Skoda heeft haar topmodel vernieuwd. Ook met het opgefriste familiegezicht blijft de Superb de ultieme dubbeltje-op-de-eerste-rang-auto.

Hoe veel auto’s kun jij noemen die zich daadwerkelijk van de massa onderscheiden? En dan bedoelen we niet met een lollige grille, een extra doortimmerd dashboard of een stel uitbundige velgen, maar met iets functioneels. Iets waarvan je kunt zeggen: verdraaid, daar heb ik nou echt iets aan.

Met de Superb heeft Skoda het al een tijdje voor elkaar. Het is allang geen nieuws meer, maar als hét speerpunt van dit model kunnen we er onmogelijk omheen: deze auto is ontgoochelend ruim. De hoeveelheid beenruimte op de achterbank is buitenaards, waarmee we willen zeggen dat het moeilijk te meten is en dus oneindig zou kunnen zijn. Daarbij kan de kofferbak een gemiddeld gezin huisvesten. Er is geen enkele auto – nou ja, bestelbusjes uitgezonderd – die zo veel bewegingsvrijheid biedt voor een dergelijke bescheiden prijs.

Nu zou het zo kunnen zijn dat dit unicum onderuit gehaald wordt door rottige techniek of ondermaatse kwaliteit, maar dat is ook al niet het geval. Ja, zoals alle Skoda’s steekt de Superb wat simpeler in elkaar dan z’n duurdere VW-concerngenoten, wat onder meer is te zien aan een grote niet-elektrische hendel op de middenconsole (een ‘handrem’), aan het ontbreken van knopjes om jezelf en je passagiers extra door elkaar te rammelen op drempels, en aan het feit dat de auto niet plotseling vanzelf begint te remmen bij onschuldige verkeersheuvels. Een pluspunt dus: nu we doorgaans van links en rechts met allerhande gimmicks bekogeld worden waar we niet om hebben gevraagd, staan we te juichen bij een nuchtere dosis simpliciteit.

Aan deze gefacelifte Superb is verder niet heel veel nieuws te vinden. Z’n neus lijkt nu meer op die van de Rapid en Octavia, en ook de achterkant is in lijn gebracht met de rest van de modellen. Jammer eigenlijk – we mochten die herkenbare snuit en kont van het uitgaande model wel. Wat is gebleven, is de bijzondere achterklep, die zowel op de sedan- als op de hatchbackmanier (inclusief achterruit) te openen is. Dat schijnt handig te zijn.

De beschikbare motoren zijn allemaal weer een stukje schoner geworden, wat zich in Nederland automatisch vertaalt in lagere prijzen. De door ons gereden instapper, de 1.4 TSI, is hierdoor bijvoorbeeld 500 euro goedkoper geworden. Dat klinkt aantrekkelijk, maar wij zouden van de gelegenheid gebruik maken om voor een zwaardere motor te gaan. Deze 1.4 gedraagt zich voorbeeldig, maar moet er bij tussenacceleraties wel erg hard aan sleuren om de grote Skoda in beweging te krijgen. De handgeschakelde zesbak is prima, net als het vrij zachte onderstel en de lichte besturing – sportievere elementen hebben op deze auto niets te zoeken.

Wederom geslaagd dus, deze Superb. Of eigenlijk: nog steeds. Zo lang andere merken Skoda vrij baan blijven geven op het gebied van interieurruimte, weten wij welke auto in dit segment automatisch op onze shortlist blijft staan.


Skoda Superb 1.4 TSI Active



13/20



Cijfers

0-100 km/u: 10,5 s

Top: 204 km/u

Verbruik: 5,9 l/100 km

Motor: 1.390 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 125 pk

Koppel: 200 Nm

Gewicht: 1.467 kg

CO2: 138 g/km



Prijs

NL € 27.490

BE n.n.b.



Vonnis

De Superb blijft een uniek aanbod: mooi ontworpen, goed gebouwd, en geschikt als plek voor de meest uitbundige rek- en strekoefeningen

Reacties