SUV-strijd: Audi Q7 vs Volvo XC90 vs Land Rover Discovery

SUV’s zijn inmiddels bijna het meest populaire autosegment. Alle reden voor ons om met een paar grote jongens door de modder te gaan denderen.

De splinternieuwe Volvo XC90 en Audi Q7 staan in de startblokken om de Land Rover Discovery naar de kroon te steken. En daarvoor zijn we in Wales. Diep in het ruige terrein van Wales. Dit is een walhalla voor de echte terreinfanaat, maar de enige auto waarmee we het terrein opzoeken, is de Discovery. Want geef nou toe: wie koopt er een SUV voor z’n terreineigenschappen? Dat zijn maar een paar fanatieke vierwielenthousiastelingen. Meestal herken je ze aan malle hoedjes en kakikleurige bodywarmers. Het merendeel van de SUV’s komt nooit van de openbare weg en wordt ingezet om het kroost naar school te rijden en om de parkeerplaats van Albert Heijn mee te blokkeren.

Mocht je werkelijk niets liever doen dan door modderige rivierbeddingen rijden en paardentrailers trekken, dan weet je al welke van deze drie jouw winnaar is en hoef je niet verder te lezen. Koop in dat geval vooral de Land Rover Discovery en vergeet de Volvo en de Audi. Zo simpel is het.

We weten allemaal dat de meeste SUV-bestuurders nooit verder aan hun Terrain Response-knop hebben gedraaid dan de standen gras, grind en sneeuw. Extremere omstandigheden komen ze toch nooit tegen, dus dat interesseert ze ook niet. De meeste kopers van een SUV gaan voor de massa die de auto heeft en voor de hoge rijpositie. Ze zoeken veiligheid en comfort, om hetgeen ze dierbaar is met zo weinig mogelijk risico en in zo groot mogelijke luxe te vervoeren. Op die theorie valt natuurlijk wel wat af te dingen, want het is op z’n minst ironisch te noemen dat men uit veiligheidsoverwegingen een auto kiest die vanwege de aard van het ontwerp een stuk minder stabiel is dan menige middenklasser, maar dat terzijde.

Wat bij de keuze voor deze modellen natuurlijk een duit in het zakje doet, is de status die nu eenmaal gepaard gaat met een dikke SUV, en die is uiteindelijk doorslaggevend voor het succes van deze modellen.

In een SUV stop je dingen die je wilt beschermen. Ver weg van ieder denkbaar risico. Waardevolle zaken zoals kinderen, honden en andere breekbare kostbaarheden. Een SUV is de automobiele variant van bubbeltjesplastic: geruststellend vervoer voor overbezorgde ouders.

‘Maar Volvo maakt heel veilige auto’s’, horen we je nu zeggen, want dat is er door de reclame bij iedereen ingeramd. Het probleem was alleen dat tot de komst van de XC90 een Volvo alleen degelijkheid en veiligheid uitstraalde. Populair bij veeartsen en antiquairs, maar niet om in Blaricum of Aerdenhout de kinderen mee naar school te brengen. Daar kon zelfs de 850 T5 geen verandering in brengen. Kwestie van status. Toen was daar in 2002 opeens de XC90 en van de ene op de andere dag kon Volvo zich verheugen in de warme belangstelling van een koperspubliek dat het merk tot op dat moment altijd gemeden had.

De XC90 koppelde de ruimte van een Renault Espace aan de degelijkheid van een SUV en aan het veiligheidsimago van Zweedse auto’s. Daarmee werd de XC90 in één klap een auto waarin men gezien wilde worden. Waarin je wist dat je gezin veilig zat en waar je niet alleen de hele familie in kwijt kon, maar ook nog wat huisdieren en bagage op de koop toe. De XC90 was niet de eerste zevenpersoons off-roader, maar het was wel een van de meest luxueuze en best verzorgde in z’n klasse.

