Autoliefhebbers vinden het heel stoer om te roepen hoe inferieur voorwielaandrijving is. Vierwielaandrijvers kunnen hun vermogen tenminste kwijt op het wegdek en achterwielaandrijvers gebruik je om te driften. Met een voorwielaandrijver kun je alleen ondersturen. Zeggen ze.Vroeger hadden ze een punt (en nu ergens nog steeds een beetje). Voorwielaandrijvers met veel vermogen vlogen alle kanten op dankzij torque steer en onderstuur. En bij nat wegdek werden dit gedrag nog eens extra versterkt. Op de kletsnatte wegen in Spanje is het dus aan het mechanische sperdifferentieel van de Volkswagen Golf GTI Performance om aan sceptici te bewijzen dat voorwielaandrijving wél een acceptabele aandrijvingsvorm is.

Naast dit differentieel krijgt de Performance-versie 340 millimeter grote remmen vóór en 15 pk extra; en dat voor een meerprijs van slechts 1.641 euro. Het speelgrage diff stuurt het vermogen niet enkel naar het buitenste wiel, maar verdeelt het netjes over beide voorwielen. Ook de neiging tot torque steer, waarmee de auto bij acceleratie naar één kant trekt, neemt aanzienlijk af.

Is er aan het onderstel nog iets veranderd?

Aan het onderstel veranderde VW niets. De Volkswagen Golf GTI Performance verorbert de bochten nog steeds beter dan iemand die na een wekenlange sapjeskuur zijn eerste pizza krijgt voorgeschoteld. Maar dan wel zonder te morsen. Strak en binnen de lijntjes, zoals je van een Duitser gewend bent.

Tijd voor de test. Halverwege de bocht (en dus te vroeg) drukken we het gas in. Dan treedt er cognitieve dissonantie op: je verwacht wielspin, maar dat komt niet. De Golf accelereert netjes met een tevreden brom de bocht uit. De GTI Performance ontneemt je het denkwerk en laat je vrij lomp met het gas omgaan. Nog wel even oppassen voor onderstuur.

Is hij zo makkelijk om te besturen?

Het is alsof je ‘motherlode’ gebruikt in The Sims (een cheatcode in een computerspel waarbij je een enorm geldbedrag krijgt). Aan het begin geniet je van alle rijkdommen en is alles wat je hartje begeert binnen handbereik. Maar na een tijd is de uitdaging eraf, en ga je uit verveling sadistische dingen doen met je Sim-karakters. Niet dat de Volkswagen Golf GTI Performance gaat vervelen; we vragen de sleutels voor nog een rondje, tot grote spijt van de wandelaars in het stille berggebied. Tevens hebben we ons niet schuldig gemaakt aan sadistische of strafbare feiten. Echt.

Maar: het valsspelende mechanisch sperdifferentieel leert ons wél de conventionele open variant te waarderen. Met chirurgische precisie het gas bedienen heeft ook iets magisch. In een tijdperk waarin je auto al het denkwerk overneemt, was het minutieus bedienen van het gaspedaal een van de weinige overgebleven ambachten die de echte bestuurders onderscheidden van de groentjes. En ja: op den duur gaat een open differentieel ook vervelen. Want, nou ja, het is nu eenmaal een open differentieel: zie de eerste alinea. Gelukkig ontneemt Volkswagen je het restje rijplezier van een handgeschakelde bak niet. Optioneel is er uiteraard ook een DSG.

Moet ik de Volkswagen Golf GTI Performance bestellen of de reguliere?

Dat hangt ervan af of je voor comfortabel of uitdagend gaat. Het belangrijkste is dat je rood als kleur aanvinkt. Het blijft een GTI.

Volkswagen Golf GTI Performance



Motor
1.984 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 5.000 tpm
370 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 6,2 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,6 l/100 km
148 g/km CO2
E Label

Afmetingen
4.258 x 1.549 x 1.492 mm
(l x b x h)
2.626 mm (wielbasis)
1.309 kg
50 l (benzine)
380 / 1.270 l (bagage)

Prijzen
€ 40.391 (NL)
€ 35.670 (B) – DSG

Vonnis:
De GTI was al een ijzersterke speler in het hothatch -segment en de Performance is nog beter. Het pakket biedt veel waar voor je geld, maar bedenk eerst of je jezelf niet liever op de proef stelt met een kalere versie. Scheelt toch geld

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)