Hee, dat is apart: net nu ruige mini-SUV’ferdjes razend populair zijn, haalt Suzuki de (eigenlijk best trendsettende) SX4 van de markt in ruil voor een ander – groter – model. Best raar, tenzij die auto erg goed is en niet te veel kost. Nou…

Laat je niet voor de gek houden, hoor. Deze SX4 doet misschien wel alsof ie de opvolger is van de vorige SX4, maar stiekem is deze SX4 helemaal geen SX4. In andere markten blijft het vorige model namelijk gewoon bestaan, en gaat deze nieuwe door het leven als S-Cross, naar de gelijknamige conceptcar. Waarom ze hebben besloten om ‘m in Europa een andere naam te geven, is ons een raadsel; het is nu niet direct zo dat de letter-cijfercombinatie ‘SX4’ bij ons een Golf-achtige klank van herkenbaarheid met zich meedraagt die koste wat kost behouden moest blijven. Bovendien komt er in 2015 daadwerkelijk een opvolger voor de oude, kleine SX4; hoe zal die hier dan gaan heten? Ingewikkeld allemaal.

Ons gemekker over naamgeving even daargelaten, dient zich een belangrijkere vraag aan: kan de SX4 het voor hem nieuwe segment een beetje overhoop gaan halen? Suzuki bouwt alweer 40 jaar offroadertjes in alle soorten en maten, variërend van de dappere oude Samurai tot de moderne Grand Vitara, dus enige expertise op het vlak kun je ze niet ontzeggen. Deze moerasgroene knaap heeft de taak op zich genomen om een potje te gaan sparren met auto’s als de Nissan Qashqai en Mitsubishi ASX. Die eerste is al jaren een hit, de tweede is het niet echt gelukt om in dat matzilveren plastic harnas een deukje te slaan. De SX4 mag z’n borst nat maken.

Het begint in ieder geval goed, met een quasi-stoer uiterlijk dat velen zal aanspreken en weinigen zal afschrikken. Met de obligate led-dagrijverlichting, een scherp gelijnde grille en de juiste lak/plastic-verhouding lijkt de Suzuki behoorlijk zeker van z’n zaak. De motorkap laat een sprekende welving zien en knakt vlak boven de koplampen naar beneden waardoor het front van de SX4 vanuit bepaalde hoeken wel iets weg heeft van een boos ramshoofd. Met wat fantasie. Zoals wel vaker bij dit soort auto’s waren de ontwerpers hard aan vakantie toe toen ze bij de achterkant aankwamen, want die ziet er helaas slaapverwekkend uit. Onderhuids heeft Suzuki echter niet stilgezeten: de carrosserie mag dan ruim 15 centimeter langer zijn dan die van z’n voorganger, hij weegt toch mooi 60 kilo minder. Ook laat ie een 5 procent lagere luchtweerstand noteren.

Een wielbasis van 10 extra centimeters belooft een enigszins royale interieurruimte, en die is er dan ook. De SX4 kan liefst 430 liter aan bagage meezeulen en weet het de achterste inzittenden ook nog eens behoorlijk comfortabel te maken, met voldoende bewegingsvrijheid voor de knieën. De hoofdruimte wordt wat minder, maar blijft toereikend, als je een panoramadak bestelt; iets waartoe je geneigd zou kunnen zijn omdat dat dak – heel fraai – tot ver naar achteren te openen is.


Binnenin is het verder vooral zwart, zwart en saai zwart dat overheerst, alsof er een grote pot inkt ontploft is. Toegegeven, in Europa houdt men niet van lichtgekleurde interieurs, maar de Suzuki-onderzoeker die dat aan het hoofdkantoor doorgaf, had z’n boodschap wel iets genuanceerder mogen brengen. Ook qua vormgeving en afwerking had het geheel zo uit een doorsnee familie-gaapmobiel van een generatie geleden kunnen komen. Van ons mag Suzuki op dit vlak echter een joker inzetten; we zullen zo uitleggen waarom.

Er zijn twee motoren beschikbaar in de SX4: een benzine en een diesel, beide 1,6 liter groot en 120 pk sterk. De diesel heeft echter dubbel zo veel koppel; genoeg reden voor ons om de sleutels van die versie op te eisen. Deze SX4 blijkt ook nog eens over intelligente vierwielaandrijving te beschikken – door Suzuki AllGrip gedoopt – en voldoet daarmee aan ons ideale softroader-plaatje.

Meteen valt op dat de zitpositie in de SX4 erg oké is: het stuur is uitgebreid te verstellen, de stoelen kunnen alle kanten op en zitten stevig. Door z’n hoge bouw zou het kunnen dat ie in bochten behoorlijk overhelt, maar het onderstel gaat dit effectief tegen, zonder vervelend harde vering of demping. De besturing is weliswaar aan de lichte kant, maar de auto is koersvast en stabiel, en voelt vlot en levendig aan. We hebben de laatste tijd in een paar kleine crossovertjes gereden die op dit vlak nogal tegenvielen (we kijken met een schuin oog richting Frankrijk), dus dit is een ware verademing. Swift-achtige kwiekheid in een groter en hoger model: het kan.

Waarmee niet gezegd is dat alles helemaal koek en ei is bij deze SX4. De dieselmotor, geleend van Fiat, klinkt nogal morrig en heeft onderin verrassend weinig kracht te bieden. Pas ergens tussen 1.500 en 2.000 toeren begint de turbo er een beetje aan te sleuren. Des te lastiger is het dat de versnellingsbak is afgestemd op zuinig rijden, met een korte eerste en tweede, maar een erg lange derde versnelling. Geen heuvelachtige bebouwde kom waar je niet constant terug naar z’n twee zult moeten schakelen.

Maar nu komt het. Z’n kleine foutjes en slordigheidjes ten spijt heeft de SX4 een enorme troef in handen. Suzuki heeft namelijk zitten opletten en veel werk gemaakt van het terugdringen van de CO2-uitstoot. Als gevolg daarvan valt de dieselversie (met voorwielaandrijving) in Nederland in de 20-procent-bijtellingscategorie. De benzinemotor zit vooralsnog één gram te hoog, maar daar wordt aan gewerkt, aldus Suzuki. Ook particulieren mogen in hun handjes knijpen, want zo’n SX4 staat al vanaf 17.999 euro in de prijslijst (16.999 euro in België), of 20.999 euro met zaken als airco, cruisecontrole en start/stop. Dat is duizenden euro’s minder dan de concurrentie; het is zelfs minder dan z’n kleinere voorganger. Mag het interieur dan een beetje suf zijn, en de achterkant wat anoniem? Ja, dat mag. Fijne auto, goeie deal.


Suzuki SX4 1.6 DDiS AllGrip Exclusive



13/20



Motor

1.598 cc

viercilinder turbo

120 pk / 320 Nm



Aandrijving

4x4 (variabel)

6v handbak



Prestaties

0-100 in 13,0 s

top 175 km/u



Verbruik/milieu

4,4 l/100 km

114 g/km CO2, C-label



Afmetingen

4.300 x 1.765 x 1.575 mm (L x B x H)

2.600 mm (wielbasis)

1.280 kg



50 l (benzine)

430 l (bagage)



Prijzen

NL € 31.799 (25%)

BE € 25.799



Het vonnis

De nieuwe SX4 mag dan niet uitblinken qua moderniteiten, hij ziet er aardig uit, is schoon, rijdt erg prettig en kost (in de juiste uitvoering) niet veel. Zoek je een crossover, check 'm even

Reacties

Meer van TopGear