Volkswagen Golf GTD Variant

14
20
Specificaties

Volkswagen Golf GTD Variant 2.0 TDI 184 pk

14/20

Motor
1.968 cc
viercilinder turbo
184 pk / 380 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 229 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,8 l/100 km
125 g/km CO2
D-label

Afmetingen
4.562 x 1.799 x 1.470 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.395 kg
50 l (diesel)
605 / 1.620 l (bagage)

Prijzen
NL € 41.690 (25%)
BE € 32.270

Het vonnis
Uitstekende auto die de veelrijder het idee geeft dat hij ook mee mag doen met de leuke dingen van het leven. Vlot, leuk om te rijden en met een aankleding die ‘net echt’ is: er zijn slechtere manieren om je hond ziek te rijden

VW adverteert zich er suf mee: ‘Een auto die er uitziet als een GTI en rijdt als een GTI.’ Ze doelen ermee op de GTE, maar toch handig als je je campagnes één op één kunt doorschuiven naar deze GTD, waarvoor exact hetzelfde geldt.

Je zult maar dolgraag een Golf GTI willen, maar door de enorme hoeveelheid kilometers die je nu eenmaal rijdt veroordeeld zijn tot een diesel: zielig! Dat vond Volkswagen nou ook, en daarom kwamen ze al vanaf de eerste generatie Golf, in 1982, met een combinatie van een Golf GTI-uiterlijk en -onderstel, en een dieselmotor. Die leverde maar liefst 70 hele pk’s, en daar was je destijds behoorlijk het mannetje mee.

Sindsdien was er van elke Golf (met uitzondering van de III, toen VW het belangrijker vond het destijds nieuwe begrip TDI te promoten) een GTD-versie. Alleen de Variant, de stationwagen van de Golf, kwam er wat bekaaid af. Raar, want waarom zou die veelrijdende GTI-liefhebber niet af en toe eens veel te vervoeren mogen hebben? Aan die schrijnende misstand is nu een eind gemaakt met de komst van deze GTD Variant.

Hij beschikt uiteraard over dezelfde motorisering als de GTD-hatchback: de 2,0-liter turbodiesel die 184 pk vermogen en 380 vorstelijke newtonmeters trekkracht levert. Een sprintje naar 100 km/u zit er na 7,9 seconden op en het ding dramt door tot er 229 km/u op de teller staat. Het verbruik is als te doen gebruikelijk zeer nederig: met een paar dozen eieren onder je gaspedaal zou je 4,8 l/100 km moeten kunnen realiseren.

Dat zien we echter zo snel niet gebeuren, want voor dat soort verbruik nodigt de GTD Variant net iets te veel uit tot lekker doorrijden. De demping en vering zijn stevig maar allesbehalve oncomfortabel, de besturing is precies en direct, en de grip is voorbeeldig. Hij heeft uiteraard een milde neiging tot onderstuur, maar dankzij de goed afgestelde elektronica en het standaard sperdifferentieel zal je daar niet al te snel tegenop lopen. De motor produceert er een lekker semi-sportief grommetje bij – aardige poging, maar zoals bij de meeste diesels wil het maar niet echt aansprekend worden.

Het enige waar je een tikje aan moet wennen, is dat je ‘m niet op een GTI-manier moet rijden, maar als de diesel die ie nu eenmaal is. Daarmee bedoelen we dat ie maar een beperkt toerenbereik heeft waarin z’n power echt effectief is: het maximum koppel is er al vanaf 1.750 tpm, het maximale vermogen wordt bereikt bij 3.500 tpm. Daaronder en -boven gebeurt niet bijster veel. De herrie neemt toe, maar voor een navenante versnelling zal je toch echt moeten opschakelen om weer tussen de 1.750 en 3.500 tpm terecht te komen. Dat went wel, maar is iets om in het begin even rekening mee te houden, opdat je niet tijdens een vlotte inhaalactie opeens zonder fut zit.

Verder is de GTD Variant een heerlijke snelle reiswagen die er lekker dik uitziet en geen enkele moeite zal hebben de wat vlotter ingestelde kilometervreters aan zich te binden.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws