Seat Leon Cupra 300

280, 290... 300! Nee, we hebben het niet over kilometers per uur, maar over pk’s.

Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
Seat Leon Cupra 300
15
20
Specificaties

Seat Leon Cupra 300

Motor:
1.984 cc
viercilinder turbo
300 pk @ 5.500 tpm
380 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving:
voorwielen
6v handbak

Prestaties:
0-100 km/u in 5,8 s
top 250 km/u

Verbruik:
6,9 l/100 km
158 g/km CO2
F Label

Afmetingen:
4.281 x 1.816 x 1.435 mm (l x b x h)
2.631 mm (wielbasis)
1.295 kg
50 l (benzine)
380 / 1.210 l (bagage)

Prijs:
€ 41.600 (NL)
€ 35.700 (B)

Vonnis:
Vergeet tapas, zon, zee en Ibiza-gedoe: als je op zoek bent naar een écht Spaans feestje, moet je bij deze Leon Cupra zijn. Ziet er redelijk bescheiden uit, maar laat dat alles varen als je gaat rijden. En zo hoort het ook

Stukje bij beetje wordt Seats hot hatch, de Leon Cupra, heter en heter. Waarbij de vraag is: wordt 300 pk op een paar voorwielen niet een beetje te veel van het goede?

Hoe ver kun je gaan? Neem de 2,0-liter motor in deze Seat Leon Cupra 300. Hij is (met, toegegeven, allerlei tussentijdse verbeteringen) al een eeuwigheid in productie. Hij begon zijn leven met 200 pk in de toenmalige Golf GTI en is dus inmiddels aangekomen bij 300 pk in deze Seat Leon Cupra (en zelfs nog iets meer in de Golf R). Niet dat dat meteen het eindstation van 2,0-liter viercilinders is: Mercedes jakkert er net zo vrolijk nóg eens 81 pk bij in de AMG A 45 en beweert net zo vrolijk dat ook dat allemaal heel blijft. Desalniettemin: een aardige vermogensontwikkeling, lijkt ons.

Wat maakt de Seat Leon Cupra 300 anders?

Wat wel een groot verschil is tussen die twee andere heethoofdjes en de Seat Leon: zij hebben vierwielaandrijving en bij de Seat krijgen alleen de voorbandjes al dat vermogen voor hun kiezen. Dat is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk, want er zijn genoeg voorbeelden van auto’s met veel minder vermogen waarbij het verstouwen van dat soort hoeveelheden power niet helemaal goed gaat. Mega-hoeveelheden onderstuur, een hevig tegensputterend stuur, eindeloos veel meer wielspin dan grip: het is eerder regel dan uitzondering. Tsja, dat krijg je als je van twee zielige voorbandjes vraagt én 1.500 kilo vooruit te trekken én dat in precies de gevraagde richting te doen én dat ook nog eens terwijl ze 300 pk op zich afgevuurd krijgen. Het houdt ergens een keer op.

Nu is het wel zo dat de grenzen waarbij je zoiets nog kunt vragen van voorwielen de laatste jaren enorm zijn opgeschoven. Dat is, naast allerlei verbeteringen aan ophangingen en dergelijke, vooral te danken aan elektronica. Alle aan ESP gerelateerde bemoeizuchtigen zijn inmiddels zo geavanceerd dat ze eendrachtig samenwerken om je maar zo goed, snel en veilig mogelijk door die bloedlinke dingen die ze bochten noemen te helpen. Al leidt dat er vaak weer toe dat al dat vermogen keihard en meedogenloos wordt afgeknepen – wat heb je er dan aan?

In het geval van de Leon hebben ze daarom hun toevlucht gezocht tot dat andere tovermiddel: een sperdifferentieel. Dat verdeelt de toegevoerde power keurig over beide voorwielen, al naar gelang ze grip hebben of dat juist goed kunnen gebruiken. En dat scheelt. Een berg.

Zijn die voorwielen te vertrouwen?

We mogen de Seat Leon Cupra 300 even over een circuit jagen, en zelfs daar, waar je ongegeneerd lomp de grenzen kunt opzoeken en overschrijden, blijft de auto langer neutraal dan je voor mogelijk houdt. Natuurlijk, uit je ooghoeken zie je heus dat lampje flikkeren dat aangeeft dat je ESP bezig is zichzelf uit een zenuwinzinking te vechten. Maar waar datzelfde systeem vroeger nogal eens reageerde als de boze stiefmoeder uit sprookjes (‘en nou is het verdorie afgelopen!’, veelal met hulp van in de buurt verkerend keukengerei om klappen mee uit te delen), lijkt het tegenwoordig uit de zachte sector te komen. Het straft je dus niet als je te hard de bocht ingaat of er te vroeg of te hard weer uit wilt stampen, maar helpt je door duizendenéén kleine, corrigerende, nauwelijks merkbare ingrepen.

En dan die motor. Het blijft verbluffend tot hoe veel kwaaiigheid een 2,0-liter turbo in staat is. Altijd, overal, het maakt niet uit hoe hard of zacht je rijdt en in welke versnelling je dat aan het doen bent, is één voetbeweging genoeg om de hel te laten losbarsten. Hadden we het net over een boze stiefmoeder: de motor is de bipolaire, alcoholische vader in datzelfde sprookje, wiens humeur als een blad aan de boom kan omslaan. Van lief en aardig tot explosief kwaadaardig in een fractie van een seconde.

En als je even rustig aan wilt/moet doen?

We zullen het moeten hebben over wat zo’n Seat Leon Cupra 300 met je rijstijl doet. Die is namelijk nogal beïnvloedbaar door wat ogenschijnlijk een doodsimpel knopje is. Als hij/zij die naast je zit (waarschijnlijk ‘zij’, maar omdat wij nu eenmaal heel vooruitstrevend zijn, kunnen we ons ‘hij’ ook voorstellen) begint te zeuren over je volkomen idiote rijstijl, hoef je maar twee dingen te doen. Eén: besef dat hij/zij daar hoogstwaarschijnlijk helemaal gelijk in heeft. Twee: druk op het knopje dat je Seat uit de Cupra-setting haalt. Ja, datzelfde knopje dat jij altijd meteen na het starten indrukt. Dat knopje dat ervoor zorgt dat de Leon Cupra sneller op het gas reageert, iets zwaarder stuurt en langer doorjankt in de versnellingen (als je de automaat hebt gekozen: bij een handbak ligt dat uiteraard altijd aan jezelf). En dat knopje dat er daarmee voor zorgt dat een beetje normaal rijgedrag zowaar een hele uitdaging wordt.

Je kunt namelijk ook opteren voor een andere voorkeuze-instelling, die Comfort heet. En dan blijkt dat kleine mormel zich plots ook heel beschaafd te kunnen gedragen. Opeens reageert de motor niet meer op het gaspedaal alsof je een humeurige pofadder op zijn staart hebt getrapt. Dan gaat het allemaal heel geciviliseerd, lineair, eh… normaal, zeg maar. Dan heb je zowaar ook even tijd om om je heen te kijken in het prima interieur. Dan zullen je de diverse zwartwit-geblokte Cupra-logo’s opvallen: op je stuur, op je pook (of daarnaast, in geval van automaat) en in het digitale display. Dan zal je ook opvallen dat Seat het voor elkaar heeft gekregen de carbon-look-rage naar een nieuw summum te tillen. Althans: leer dat eruitziet als koolstofvezel – wij hadden het in deze klasse nog niet eerder gezien. We hopen dat met dit hoogtepunt (of dieptepunt, wat jij wilt) ook het einde van die trend is ingeluid, maar je hebt gelijk: dat is persoonlijk.

Wat als ik moet kiezen?

Het is extra aardig van Seat dat ze de Seat Leon Cupra 300 meteen maar aanbieden in drie varianten: als vijfdeurs, als driedeurs SC én als stationwagen, ST. Bijzonder is dat je alleen die laatste wél weer met vierwielaandrijving kunt bestellen, wat je nóg oneindig veel meer grip oplevert. Die topuitvoering kost je dan wel meteen 49.200 euro in Nederland (€ 40.500 in België), wat een hele klap geld is voor een c-segmenter. Aan de andere kant: een Golf R Variant van moeder/concurrent VW kost je nog eens negen mille méér. Voor de vijfdeurs hatch is de vergelijking lastiger. Die is er vanaf 41.600 euro (€ 35.700 in België). De best vergelijkbare Golf is dan de GTI Clubsport, want ook voorwielaandrijving, maar die heeft wel 35 pk minder. Als je er nog een kunt vinden (want de Golf is inmiddels gefacelift), zou ie in Nederland 45.930 euro moeten kosten. Een R heeft 4WD én 10 pk extra, en kost je minimaal 54 mille (€ 41.330 in België). Wat de Seat Leon Cupra 300 sowieso tot een nauwelijks weerstaanbare aanbieding maakt.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws