 (3-deurs)

Het vonnis
Verpletterende alleskunner die lachend gehakt maakt van al z’n concurrenten. Eindeloze grip, gretige motor, idioot snel en niet eens oncomfortabel. Altijd en overal te gebruiken, alleen: prijzig. Vind je dat erg?

Reacties