Ziehier: de nieuwe Viper. Grossiert in kracht en een achtbaanachtige rijsensatie, maar je zit niet meer met samengeknepen billen in de kuipjes.

We hebben al een aantal keren mogen snuffelen aan prototypes van de nieuwe SRT Viper (de vijfde generatie alweer), nu is het eindelijk tijd om in de definitieve productieversie te rijden. Nu weten we eindelijk wat de klanten krijgen voorgeschoteld. De verwachtingen zijn hoog gespannen, want voor zover we kunnen inschatten op basis van eerdere kennismakingen, is de vijfde Viper een compleet andere auto dan z’n voorganger. Wat heet, hij lijkt van een andere planeet te komen. De Viper moet dan ook verrekte goed zijn om de magie die om de auto hangt waar te maken.

Als dit je eerste kennismaking met het verschijnsel Viper is, dan moet je een paar belangrijke dingen weten. Hij is (nog steeds) groot, handgebouwd en kost in de VS niet meer dan honderdduizend dollar. Dat is ongeveer net zoveel als je daar betaalt voor een flink aangeklede, dikke Audi of BMW. Verwacht dus geen gelikte Deutsche Gründlichkeit. De carrosserienaden zijn breder dan je gewend bent, en dankzij lawaai van rijwind, banden en motor is een gesprek tussen bestuurder en passagier onmogelijk tenzij je schreeuwt. Hoewel de slag van de versnellingspook korter is geworden, kun je met de beste wil van de wereld niet zeggen dat het schakelen erg precies gaat.

Kortom, vanbinnen is de Viper er echt lichtjaren op vooruit gegaan, maar het is duidelijk dat het ontwikkelingsgeld nog steeds voor het grootste deel aan de motor en het chassis is besteed.

Maak niet de fout om te denken dat de nieuwe Viper net zo’n cleane sportauto is als de bekende Europese supersporters als de R8 en de 911. De Viper heeft vanaf nu weliswaar een (overigens subliem werkend) esp-systeem standaard, het grijpt pas in op een punt waar jij de hoop op overleving al lang hebt opgegeven.

Als je alles uit de Viper-kast wilt halen, heb je stalen ballen nodig. Gas erop is het enige devies om met volle teugen te genieten. Heb je geen respect voor de auto, dan word je genadeloos afgestraft en beland je in grindbak, berm of vangrail, esp of niet. Dat is geen geniepig ontwikkelfoutje, maar een visie van de mensen van SRT. Stuk voor stuk hebben ze racebloed en vanuit die gedachte hebben ze de Viper ontwikkeld en het stabiliteitssysteem geprogrammeerd. Houd je dat in gedachte, dan zul je niet voor al te veel verrassingen komen te staan.

Over de prestaties daarentegen blijf je je verbazen. Of je nu eerder in een Viper reed of een groentje bent, één ding zul je moeten beamen: er is geen auto ter wereld die voor dit bedrag zo snel is, zowel op de weg als op het circuit.

De verhoudingen van de zes versnellingen liggen nu dichter bij elkaar en de eindoverbrenging werd eveneens korter. Tel daarbij veertig extra pk’s en het 45 kilo lagere gewicht, en je hebt zo’n snelle acceleratie dat je niet meer kunt stoppen met lachen. In drie seconden en een beetje zit je vanuit stilstand op de honderd en dat is maar een tipje van de sluier van de potentie van de vijfde Viper.


Niet eerder schreven we over veiligheid in de Viper, domweg omdat de ontwerpers dat hoofdstukje hadden overgeslagen. Nu noemen we het. Hij is namelijk in staat om in twaalf seconden van nul naar 160 en weer terug naar nul te gaan. Je hoeft geen racelicentie meer te hebben om een dagje met een Viper het circuit op te gaan en toch levend thuis te komen.

De Viper is er in twee smaken. In de vorige Viper was het zo dat je minder auto kreeg naarmate je meer betaalde, maar die tijd is voorbij. Een Viper-zonder-toevoeging is de basis, wil je relatieve luxe, dan kun je kiezen voor een GTS. Heb je die keuze aanmaal gemaakt, dan kun je gaan puzzelen met welke lekkernijen je je Viper verder wilt volhangen.

