Voor je begint: ja, de foto’s kloppen niet. Wij weten ook wel dat de auto op de foto’s een Hybrid is, en helemaal niet de 1.5 waar we het hier eens fijntjes over gaan hebben. Op de typeplaatjes na verschillen ze uiterlijk echter totaal niet van elkaar, en we vonden het leuk je deze kleurstelling even te laten zien, die ook deel uitmaakt van de mogelijkheden van de nieuwe Toyota Yaris. Het heet, hoe virtuoos-creatief, BiTone, en komt erop neer dat onder de ramen alles blauw (of rood, wit of grijs) is, en verder alles zwart. Voor de extra vrolijke noot worden ook delen van het interieur in blauw (of rood, et cetera) uitgevoerd. Dat levert, zeker in dit blauw, een nogal vrolijk geheel op.

Oké.. En de 1.5 dan?

Goed, de 1.5 dus. Ja, dat is een compleet nieuwe motor, niet het apparaat dat ook aan boord van de Hybrid te vinden is. Hij is, in schril contrast tot de down­size-manie die ons al jaren terroriseert, dus groter dan zijn 1,3 liter metende voorganger. Hoe dat zo? Nou, het blijkt dat al die stofzuiger-turbomotortjes het qua verbruik en uitstoot misschien aardig doen op de rollenbank, maar in de praktijk zuipen als tempeliers. Geen fabrikant die daarmee zit zolang alle officiële tests onder laboratoriumomstandigheden worden verricht. Maar binnenkort zal die verbruikstest worden vervangen door een meer praktijkgericht gebeuren, en daar sta je dan met benzineslorpende kaboutermotor…

Daar komt bij dat een motor zonder turbo veelal wat wakkerder reageert op het gaspedaal. En dus vindt Toyota: zuiniger én leuker, wat wil je nog meer? We kunnen ze geen ongelijk geven, want het is een bijzonder fijne motor geworden. Hij levert 111 pk, wat dan weer meer is dan hij in huis lijkt te hebben. Hij is wat meer gericht op stil en moeiteloos presteren dan op sportiviteit of iets dergelijks – in het hoge-toerengebied gebeurt niet zo veel. Maar dat geeft niks, daar is de Toyota Yaris ook helemaal de auto niet naar. (Dat komt trouwens wel; eind dit jaar verschijnt, in een gelimiteerde oplage, een 200 pk sterke versie.) Voor deze Yaris zijn een sprint naar 100 km/u in 11,0 seconden en een top van 175 km/u prima. Het verbruik van 4,6 l/100 kilometer is dat natuurlijk ook. Gewoon een goed ding.

Wat is er voor de rest nieuw?

De rest van de wijzigingen aan de Toyota Yaris is overzichtelijk. Nieuwe neus (met erg hippe dagrijverlichting), nieuwe achterkant, nieuwe wielen, nieuwe materialen en kleuren – je kent het wel. Daarnaast is de standaarduitrusting behoorlijk opgewaardeerd; een pakket met elektronische veiligheidsdingetjes, Toyota Safety Sense geheten, is nu altijd standaard. Het behelst hou-je-baanhulp, botswaarschuwing, verkeersbordenherkenning en automatisch grootlicht. Dat lijkt fijn, maar óf wij hebben niet goed genoeg gekeken, óf je kunt bepaalde onderdelen daadwerkelijk niet uitzetten. De botswaarschuwing is zo hysterisch als je schoonmoeder die te pas en vooral te onpas ‘Kijk uit!’ schreeuwt. Het Lane Departure-systeem is zo mogelijk nog irritanter. Elke keer dat je over een lijntje rijdt begint het spul te piepen. Nogmaals: het kan heel goed aan ons liggen. Maar anders: subiet een paar draadjes van die ellende doorknippen.

Hij was op zich al goed, en is er zeker niet slechter op geworden. De nieuwe motor is prima, de uiterlijke verfraaiingen geslaagd. En nu maar hopen dat, zoals bij de vorige Yarissen, er niet alléén maar senioren instappen…

Motor
1.496 cc
viercilinder
111 pk @ 6.000 tpm
136 Nm @ 4.400 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 11,0 s
top 175 km/u
Verbruik (gemiddeld)
4,6 l/100 km
103 g/km CO2 B Label
Afmetingen
3.945 x 1.695 x
1.510 mm (l x b x h)
2.510 mm (wielbasis)
1.040 kg
42 l (benzine)
286 l (bagage)
Prijzen
€ 21.295 (NL)
€ 20.870 (B)

Reacties

  • Sander heeft op 4 augustus 2017 geschreven:

    Road sign alert en lane depart warning kun je gewoon uitzetten

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)