Volvo had hiermee een nieuw koperspubliek aangeboord en zag een interessante groep van welgestelde klanten de weg naar de showroom zoeken. Het kon niemand wat schelen dat die eerste XC90’s zich in de bocht gedroegen als een pak vanillevla en dat ze op het rechte eind geen deuk in een pakje boter konden slaan. Bij Volvo konden ze achterover gaan zitten en kijken hoe het geld binnenstroomde. Af en toe werd er wat gewijzigd en verbeterd aan het originele ontwerp, maar in essentie veranderde er niet veel. Dat hielden de Zweden dertien jaar lang vol.

‘Ondanks z’n maat voelt de XC90 kleiner en lichter aan en dat is wat de meeste kopers in dit segment juist niet zoeken’


Nu is er dan een nieuwe XC90 en Volvo blijkt niet te hebben stilgezeten. Werkelijk alles is vernieuwd: een nieuw chassis (dat ook gebruikt gaat worden voor toekomstige middelgrote en grote Volvo’s), nieuwe motoren (zowel de benzine- als de dieseluitvoeringen gebruiken hetzelfde onderblok), een boriumstalen veiligheidskooi en – zo meldt Volvo – ‘het compleetste veiligheidspakket ooit’.

De Audi Q7 was aanvankelijk een wat twijfelachtige SUV die de Duitsers alleen maar op de markt zetten omdat ze nu eenmaal een auto nodig hadden in dit segment. Men maakte zich over de verkoopcijfers niet al te druk, wetende dat die op basis van het imago van Audi toch min of meer vanzelf zouden komen. Dat de Q7 de capaciteiten van de Discovery, of de veelzijdigheid van de XC90 moest ontberen, was niet iets waar ze zich bij Audi zorgen om maakten.

Nu komt Audi met de nieuwe Q7, die er meer uitziet als een stationwagen dan een SUV. Ook de Audi staat op een volledig nieuw platform dat ook dienst gaat doen onder andere modellen, van de Audi A4 tot de Bentley Bentayga. De Q7 bevat veel technologie uit de TT en deelt daar ook veel designelementen in het interieur mee. Ook claimt de Q7 maar liefst 300 kilo te zijn afgevallen en daarmee lijkt het een veel beter doordacht en uitgewerkt concept te zijn geworden dan voorheen het geval was. Voor een SUV is het ook beslist een moedig concept, gezien het feit dat de Q7 maar liefst 20 centimeter minder bodemvrijheid heeft dan de Discovery.

Als we het toch over de Discovery hebben: dat blijft een unieke auto. Een gewicht van rond de 2.600 kilo en in de basis de meest robuuste 4×4 die je kan bedenken. Een 4×4 die – als je het vriendelijk vraagt – zich ook graag vermomt als oerdegelijke familieauto. Er is een nieuwe Discovery onderweg. Als alles goed gaat, is die er voor het einde van het jaar. Intussen rijden we met de betrouwbare en bekende 3,0-liter V6 diesel.

De Audi wordt ook aangedreven door een 3,0-liter V6 diesel, maar de Volvo kan slechts aanspraak maken op vier cilinders en een inhoud van 2,0 liter. Dat is de zwaarste motorisering die Volvo kan leveren in de XC90 – dat heeft ons verbaasd. Na die verbazing kwam de verbijstering, want het is onvoorstelbaar hoe deze 2,0-liter viercilinder diesel de twee ton zware XC90 weet voort te drijven.

Relatief gesproken is de XC90 pittig en fel en zijn de prestaties in geen enkel opzicht te vergelijken met wat het oude model te bieden had. De motor reageert alert en wat kracht betreft kan de Volvo zich bijna meten met de Q7, hoewel de Audi in iedere versnelling uiteindelijk net iets meer adem heeft. Vooral bij lagere snelheden verraadt zich de afwezigheid van een zescilinder en ontbreekt het de Volvo aan de souplesse waarover de Discovery en de Q7 met hun V6 wel beschikken. Eenmaal op gang merk je er vrijwel niets meer van. Het was wel plezierig geweest als Volvo wat meer aandacht had besteed aan de alertheid van de versnellingsbak, want die is traag.

De Audi is verfijnder dan de andere twee SUV’s. De hele rijervaring is subtiel en geraffineerd en met de verlaging van de carrosserie is vanzelfsprekend ook het zwaartepunt lager komen te liggen dan bij het oude model, wat het weggedrag ten goede komt. De besturing is licht en de rijeigenschappen zijn vloeiend en soepel. In bochten mag de Audi iets overhellen, in vergelijking met de Discovery stelt dat niets voor. Bovendien gedraagt de Q7 zich onder alle omstandigheden voorspelbaar en laat ie zich gemakkelijk corrigeren. Wat opvalt, is hoe stil de Audi is. Er is geen windgeruis, er zijn geen trillingen of vibraties vanuit het chassis en de motor is nauwelijks hoorbaar. De Q7 legt z’n inzittenden volop in de watten en van rijgeluid is vrijwel niets te merken.

De Discovery is in de uitvoering die wij reden standaard voorzien van luchtvering, maar bij de Volvo is het een prijzige optie van 2.610 euro. Toch moet je die optie hebben, daar kan geen twijfel over bestaan. We hebben in drie verschillende uitvoeringen van de XC90 gereden en zonder de optionele luchtvering is de Volvo een veel minder plezierige auto. De XC90 op standaard vering produceert veel te veel rijgeluid en vooral bij lagere snelheden is ie zoekerig en nerveus. Met de optionele luchtvering doen die problemen zich niet voor en kan de Volvo zich beter meten met de Discovery en de Audi. Verwacht geen wonderen, want het weggedrag mag dan aanmerkelijk verbeteren met de adaptieve luchtvering, maar het is nu ook weer niet zo dat het de auto volledig transformeert.

Zeker in vergelijking met de Q7, blijft de XC90 af en toe wat nurks reageren. Toch heeft Volvo een prestatie van formaat geleverd. Met z’n enorme afmetingen laat de XC90 zich relatief gemakkelijk manoeuvreren. Ook het weggedrag in bochten is prima. Draai aan het relatief kleine stuur en de Volvo reageert alert en adequaat en de carrosserie helt niet overdreven over. De besturing is prettig en direct en voor een auto van dit formaat beslist niet zoekerig, dus je hoeft je rijgedrag in geen enkel opzicht aan te passen aan de maat van de auto. Van de drie auto’s in de test is de XC90 met afstand de breedste, maar dat voel je niet en dat is iets wat veel moeders die hun kinderen naar school brengen zullen appreciëren.

Wat de Volvo XC90 niet heeft, is de onverzettelijkheid van de Land Rover Discovery. Ondanks z’n maat voelt de XC90 kleiner en lichter aan en dat is wat de meeste kopers in dit segment juist niet zoeken. Die willen een SUV met de uitstraling van een tank en daarin blijft de Discovery onverslaanbaar. De Land Rover heeft iets kalms en geruststellends over zich. Een Discovery laat zich niet opjagen. De besturing is zwaar en je moet er echt mee leren omgaan. Daar staat tegenover dat geen enkele auto je zo’n veilig en onoverwinnelijk gevoel geeft als de Discovery. Je zit hoog boven het andere verkeer en voelt je op een veilige manier afgesloten van de grote boze buitenwereld.

Binnenin heeft de Discovery het ondertussen op alle fronten verloren van de concurrentie. Alleen mensen die niets geven om het niveau van afwerking en uitsluitend letten op praktische bruikbaarheid en doelmatigheid zullen nog vallen voor het interieur van de Land Rover, maar misschien is dat ook niet zo erg. Laten we eerlijk zijn: in dit soort auto’s zullen drankjes gemorst worden, komen modderige laarzen binnen, wordt gekruimeld met koekjes en broodkorsten en worden pas jaren later de afgekloven klokhuizen ontdekt die ooit tussen de stoelen zijn gezakt. In de Discovery zal je dat een zorg zijn, in het verfijnde interieur van de Volvo en de Audi maak je je daar druk om.

Het dashboard van de Volvo wordt gedomineerd door een groot scherm. Het touchscreen valt alleen door directe aanraking te bedienen en Volvo levert er dan ook een doekje bij om het schoon te houden. Dat is nodig ook, want binnen een mum van tijd zit het onder de vette vegen. Het mag dan met afstand het beste touchscreen zijn dat we recent hebben gebruikt, dat neemt niet weg dat je in een bewegende auto zo’n aanraakscherm nauwelijks kunt bedienen, dus geef je voortdurend de verkeerde input en dat is buitengewoon ergerlijk. Dan heeft Audi het slimmer bekeken met de touchpad-bediening en de uit de TT overgenomen instelbare schermen.

‘Het extra gewicht van een halve ton dat de Land Rover meetorst, is natuurlijk niet niks’


De cabines van zowel de Audi als de Volvo zijn fantastisch vormgegeven, met goed instelbare en comfortabele stoelen. De Volvo wint het wat interieur betreft nipt van de Audi. Het inwendige van de Land Rover is weliswaar robuust, maar inmiddels ook ernstig gedateerd en plastic-achtig. Het interieur van de Audi straalt een wat parmantige designstijl uit, terwijl dat van de Volvo fris, doelgericht en ergonomisch verantwoord is. Dat laatste merk je vooral op de gebieden waar het er toe doet. Neem bijvoorbeeld de verstelling van de stoelen. De achterste stoelen van de Audi zijn elektrisch neerklapbaar. Bij die van de Discovery zit je eindeloos te frunniken met hendels en mechanismen die niet goed willen meewerken en bovendien vol zitten met scherpe, niet afgewerkte randen die het op je vingers voorzien hebben.

De stoelbediening van de XC90 is subliem. Slim uitgedacht en eenvoudig met één hand bedienbaar. De Volvo is ook de enige waarbij de stoelen op de middenrij naar voren kunnen klappen en glijden, zodat de instap naar de derde rij eenvoudig is. Ook de hoofdsteunen vouwen automatisch naar beneden en de zitpositie is op alle zeven stoelen uitstekend.

In de Audi zijn de achterste stoelen geen volwaardige zitplaatsen. Het is er krap en donker. De Discovery heeft een slim doordachte opstelling van de stoelen, die naar achter toe steeds iets hoger staan ten opzichte van de voorliggende rij. Het interieur is licht en ruim, maar de stoelen laten zich dus lastig bedienen. Ook heeft de Discovery op papier de grootste bagageruimte, maar die ruimte zit voornamelijk in de hoogte. De Volvo heeft de breedste en diepste bagageruimte, ongeacht de stoelconfiguratie waar je voor kiest. Met alle drie de rijen stoelen overeind, heeft de Volvo bijna twee keer zoveel bruikbare kofferruimte als de Discovery.

Wat een beetje tegenvalt, is dat Volvo uit kostenoverweging en gewichtsbesparing is afgestapt van de in twee delen te openen achterklep, zoals de Land Rover die heeft. Een naar beneden klappende onderkant van de achterklep maakt directe toegang tot het bagageruim misschien iets lastiger, maar het levert ook veel voordelen op. Je zet er gemakkelijk kleuters op neer, je kan er zelfs luiers op verschonen, je kan die klep gebruiken als picknicktafel en je schuift eenvoudig koffers naar binnen zonder het risico de bumper te beschadigen. Ondanks dat is het geen eerlijke strijd op bagagegebied, de kofferruimte van de Volvo wint het met gemak van de andere twee.

Met hun veiligheidssystemen komen de Q7 en de XC90 dicht bij elkaar in de buurt. Volvo heeft IntelliSafe, Audi Pre-Sense. Beide systemen kunnen naderend onheil detecteren en de nodige preventieve maatregelen treffen. Daarnaast is er natuurlijk een overvloed aan andere veiligheids- en waarschuwingssystemen. Detectoren die je in de goede rijbaan houden, radar-gestuurde cruisecontrole en dodehoeksensoren, om er een paar te noemen.

Het extra gewicht van een halve ton dat de Land Rover meetorst, is natuurlijk niet niks. De Audi en Volvo zijn daarom ook flink zuiniger dan de Discovery, die over de totaalafstand van 900 kilometer die we aflegden een verbruik liet zien van 10,5 liter per 100 kilometer. De Audi verbruikte 8,6 liter en de Volvo 8,3 liter per 100 kilometer.

Dit zijn geen goedkope auto’s. De populariteit van deze modellen stelt de fabrikanten in staat om wat losser met hun prijsstelling om te springen, maar een fatsoenlijke SUV vind je in Nederland eenvoudig niet voor minder dan 75.000 euro. Dat is een enorme hoeveelheid geld, maar dit zijn wel de ultieme familieauto’s die de beste, meest comfortabele en veiligste manier bieden om je dierbaren te vervoeren.

De Volvo is het populairst geprijsd. Het instapmodel van de XC90 blijft zo’n 13.000 euro achter bij de basisuitvoeringen van de Q7 en de Discovery, maar wij reden in deze test alle drie de auto’s in flink duurdere uitvoeringen. Het blijft dus oppassen wat opties en extra’s betreft, want voor je het weet zit je ruim boven de 100.000 euro.

Het duurde even voordat we alles op een rijtje konden zetten. Alle auto’s doen hun werk op voortreffelijke wijze en welke het beste is, dat is in hoge mate afhankelijk van je persoonlijke wensen. Neem de Q7: fantastische auto, met excellente rijeigenschappen. De XC90 is de uitgelezen kandidaat voor grote families, maar zelfs met luchtvering is het weggedrag niet wat we ervan gehoopt hadden. Dan is er tenslotte natuurlijk de onovertroffen Discovery, een veelzijdig talent, maar wel een oud beestje.

Het liefst zouden we een combinatie van deze drie auto’s tot winnaar uitroepen, maar dat gaat nu eenmaal niet. De marges zijn klein, maar uiteindelijk valt de Q7 als eerste af, voornamelijk omdat het geen echt volwaardige SUV is. De Discovery komt op de tweede plaats. Het blijft een onwaarschijnlijk goede auto, maar je begint z’n leeftijd te voelen en hij is niet zo slim doordacht, innovatief en fris als de XC90, die deze test dus met een haarbreedte verschil wint.

Specificaties

Audi Q7 3.0 TDI quattro Pro Line S

Motor
2.967 cc
V6 turbo
272 pk @ 3.250 tpm
600 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 6,3 s
top 234 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,7 l/100 km
149 g/km CO2
B-label

Afmetingen
5.052 x 1.968 x 1.741 mm (l x b x h)
2.994 mm (wielbasis)
1.970 kg
75 l (diesel)
890 / 2.075 l (bagage)

Prijzen
NL € 93.190 (25%)
BE € 67.420 (S Line)
Land Rover Discovery 3.0 TDV6 HSE

Motor
2.993 cc
V6 turbo
211 pk @ 4.000 tpm
520 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 10,7 s
top 180 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,8 l/100 km
207 g/km CO2
G-label

Afmetingen
4.829 x 1.915 x 1.887 mm (l x b x h)
2.885 mm (wielbasis)
2.508 kg
82 l (diesel)
543 / 2.558 l (bagage)

Prijzen
NL € 97.100 (25%)
BE € 60.400
Volvo XC90 D5 AWD Inscription

Motor
1.969 cc
viercilinder turbo
225 pk @ 4.250 tpm
470 Nm @ 1.750 tpm

Aandrijving
vier wielen
8v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,8 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,8 l/100 km
152 g/km CO2
B-label

Afmetingen
4.950 x 1.958 x 1.775 mm (l x b x h)
2.984 mm (wielbasis)
1.930 kg
71 l (diesel)
671 / 1.899 l (bagage)

Prijzen
NL € 81.495 (25%)
BE € 67.700

Nieuwste van TopGear

Autonieuws