Skoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4

De kodiak is een volkomen nutteloze soort beer die meestal zijn tijd een beetje loopt te verniksen in Alaska. Dus als Skoda zijn SUV naar dat beest noemt, schept dat, eh... nou, geen enkele verwachting. In die zin: het kan zo alleen maar meevallen

skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
skoda-kodiaq-14-tsi-4x4-test-drives-2017
15
20
Specificaties

Motor
1.395 cc
viercilinder turbo
150 pk @ 5.000 tpm
250 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 9,8 s
top 197 km/u

Verbruik
6,8 l/100 km
153 g/km

Afmetingen
4.697 x 1.882 x
1.655 mm (l x b x h)
2.791 mm (wielbasis)
1.610 kg 60 l (benzine)
270 / 2.065 l (bagage)

Prijs
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis:
15/20
Niet alleen in letterlijke, maar vooral in figuurlijke zin een behoor­lijke beer op de weg voor de concurrentie. Ruimte, comfort, kwaliteit en functionaliteit komen zelden zo uitstekend samen als in de Kodiaq. Beregoed, zullen we maar zeggen

Wat verwacht je als Skoda een SUV bouwt?

Een redelijk ingetogen uiterlijk, een ongelooflijke hoop ruimte en een berg bekende, door de bank genomen betrouwbare techniek, voor een alleszins fatsoenlijke prijs? Dan zit je, qua Skoda Kodiaq, behoorlijk op het goede spoor.

Het is hooguit dat ‘ingetogen uiterlijk’ dat de verwachtingen overstijgt. Als je het ons vraagt, ziet hij er zo’n beetje uit als het resultaat van een Volkswagen Passat en een BMW X5 die met enige overtuiging tegen elkaar aan ge-Tinderd zijn. Vooral de ‘sleuven’ in de flanken doen ons nogal aan de eerste denken, de achterkant aan de tweede. Zo’n beetje alle vormen rond het derde zijruitje lijken dan weer als een paar emmers water op de Audi Q7. Ofwel, de originaliteitsprijs zal dit jaar zeker niet naar Skoda gaan, maar je kunt ook weer slechtere voorbeelden hebben. Het enige waar we een beetje moeite mee hebben, zijn die vierkante wielkasten. Het maakt namelijk niet uit wat voor maat velgen je daarin hangt, verzuipen doen ze toch wel. Maar goed, in zijn algemeenheid is het zonder meer een indrukwekkende machine, zo’n Ko­­diaq. Om niet te zeggen, een beer van een auto.

Het aardige is dat dat meer aan zijn proporties ligt dan aan zijn formaat, want zo idioot groot is de Skoda Kodiaq (zeg gerust Skodiaq) nu ook weer niet. Ga maar na: hij is maar 4 centimeter langer dan een Octavia. Zijn wielbasis (bepalend voor met name de ruimte achterin) is echter 10 centimeter langer, en scheelt maar 5 centimeter met die van de Superb.

Hoe is het interieur?

Het interieur van de Kodiaq is, vooral achterin, nog indrukwekkender. Ben je in de meeste auto’s al blij als je überhaupt 18 centimeter beenruimte hébt, in de Kodiaq is dat de lengte waarover je de achterbank kunt verschuiven. De bagageruimte is al even gigantisch. Het absolute minimum (dus met de optionele derde zitrij ook omhoog) is 270 liter – ongeveer zoveel als in een Peugeot 208 dus. Gooi alles plat en je kunt 2.065 liter kwijt – da’s een best aquarium, willen we maar zeggen. De passagiersstoel kan ook plat, zodat je er zelfs een Friese staartklok van 2,8 meter hoog in kwijt kunt (op z’n kant, dan).

Het siert de Tsjechen dat ze niet alleen qua ruimte aan de passagiers denken. Tussen de voorstoelen bevinden zich bijvoorbeeld én een USB-aansluiting, én een 12-volt-aansluiting, én een ‘gewoon’ stopcontact. Krijg dan nog maar eens ruzie over wiens iPad het leegst is. Daarnaast heeft Skoda natuurlijk een scala aan handige accessoires als houders die je aan de hoofdsteunen kunt bevestigen, of achterste hoofdsteunen met een soort dwarsbalkjes die voorkomen dat je hoofd in een hoek van 90 graden op je nek staat als je in slaap bent gesukkeld.

Skoda’s slimmigheidjes, waar zijn ze?

De Kodiaq barst, Skoda-getrouw, uit zijn voegen van dat soort kleine slimmigheidjes. Uit alles blijkt dat deze auto gebouwd is door mensen voor mensen, en niet door een zich boven alles verheven voelend concern dat iets uit zijn ivoren toren heeft laten rijden, en waarvan jij maar moet zien wat je ermee kunt. Veel van de grappen zijn al bekend uit andere Skoda’s: de paraplu’s in de portieren, het ijskrabbertje in de tankklep of de lampjes in de kofferruimte die uitneembaar zijn en als zaklamp kunnen worden gebruikt. Iets ontzettend simpels als de plastic strips die uit de portieren schieten om beschadigingen bij het openen te voorkomen, is niet direct door Skoda uitgevonden, maar door Ford. Alleen heeft de hele autowereld het laten liggen, en heeft Skoda het wél opgepikt. Het voert te ver hier alle handigheidjes op te sommen, maar ga ervan uit dat álles, van draadloze oplaadplekken tot ‘overal opbergvakjes’ gewoon aanwezig is.

Datzelfde geldt voor elektronische veiligheidsbemoeials: als het er niet standaard op zit, is het (tegen veelal bescheiden meerprijs) leverbaar. Afgezien van de gebruikelijke en doorgaans alleen maar hinderlijke ‘blijf binnen de lijntjes’-piepjes en ‘pas op, vóór je!’-toeters zijn er ook voldoende hulpjes waar je wél wat aan hebt. Van een ‘assistent’ die je filerijden uit handen neemt tot een die je (bijzonder handig) helpt met achteruit manoeuvreren als je iets aan je trekhaak hebt gehangen – het kan allemaal.

Het dashboard is typisch Skoda: duidelijk en zakelijk, zonder overbodige opsmuk. Het touchscreen is nieuw en prima, en laat zich, mede door voldoende snelkeuzetoetsen aan de zijkanten, beresimpel bedienen. De meters beperken zich tot de ‘bear necessities’ en zijn zodoende in één oogopslag afleesbaar. De afwerking is, als verwacht, onbeerispelijk. Goed, drie verwijzingen naar beren in een alinea is misschien wat veel van het goede.

Over naar het rijden dan maar?

Want daar is helemaal niets op aan te merken. Je hebt keuze uit een hele roedel motoren – nou ja: vijf stuks. Twee TDI’s en drie benzines. De diesels zijn waarschijnlijk de beste keus als je de Kodiaq vaak wilt gebruiken voor het vervoeren van veel mensen en/of andere troep tegelijkertijd. Wij hadden de 1.4 TSI-benzinemotor, wel in de sterkere (150 pk) van de twee varianten. Die heeft sowieso de voorkeur, want hij levert 25 pk en 50 Nm méér, terwijl hij juist minder verbruikt. Niet zo heel veel minder (0,2 l/100 km), maar toch. Dat doet hij door doodleuk cilinders 2 en 3 uit te schakelen als ze niet vreselijk nodig zijn. We hadden eerlijk gezegd verwacht dat dat meer zou besparen, maar elke druppel op een gloeiende plaat is er één.

Voor doorsnee gebruik heb je aan die 150 pk meer dan genoeg. Je gaat in iets minder dan tien tellen naar 100 km/u en rijdt maximaal op een haar na 200 km/u: riant voldoende in een auto die er nooit om smeekt als een sportwagen bereden te worden. Verder is hij boven alles comfortabel: vering, demping, besturing, schakelen, de hele bediening, álles is erop gericht je leven aan boord zo aangenaam mogelijk te maken. U vraagt, wij draaien; niets minder en, zeker gezien alle connectiviteits- en andere amusementsmogelijkheden, vaak aanzienlijk meer. Combineer dat met de idiote hoeveelheid ruimte en flexibiliteit, en je hebt een auto die voor de gezinsmatige veelvervoerder nauwelijks iets te wensen overlaat.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws