Reken even mee, als je wilt. Het gaat hier om vermenigvuldigen, machtsverheffen, dus houdt het hoofd er even bij. Om te beginnen hebben we de carrosserievarianten: driedeurs (SC), vijfdeurs en stationwagen. Modellen: Reverence, Style, Good Stuff, Sport, FR en Cupra – waarvan de laatste twee ook als Bocanegra-uitvoering zijn te bestellen. De motoren: 1.2, 1.4, 1.6, de 1.4-turbo, en een 1.6-diesel en 2.0-diesel. De meeste Ibiza’s hebben een handgeschakelde vijfbak, sommige een zesbak, de top heeft een automatische DSG-zevenbak. De Ibiza is leverbaar in twaalf kleuren.

Er zijn natuurlijk wel verschillen

Niet al het bovenstaande combineert met al het andere – om maar iets te noemen: er bestaat geen Cupra Bocanegra met 1,2-litermotor, of zonder DSG-bak – maar veel combineert wel. Door middel van genoemde calculatiemethodes proberen we uit te rekenen hoe veel verschillende Ibiza’s er eigenlijk zijn – en dat zijn dan nog maar de standaarduitvoeringen, regulier, uit de fabriek. We komen op een schrikbarend aantal en vragen Seat: kan dat kloppen? ‘Ja, dat kan,’ zegt de man van Seat, ‘maar we weten het zelf ook niet. Interessant. Laat het ons weten.’ Hierbij.

Wat we maar willen zeggen is dat iedereen die zo’n heel gewone Seat Ibiza koopt, ook zonder driftig in de optielijst te vinken of zelf andere velgen vast te schroeven, vrijwel zeker een unieke, puur individuele Ibiza rijdt. Met het door ons berekende aantal van 1.224 verschillende standaard-Ibiza’s (dat zijn de voetbalvelden van PSV, Ajax en Feyenoord mudvol, zonder dat je een keer dezelfde Ibiza zult zien), is de kans dat je buurman met precies dezelfde Ibiza thuiskomt, nog geen promille.

De nieuwe Seat Ibiza is een fraaie auto

De Seat Ibiza, kortom, is echt een auto van deze tijd: individueel. De nieuwe FR TDI is, in het wit, met zesbak, een van die 1.224 Ibiza’s en het is een snoepje. Knalharde, zwartleren sportstoelen, hard geveerd, sportstuur, FR-logo’s en -badges waar je maar kijken kunt, kek dashboard met nep-koolstofvezel en -leer (maar wel lekker aanvoelend plastic).

Rijdt ie ook zo sportief als ie eruitziet? Ja, want die diesel is een heerlijke motor, en heeft altijd trekkracht. Lekker een beetje racen tussen stad en dorp, op de b-weg, of in een bergpasje. Maar voor het echte werk ontbeert ie vermogen – dit is geen beest op de Autobahn of op het circuit. Een heerlijke zucht in je rug is het gevolg van een stoot gas, maar dan is het uit met de pret, hij trekt niet door zoals de GTI’s of Cupra’s van deze wereld.

Daar wringt iets. Waarom zou je een niet al te comfortabele auto kopen die ook niet echt supersnel is? Ja, het rijdt heerlijk, hij is stil, superzuinig, en hij ziet er geinig uit. Dat zijn prima redenen om ‘m te kopen, en misschien kun je ‘m dan zelf verder individualiseren door de FR-logo’s af te plakken. Die zien er toch net iets te geëxalteerd, te ambitieus en te sportief uit voor een overigens echt lekker karretje.

Specificaties Seat Ibiza FR 2.0 TDI


Prestaties
0-100 km/u: 8,2 sec
top: 210 km/u

Techniek

1968 cc viercilinder
voorwielaandrijving
143 pk
320 Nm
1245 kg

Verbruik (gemiddeld)

4,6 l/100 km
119 g/km CO2

Het vonnis

Lekkere zucht in je rug als je gas geeft, uiterst sportieve aankleding maar geen verzengend racebeest

 

 

 

 

Reacties