Voor we je daar een handje mee gaan helpen, moet je weten dat beide modellen dezelfde 640 pk sterke V10 krijgen, ook de versnellingsbak is krek eender. De digitale wijzerplaten en het enorme 8 inch grote infodisplay zijn eveneens standaard. Dus al zonder kleur-, geur- en smaakstoffen is de Viper uiterst lustopwekkend. Maar er is zoveel moois te koop dat je ongetwijfeld wat extra hokjes gaat aankruisen.

'Is ie z'n geld waard? Als je weet wat je bestelt, is het antwoord eenvoudig: wis en waarachtig'

Na een rit in beide varianten is het nog maar de vraag of je extra duiten moet neertellen voor een GTS-upgrade. Je krijgt dan tweevoudig instelbare schokdempers en een viertraps programma voor de parameters van het chassis. Is dat de 23.000 dollar waard? Wij hadden al genoeg plezier met de standaard-Viper. Dan houd je geld over om stuk te slaan op de volgende waslijst.

Tegen een meerprijs van 1.000 dollar krijg je je Viper in Gunmetal Pearl, een kleur waardoor hij op een enorme kogel lijkt. Je hebt dan geen strepenset à 4.500 dollar meer nodig en voor iets meer dan dat bedrag, 4.800 dollar, kleed je ‘m aan met een spoilerpakket gemaakt van koolstofvezel. Om het interieurlawaai nog een beetje te overstemmen, heb je een flinke stereo nodig en die koop je voor 2.995 dollar. Je favoriete muziek blaft dan uit achttien speakers. De stoelen die Sabelt voor de Viper ontwikkelde, zijn prima, maar worden perfect als er leer en Alcantara op zit. Kruis maar aan en doe er gelijk een paar rode gordels bij. Geeft de cabine een lekker sfeertje en maakt je slechts 3.350 dollar armer.

Wat je zeker niet moet vergeten te bestellen, is het Track Package, wat inhoudt dat je lichtgewicht wielen en remmen krijgt, en bovendien banden met extra grip. Pakketprijs: 3.500 dollar. Het lijkt tegenstrijdig met deze circuit­uitrusting, maar neem ook het Grand Touring Package aan boord. Dan weet je zeker dat je alle info op het beeldscherm kunt toveren. Kost je 2.500 dollar met nog eens 1.995 dollar voor de achteruitrijdcamera erbij. Al met al ben je dan 117.535 dollar kwijt (nog geen 90.000 euro dus). Dat is nog altijd 2.860 dollar minder dan wanneer je een GTS zou bestellen. Is ie dat waard? Als je weet wat je bestelt, is het antwoord eenvoudig: wis en waarachtig.

Maar ben je ook bereid om de staatskas te spekken met een sloot bpm waar je u tegen zegt? Want zoals je merkt spreken we over dollars, stomweg omdat de Viper officieel niet te koop is in Europa. Nog niet, maar daar schijnt verandering in te komen. Maar nu Dodge en Chrysler zijn gerebadged naar Lancia en Fiat is het de vraag hoe ie nu moet heten. Fiat Viper (leuk voor naast je Panda TwinAir)? Lancia Viper (dan moet er zeker Alcantara in)? Waarschijnlijk zal het bij ons ook SRT worden, want het is een Super Rijdende Tank.


SRT Viper



16/20



Cijfers

0-100 km/u: 3,3 s

Top: 330 km/u

Verbruik: n.b.

Motor: 8.400 cc, V10 benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 640 pk

Koppel: 815 Nm

Gewicht: ca. 1.400 kg

CO2: n.b.



Prijs

NL: n.b.

BE: n.b.



Vonnis

Nieuwe versie van de Viper is een moderne supercar in plaats van een bejaarde mastodont. Eén ding is gelijk gebleven: hij biedt het meeste onbehouwen rijplezier voor z’n geld

Reacties

Meer van TopGear