Driecilinders: Astra vs Focus vs Golf

Officiële verbruikscijfers liggen flink onder vuur, dus het wordt tijd voor wat TopGear-rekenwerk. Dit zijn de Volkswagen Golf, Opel Astra en Ford Focus. Alledrie met driecilinder

Driecilinders: TopGear doet een test, Astra vs Focus vs Golf. Want welke rijdt het lekkerst? En is het zuinigst? En vooral: welke is nog enigszins cool?

De nieuwe Opel Astra heeft een merkwaardig stop-startsysteem. Bij de meeste fabrikanten wordt de auto opnieuw tot leven gewekt door middel van het koppelingspedaal. De Astra wacht met starten totdat je de eerste versnelling hebt geselecteerd en je rechtervoet van het rempedaal verplaatst naar het gaspedaal. Een opmerkelijke afwijking van de norm, die enige gewenning vergt. Waarschijnlijk is deze procedure ingegeven door de wens om de Opel Astra per volle tank nog een paar centimeter verder te laten rijden dan de concurrentie. Uiteindelijk helpen alle kleine beetjes. In de hedendaagse markt gaat het vrijwel alleen nog om uitstoot- en verbruikscijfers. Door de tijd dat de motor loopt met nog drie milliseconde verder in te perken, heeft Opel misschien 0,0001 liter brandstof en een halve gram CO2 bespaard. In de strijd om de zuinigheid is alles meegenomen.

Astra vs Focus vs Golf

Laten we onze testkandidaten voorstellen. In het rood de vernieuwde Opel Astra, leverbaar met verschillende zuinige motoren en door slim te besparen op materialen gemiddeld ook nog eens ruim 100 kilo lichter dan z’n voorganger. Ook testen we de Ford Focus, dankzij het fantastische chassis en z’n indrukwekkende rijeigenschappen. Al lange tijd één van onze favorieten. Als laatste sluit de Volkswagen Golf aan. Beproefd en vertrouwd en een auto die we met een gerust hart aan iedereen kunnen aanbevelen als een veilige en verstandige keuze. Ongeacht al dan niet aanwezige sjoemelsoftware.

In een tijdperk waarin zelfs de fabrikanten van supercars hun modellen laten afslanken, houden wij het ook bescheiden. We kozen daarom voor de handgeschakelde uitvoeringen met een 1,0-liter driecilinder turbomotor. De VW en de Opel claimen een verbruik van ruim boven de 1:23, ofwel 4,3 liter per 100 kilometer en stoten op papier slechts 99 gram CO2 per kilometer uit. De Ford Focus doet het iets slechter, met 1:22 en 105 gram. De prijzen lopen ook nogal uiteen. De basisuitvoering varieert van bijna 19.000 euro voor de Focus tot ruim 23.000 euro voor de Golf.

De cijfers

Eerst maar wat meer cijfers. Op papier beschikt de Focus met 100 pk over het kleinste vermogen. Dat wordt bevestigd door het feit dat zowel de Opel als de VW beduidend sneller zijn in de sprint naar 100 km/u dan de Ford. De Focus heeft daar 12,5 seconden voor nodig heeft. De driecilinder van de Golf levert maar liefst 115 pk en doet dit in 9,7 seconden. Een verschil van bijna drie seconden. De Golf heeft dan ook een groter koppel: 200 Nm tegen de 170 Nm van de Focus. De Astra levert eveneens 170 Nm en heeft een vermogen van 105 pk, maar weet op de een of andere manier toch op de kop af twee seconden van de acceleratie van de Focus af te schaven.

‘Tegenwoordig gaat het vrijwel alleen nog om de uitstoot- en verbruikscijfers’

Het draait om verbruik

Op zich zullen deze cijfers niemand overtuigen in de keuze voor een van de drie auto’s. Als je een Ford wilt kopen, dan kies je voor de Focus, zonder nou meteen nachten wakker te liggen van het aantal meters dat je wellicht bij een stoplicht moet toegeven op een assertieve Golf-bestuurder. Dit zijn natuurlijk geen sportwagens en die paar tellen doen er eigenlijk niet toe. Wat er wel toe doet, is het verbruik. Dat is waarschijnlijk ook de reden om voor deze kleine motoren te kiezen en eerlijkgezegd is het ook de reden waarom we dit trio testen. Geen enkele auto kan in de praktijk tippen aan de officiële verbruikscijfers die de fabrikant opgeeft. Er zijn mensen die beweren dat het juist de kleine turbomotor is die in de praktijk het sterkst boven de officiële verbruikscijfers uitstijgt en in werkelijkheid veel meer verbruikt dan de fabrikant ons wil laten geloven.

De theorie luidt dat zulke motoren het in officiële tests heel aardig doen omdat bij de omstandigheden waaronder getest wordt de turbo’s niet of nauwelijks in actie komen. In de praktijk van alledag, waar nu eenmaal geen enkele rit van begin tot eind met een constante snelheid van 90 km/u wordt afgelegd, zou het vervolgens helemaal mis gaan en zouden dit soort kleine turbomotoren nauwelijks efficiënter zijn dan de meer conventionele benzinemotoren.

