We mogen de Duitse premiummerken graag af en toe een lollige por geven vanwege hun neiging om (al dan niet bestaande) niches in de markt op te vullen met ogenschijnlijk compleet onnodige modellen. Maar zij lachen het laatst, want ze oogsten er toch behoorlijk veel succes mee. Zelfs al is er waarschijnlijk geen BMW-dealer die ook maar de helft van het huidige gamma in zijn showroom kwijt kan, en moet Mercedes als ze zo doorgaan binnenkort een nieuw alfabet aanbreken. Kijk je naar een groot merk als Volkswagen, dan vallen de uitspattingen in hun aanbod eigenlijk nog wel mee. Goed, er zit een verdwaalde Beetle tussen en buiten Nederland vind je ergens nog een Scirocco in het gamma, maar verder wordt er eigenlijk nauwelijks buiten de geijkte modellijnen getreden. Zeker naarmate de auto’s in formaat toenemen, is er minder keus. Mag het een klasse hoger zijn dan een Golf, en pieker je niet over een crossover of ander hoog geval? Dan is er een Passat, een Passat Variant… en dat was het. Tot voor kort kon Volkswagen je de CC nog aanbieden. De lage sedan, of ‘vierdeurs coupé’ als je de trend napraatte, begon ooit als Passat-versie en mocht op een zeker moment verder als op zichzelf staand model. In Nederland verdween ie al snel van de markt vanwege tegenvallende verkoopresultaten. Toch ziet Volkswagen ook bij ons kansen voor de auto die we volgens hen nadrukkelijk niet als zijn opvolger moeten beschouwen: de nieuwe Arteon. Op de autoshow van Genève draaiden we al even om ‘m heen, op zoek naar een hoek van waaruit we het niet met z’n ontwerp eens waren. We faalden hopeloos. De CC was altijd een plaatje; dit gaat nog net even iets verder. Bij de huidige Passat bleek al dat Volkswagen een gewaagd designgrapje hier en daar tegenwoordig niet meer schuwt, maar de Arteon is zo’n beetje het meest frivole ontwerp uit Wolfsburg sinds de Kübelwagen. En voor wie bij het zien van het ranke silhouet vreest voor de gevoelige kruinen van zijn passagiers: de achterbank ligt diep, waardoor het achterin de Arteon prima toeven is als je een meter of 1,85 lang bent. Ben je groter, dan kun je altijd nog een beetje onderuitzakken, want de wielbasis is lang en de beenruimte overvloedig.

Voor wie is de Arteon bedoeld?

Vanwege de upmarket-insteek die VW nastreeft – er moeten vooral klanten worden weggelokt bij auto’s als de Audi A5 Sportback en de BMW 4-serie Gran Coupé – is de Arteon er enkel met krachtige motoren en een rijke basisuitrusting. Je kunt kiezen uit 2,0-liter TDI’s met 150, 190 of 240 pk, of uit 2.0 TSI’s met 190 of 280 pk. Zelfs de instapper, de 1.5 TSI met 150 pk, heeft al zaken aan boord als led-lampen voor en achter, automatische airco, adaptieve cruisecontrol, anti-botshulp en uitgebreide connectiviteit. Dat betekent een instapprijs die best wat hoger ligt dan die van de Passat, maar niet buitensporig is: VW belooft dat de goedkoopste Arteon in Nederland onder de 40.000 euro zal blijven. In het begin werden alleen de dikste uitvoeringen geleverd – deze maand volgt de rest – en dus gaan we op pad met de sterkste 2.0 TDI in de smakelijk aangeklede R-Line-versie, die in Nederland om een of andere reden als Business R te boek staat. In eerste instantie hebben we het idee in een afgetrainde Passat te zitten: het dashboard is herkenbaar, maar de zit is laag, de voorruit ligt plat en het zicht door de stijlloze zijruiten is gevoelsmatig nauwer dan je in deze ambiance gewend bent. Het stuur is afgeplat en de stoelen houden je tussen stevige wangen op je plek, op een combinatie van alcantara en leer met een stiekem best cool koolstofvezelpatroontje.

Wat voor snufjes zitter er allemaal in?

Het interieur van de Arteon is schitterend, maar de overdaad aan informatie detoneert een beetje met de strak getekende omgeving. Met VW’s uitgebreide Active Info-scherm, een head-up display (op een los glaasje), het centrale infotainmentsysteem en ook nog een weg met verkeer voor je neus is er bijna te veel om naar te kijken. Er zijn aardig wat doublures – op hoe veel plaatsen wil je de geldende maximumsnelheid zien? – en de bediening, met name van het tellerscherm, vraagt enige gewenning. Het centrale display is erop gebrand om het aantal functies te beperken dat via knoppen verloopt, maar aan weerszijden van de pook zitten – zelfs op deze topversie – meerdere lege, niet-functionele toetsen, waardoor je passagiers zullen denken dat je een gierigaard bent die allerlei belangrijke opties niet bestelde. Dan is er nog de gebarenbediening, die slechts in beperkte gevallen werkt en je dan ook nog eens lang niet altijd begrijpt. Het was mooi geweest als VW de ergonomie in de Arteon net zo had weten te stroomlijnen als z’n carrosserie. Fans van slimme gimmicks kunnen hun hart ophalen: de adaptieve cruisecontrol van de Arteon heeft voorspellende gaven. Naast de bekende radar in de bumper om voorliggers te herkennen, gebruikt hij navigatiedata om te zien of er hinderlijke zaken als bochten, kruisingen of bebouwde kommen aankomen. In zo’n geval remt hij precies genoeg af om te zorgen dat je op het juiste moment de juiste snelheid hebt, waarna hij weer accelereert zodra het kan en is toegestaan. Je kunt het heft uiteraard te allen tijde in eigen hand nemen, maar in de beperkte tijd dat wij het probeerden, maakte het systeem geen enkele fout en zorgde het samen met de subtiel ingrijpende rijstrookassistentie voor een aardig autonome sensatie. In dezelfde categorie ‘pientere vondsten’ krijgt overigens ook de bochtenverlichting GPS-informatie door, zodat de Arteon al een hoek om schijnt voordat je aan het stuur draait.

Hoe rijdt de Volkswagen Arteon 2.0 TDI?

De 2.0 TDI met twee turbo’s en de zeventraps DSG-transmissie zijn samen een droomkoppeltje. Ze bezorgen de Arteon een lenigheid en een souplesse die maakt dat je je bestemming voorbij wilt rijden en koers wilt zetten naar een ver oord. Spreek je de moeiteloze kracht aan, bijvoorbeeld tijdens het hap-slik-inhaalkunstje waarin deze combinatie zo bedreven is, dan dringt er even licht rumoer het interieur binnen. Niet genoeg om echt storend te zijn, wel om het op te merken. Iets soortgelijks gebeurt wanneer je over slecht wegdek rijdt: de auto wordt er ietwat bonkig en rillerig van, al wijten we dit vooral aan de 20-inch wielen van onze testauto. Volkswagen mag dan beweren het onderstel speciaal voor deze maat ontwikkeld te hebben – en het oog wil ook wat – maar iets kleinere wielen zouden de Arteon kalmer in z’n veergedrag maken en daarmee beter aansluiten bij z’n luxueuze karakter.
Daarover gesproken: omdat Comfort, Normal en Sport natuurlijk een wel erg beperkte selectie is voor je ophanging, vind je in de Individual-modus maar liefst vijftien (!) verschillende demperinstellingen, van redelijk meegaand tot echt plankhard. Uit Chinese afhaalmenu’s maken we doorgaans gemakkelijker een keuze. Je favoriete mate van demping valt vervolgens te combineren met de geijkte drie mogelijkheden voor de aandrijflijn en de besturing. Die laatste is standaard van de ‘dynamische’ soort – met een variabele verhouding tussen stuur- en wieluitslag, naargelang je snelheid. We zijn er nooit weg van geweest, qua voorspelbaarheid noch qua feedback (welke feedback?), maar het systeem past hier eigenlijk prima in het geheel. De kortere ratio bij lage snelheden is nuttig in de stad, terwijl de boel op de Autobahn tot rust komt. In de Sport-stand ontstaat er een prettig gewicht in je knuisten, en omdat je het idee hebt vrij laag te zitten, neem je rappe bochten al snel begeesterd en moeiteloos. De Arteon wordt dan wel nooit speels, maar je kunt je natuurlijk met enig recht afvragen of dat wel een doelstelling moet zijn in een auto als deze.

Gaat iemand de Arteon kopen?

Nog sterker vragen we ons af wie Volkswagens nieuwste trots eigenlijk gaat kopen. Zijn mensen die een vierdeurs 4-serie of A5 ambiëren te verleiden tot iets met een brave badge? Willen Insignia- en Mondeo-rijders extra betalen voor een stijlvol, coupé-achtig voorkomen? Of is er daadwerkelijk een groep mensen daartussenin die voorheen altijd het idee had dat autofabrikanten hen in de kou lieten staan? We zullen zien. Voorlopig zijn wij in ieder geval verrukt dat de Arteon bestaat.

Volkswagen Arteon 2.0 TDI 240 pk 4Motion Business R


Motor
1.968 cc
viercilinder biturbo
240 pk @ 4.000 tpm
500 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,5 s
top 245 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,9 l/100 km
152 g/km CO2
F label

Afmetingen
4.862 x 1.871 x 1.450 mm (l x b x h)
2.837 mm (wielbasis)
1.828 kg
66 l (diesel)
563/1.557 l (bagage)

Prijzen
€ 58.390 (NL)
€ 52.160 (B) – R-Line

Vonnis:
Een prachtige creatie die laat zien waartoe VW in staat is als ze zich even losrukken uit het veilige en vertrouwde. In deze uitvoering niet goedkoop, maar dat zijn z’n concurrenten ook niet. De vraag is: kies jij in deze klasse voor een VW?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)