Zeg ‘Subaru’ en mensen zeggen ‘Impreza’, ‘Forester’ of ‘WRX STI’. Een ­enkeling zal misschien zelfs ‘Outback’ of ‘XV’ mompelen. Ook na lang, ­desnoods pijnlijk aandringen zal niemand ‘Levorg’ zeggen. Waarom niet? De Subaru Levorg is inmiddels toch alweer twee jaar op de markt, maar we geloven niet dat we er ooit één in het wild hebben gespot. Nu moet je daar ook behoorlijk je best voor doen, want er zijn in die twee jaar maar 111 Levorgs op Nederlands kenteken gezet. En Subaru’s haast aangeboren bescheidenheid ten spijt: 111 mag dan ‘drie keer 1’ zijn, in feite is het drie keer niks.

Hoe kan het toch?

Waar liggen die dramatische verkoop­cijfers dan aan? Is de Subaru Levorg misschien saai? Nou, een heel aansprekend model is het niet, maar voor uiterlijk vertoon moet je (de WRX STI uitgezonderd) sowieso niet bij Subaru zijn. Is het dan die Scooby-achtige luchthapper op de motorkap die de doorgaans aardig grijzende Subaru-clientèle afschrikt? Misschien, al zit die er juist voornamelijk (afgezien van het feit dat ie wel degelijk een koelingsfunctie heeft) omdat Amerikaanse ­klanten aangaven dat ze een vorige versie van de Legacy zo naakt vonden zonder die inlaat, en dat ze die gewoon graag op een Subaru zagen.

We vermoeden dat een deel van de ellende hem domweg zit in de naam. Die klinkt, hoe je het ook wendt, keert of uitspreekt, gewoon afschuwelijk. Alsof je iets zegt met je mond vol, of als een intens bloeddorstig buitenaards volk uit Star Wars, op z’n allerbest. Het is geen naam die je er in de kroeg met enige trots uitgooit, maar meer een die je verbergt tussen wat strategisch getimede kuchjes. Dat kan de bedoeling niet zijn. Zijn prijs dan? Die begint in Nederland bij bijna 42 mille (onze Premium doet dik 47 mille, 35 mille in België) en daar heb je ook zomaar een beste VW Passat Variant voor.

Heb je dan een dikke Subaru Levorg?

Zeker: zo’n Subaru Levorg zit dan ook ramvol, heeft standaard natuurlijk vierwielaandrijving, een automaat en Subaru’s nimmer genoeg te prijzen EyeSight (een van de weinige veiligheidssystemen waarvan we ons niet al na vijf minuten voor een trein willen gooien vanwege gek­makende overbezorgdheid en dito betutteling). Stop dat alles, voor zover mogelijk, in een Passat en je komt op een hogere prijs uit. Wat niet wegneemt dat een hoge basisprijs afschrikwekkend kan zijn.

Waar het in ieder geval niet aan kan liggen, is zijn rijgedrag. De Subaru Levorg is comfortabel geveerd, maar heus niet vies van een vlot bochtje op zijn tijd. Z’n prestaties zijn ruim voldoende; met die 170 pk sterke boxermotor trek je de stenen niet uit de straat, maar je hebt er ook zelden of nooit tekort aan. Geluidsniveau, zitcomfort, ruimteaanbod: allemaal dik in orde. En sinds z’n recente facelift heeft ie een uitstekend en makkelijk te bedienen infotainmentsysteem, dat ook begrijpt wat Apple CarPlay en Android Auto zijn. De navigatie zou nog een tandje vlotter kunnen, maar goed.

De afwerking dan, vroeger nog wel eens een puntje waar Subaru het liet liggen? Nope: mooie materialen, in elkaar gezet op een manier die de eeuwigheid wel gaat overleven. En wie wil weten hoe veel een semi-frivool blauw stikseltje voor een interieur kan doen, weet bij dezen waar ie terecht kan. Voeg daarbij nog de legendarische betrouwbaarheid van Subaru’s en het feit dat ze de ene na de andere veiligheidsprijs in de wacht slepen, en het raadsel wordt alleen maar groter.

Specificaties Subaru Levorg


Motor
1.600 cc
viercilinder turbo
170 pk @ 4.800 tpm
250 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving
vier wielen
CVT-automaat

Prestaties

0-100 km/u in 8,9 s
top 210 km/u

Verbruik (gemiddeld)

7,2 l/100 km
164 g/km CO2 F Label

Afmetingen

4.690 x 1.780 x 1.490 mm
(l x b x h)
2.650 mm (wielbasis)
1.576 kg
60 l (benzine)
522 / 1.446 l (bagage)

Prijzen

€ 47.295 (NL)
€ 34.695 (B)

Vonnis:

Er is veel vóór deze Subaru te zeggen, en welbeschouwd niet zo veel tegen. Goed, de zuinigste zal ie nooit worden en je bent gedwongen hem een wél leuke bijnaam te geven, maar verder… Dus als je iets echt exclusiefs wilt: je weet wat je moet doen

Reacties

  • peter van den bemt heeft op 25 maart 2018 geschreven:

    Nou ja. De prijs hebben jullie al genoemd. Waar ik geen letter over lees, is het verbruik. Nederlanders letten toch iha wel op de centjes. Het verbruik is in zijn klasse bovengemiddeld. En de uitstoot, waar gelukkig steeds meer mensen op letten, ook. Voila, zomaar 3 niet onbelangrijke argumenten.

    Reageer
  • Cedric heeft op 24 maart 2018 geschreven:

    Die CVT voelt veel te sloom. Schakelt op de meest onzinnige momenten. Rij maar eens een steile helling op in een parkeergarage. Ik heb hem getest en toch een duitser gekozen.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)