De praktijktest

We hebben daarom een praktijktest bedacht. We namen ieder van de auto’s mee op dezelfde – ongeveer 150 kilometer lange – testrit. Zowel in stadsverkeer als op de snelweg en de buitenweg werd gereden. We namen de auto’s telkens op hetzelfde tijdstip van de dag mee, volgden steeds dezelfde route en om de vergelijking zuiver en strikt wetenschappelijk te houden, stopten we ook steevast bij hetzelfde winkeltje om exact dezelfde repen chocola en dezelfde zakken paprikachips te kopen. Bij TopGear gaan we zeer ver in naam van de wetenschap.


Degene die de tankopening van de Opel Astra heeft ontworpen, wilde overduidelijk niet dat we deze test zouden uitvoeren. Het flapje dat weg hoort te flappen zodra je het vulpistool in de opening hangt, flapt niet zoals het moet flappen. Dat zorgt ervoor dat de Opel Astra vrijwel onmogelijk volledig valt af te tanken. We zijn er verschillende keren meer dan een halfuur mee bezig geweest. Ondanks erg veel profaan taalgebruik lukte het niet om in de vulopening een zichtbaar brandstofniveau te bereiken, waardoor onze wetenschappelijk verantwoorde test niet helemaal uitpakte zoals we ons die hadden voorgesteld. We kwamen na verschillende pogingen op een verbruik van 10,5 liter per 100 km, terwijl de boordcomputer aangaf 6,0 liter te hebben verbruikt.

Zo efficiënt mogelijk

We dachten bij aanvang dat de Volkswagen Golf wel de gunstigste cijfers te zien zou geven; dat bleek ook zo te zijn. Om het Bluemotion-label eer aan te doen heeft VW ervoor gezorgd dat de auto zo efficiënt mogelijk is geworden. De onderkant is zo glad mogelijk gemaakt en om de weerstand verder terug te brengen, zijn speciale spoilers en banden gemonteerd. Het resultaat? Een verbruik van 5,55 liter op 100 km en dat was zelfs beter dan de door de boordcomputer aangegeven 5,62 liter per 100 km.

De Ford Focus deed het iets minder goed. Tijdens z’n testrit had de Ford misschien iets meer last van oponthoud, maar de verschillen waren miniem. Toch deed de Focus het beter dan we gedacht hadden en noteerde een verbruik van 5,81 liter op 100 km. Daarmee was de Focus 0,4 liter per 100 km zuiniger dan z’n elektronisch brein had bedacht. Aannemende dat bij de Astra de afwijking ten opzichte van de boordcomputer in werkelijkheid net zo miniem is, zijn we behoorlijk onder de indruk van de nauwkeurigheid van deze apparaten. Zodra er meer stadsverkeer bij komt kijken, zal het verbruik wel wat stijgen. Naar verwachting naar ruim 7 liter per 100 km. Vooropgesteld dat je rijgedrag een redelijke mix van stadsverkeer en snelweg omvat, is het verbruik van deze kleine driecilinders zo slecht nog niet.

De Volkswagen Golf is vlot en soepel

‘Interieur van de Golf is zo goed dat het bijna saai wordt om dat te blijven zeggen’


De kleine 1,0-litermotoren maken niet alleen indruk met hun verbruikscijfers. De Golf is veruit het stilst van de drie, maar eenmaal op snelheid is het ook de meest soepele en gewillige motor. De Volkswagen Golf heeft een mate van raffinement die de Opel Astra moet ontberen. De manier waarop je vlot en soepel kunt meekomen in het verkeer zou je haast doen vergeten dat je het met maar drie cilinders en 999 cc moet stellen. Het gewicht van de motor – of liever gezegd het gebrek daaraan – maakt dat de neus van de Golf zich heel precies en direct laat insturen. Ondanks het feit dat voor het verkleinen van de luchtweerstand de bodemvrijheid met 15 mm is verlaagd, is het weggedrag van de VW nog even onberispelijk als altijd.

Hoe goed de Golf ook mag zijn, wat rijeigenschappen betreft kan ie niet tippen aan de Focus, die nog altijd onbehoorlijk goed stuurt. Sportief, lenig en precies. In dat opzicht steekt de Focus met kop en schouders boven de concurrentie uit. Er is ook een wat krachtiger versie van deze 1,0-liter driecilinder verkrijgbaar, die 125 pk levert. Die zouden we ook wel eens willen proberen, want het is het gebrek aan vermogen dat de Focus opbreekt. De lange overbrengingsverhoudingen werken ook niet mee, maar daar heeft ook de Astra onder te lijden. De vijfde versnelling kun je dus maar beter alleen op de snelweg gebruiken. De Golf heeft als enige zes versnellingen en is daardoor veel plooibaarder dan de Ford en de Opel.

De motor van de Ford Focus is favoriet

ALs je kijkt naar de motoren bij de Astra vs Focus vs Golf dan is Fords EcoBoost-motor misschien wel onze favoriet. Het geluid van de Focus is lekker sonoor en veruit het prettigst om te horen. Volkswagen werkt al langer met dit soort kleine motoren. Langer dan Opel in elk geval, en het is merkbaar dat ze van die ervaring gebruik hebben gemaakt om de TSI te perfectioneren. De motor van de Astra is zeker niet slecht, maar gewoon niet zo capabel als die van de VW en de Ford. De Astra heeft een wat ruwe aandrijflijn, met korte momenten waarop het lijkt alsof de Opel zich verslikt wanneer je van het gas afkomt of juist gas bijgeeft. Bij dit soort eco-motoren is er onvermijdelijk sprake van een compromis, maar de VW en de Ford blijven leuk om te rijden. Bij de Opel is dat niet het geval. Op de snelweg gaat het nog wel, maar als er veel tempowisselingen zijn, zoals in de stad of op de buitenweg, dan is het in de Astra af en toe toch echt afzien.

Maar er is meer dan de motor. Hoe is het gesteld met de rest van de auto’s? Het interieur is belangrijk, net als de gebruikte techniek. Op die twee vlakken deelt de Astra flinke klappen uit, die vooral de Focus zwaar raken. De kwaliteit van het interieur kan zich bijna meten met dat van de Golf en Opels IntelliLink-infotainmentsysteem is werkelijk fantastisch. Het is snel en werkt prima samen met iedere mobiele telefoon, ongeacht het merk. Er is zelfs een functionaliteit genaamd OnStar. De app die van je smartphone een afstandsbediening voor je auto maakt, kan fungeren als Wi-Fi-hotspot en automatisch pech of ongevallen signaleert en vervolgens de nodige hulp optrommelt.

Het interieur van de Golf is van de vertrouwde topkwaliteit die we gewend zijn van Volkswagen. Kwaliteitsmaterialen, geen onnodige poespas en een praktische en ergonomische lay-out. De Focus is flink verbeterd na de facelift van een paar jaar geleden, maar blijft toch achter bij de Opel en VW. Onze testauto was karig uitgevoerd, dus dat hielp niet echt. De kofferruimte is het kleinste van de drie en de ruimte voor de achterpassagiers is beperkt.

De conclusie

Dat brengt ons tot de conclusie van deze test Astra vs Focus vs Golf: de Ford Focus is een feest om in te rijden, zelfs met dit beperkte vermogen. De Ford is economisch, comfortabel en degelijk. Ook is het de goedkoopste van de drie. De Opel Astra is wat duurder, maar ook iets krachtiger, ruimer en veel beter uitgerust. De dynamiek van de Ford Focus zien we bij de andere twee niet terug. En de driecilinder van de Ford is uitstekend. Op vrijwel alle andere vlakken legt de Focus het af tegen de Opel en de Volkswagen Golf. Met tegenzin een voorzichtige derde plaats dus.

Het feit dat de nieuwe Astra nu eigenlijk een betere propositie is dan de Focus, is een mooie prestatie van Opel. De Astra is comfortabel, ziet er vanuit de meeste hoeken best fraai uit en biedt prima waar voor z’n geld. Zou je een Astra als auto van de zaak krijgen, dan is er geen enkele reden om daar ongelukkig mee te zijn. Maar er schuilt een gemene adder onder het gras. Een grote blauwe Duitse adder.

We weten dat het zo zoetjesaan vermoeiend wordt dat we de Golf steeds op de eerste plaats zetten. En eerlijkgezegd begint ons dat zelf ook een beetje te vervelen, maar de Golf is momenteel nu eenmaal onze favoriete hete hatch. Met deze motorisering is het weliswaar een niet-zo-hete-hatch, maar dat neemt niet weg dat zelfs in deze uitvoering de Golf z’n hogere aanschafprijs meer dan waard is.

Kleine, zuinige benzinemotoren zijn prima, maar ben je misschien beter af met een diesel?

Meer kilometers per liter brandstof – daar gaat het om en hoe zuinig dit trio is, hebben we in de praktijk kunnen ondervinden. Maar doe je er wel verstandig aan om zo’n kleine benzinemotor te kiezen, of ben je misschien beter af met een traditionele viercilinder diesel?

Een aantal factoren is op die beslissing van invloed. Ten eerste zijn diesels duurder in aanschaf, maar vaak laten we ons ook verblinden door de ultra-lage verbruikscijfers waar de fabrikanten mee schermen. Een verbruik van 1 op 30 is natuurlijk heel aantrekkelijk, zeker als een liter diesel aanzienlijk goedkoper is dan een liter Euro95. En al helemaal sinds de dieselprijs voor het eerst sinds tijden onder de magische grens van één euro dook. Maar er zijn andere factoren om rekening mee te houden. De fors hogere motorrijtuigenbelasting gooit in Nederland al gauw roet in het eten, tenzij je jaarlijks een flinke hoeveelheid kilometers maakt. Als je niet goed oppast, kun je met een diesel dus wel eens veel te veel betalen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws