Talisman: een geluk brengend en onheil afwerend voorwerp, aldus Van Dale. Dat klinkt als een auto waar iedereen wel mee onderweg wil zijn. In Tokyo zijn we eens bij een tempel geweest waar mensen met hun auto doorheen reden om deze te laten zegenen. Hierna kunnen ze veilig aan het verkeer deelnemen en hun bestemmingen ongeschonden bereiken. We kunnen alleen maar aannemen dat Renault nu bij de uitgang van hun fabriek zo’n tempel heeft staan om deze heilige eigenschap aan de Renault Talisman TCe 200 mee te geven.

De Renault Talisman TCe 200

Als ze namelijk doelen op hun eigen voorspoed. Of op de verkoopaantallen van de Renault Talisman TCe 200 en de mate waarin hij de twijfelachtige reputatie van z’n voorganger zal gaan oppoetsen. Dan hebben ze de plank met deze naam goed misgeslagen. Voor zoiets heb je immers helemaal geen geluk of bescherming nodig. Wil je succes, dan moet je allereerst gewoon een goede auto bouwen.

Net iets anders

Het lijkt er sterk op dat Renault dat heeft gedaan. Toen we enige tijd geleden de eerste foto’s van de Renault Talisman TCe 200 op social media plaatsten, vonden velen hem op de Volkswagen Passat lijken. Het kan aan ons liggen, maar buiten het feit dat ie ook vier wielen en vier deuren heeft, zien we de overeenkomsten niet echt. Wat ons betreft is dit een van de Renaults waarbij de ontwerpideeën van Laurens van den Acker het best tot uiting komen, van de ronde, herkenbare voorkant tot de gestrekte raamlijn en de fris gevormde achterzijde. Veel sedans lijken op elkaar; deze nou juist niet.
Instappen in een Talisman, mits het zo’n mooie versie is als wij tijdens deze test hebben, is alsof je je in een warm en donzig dekentje rolt. Het valt te merken dat Renault extra veel aandacht besteedde aan de kwaliteitsbeleving: de materialen zijn mooi, de afwerking nauwkeurig, de ambiance een hogere klasse waardig. Alles is weer net even beter voor elkaar dan in de Espace, de vorige grote Renault die we reden en waarop we hier en daar nog wel wat aan te merken hadden.

Interieur

Deze Renault Talisman TCe 200 is tot in de hoekjes volgepropt met leer en hout. We zitten op stevige maar goed gevormde stoelen die uitgebreid verstelbaar zijn en zelfs in de basketbal-stand zeeën van ruimte voor achterpassagiers overlaten. Voor ons zien we een prachtig vormgegeven dashboard met een verticaal scherm dat je met je vingers of met een controller op de middenconsole kunt bedienen. Er zijn een paar zaken die er niet helemaal aan kloppen, zoals functies die te omslachtig werken (probeer maar eens het goedbedoelde maar tot wanhoop drijvende gepiep en gejengel bij flitspalen uit te zetten).
Belangrijke menu-knoppen die om een onbegrijpelijke reden rechts in plaats van links van het scherm zitten zijn moeilijk te bereiken. Een pluspunt is er voor de prima navigatie. Die toont 3D-gebouwen en als je op een bochtige weg rijdt niet hysterisch met het icoontje meedraait, maar de route globaal in beeld houdt. Hou je van slimme en/of bemoeierige veiligheidssnufjes, dan kun je eveneens je lol op. Een druk op de startknop tovert de voorkant en de lichtsignatuur van de Renault Talisman TCe 200 op het tellerscherm voor je neus, zo trots is Renault erop. Er zijn vijf motoren te krijgen: drie diesels met 110, 130 en 160 pk en twee benzineversies met 150 en 200 pk. De laatste, die wij bij ons hebben, weet er goed de gang in te krijgen. Hij maakt daarbij niet overdreven veel herrie, zeker niet als ie rustig en laag in z’n toeren mag tokkelen. De zeventraps EDC-automaat is altijd standaard bij de benzinemotoren. Helaas is deze minder kwiek te noemen. Hij hobbelt bij vlot rijgedrag als een ietwat traag broertje achter de enthousiaste viercilinder aan. Zelf schakelen kan, maar niet met flippers.

Verschillende rijstanden

Met het bloemetjesknopje op de middenconsole valt te kiezen uit verschillende rij-modi, zoals inmiddels de norm is. We beginnen in de stand Neutral, die eigenlijk het prettigst is, maar willen al snel de uitersten meemaken. Opvallend is hoe hard de auto in de Comfort-stand blijft. In grote Franse sedans verlang je wellicht af en toe naar een matras-achtige zompigheid. Die is in de Talisman niet op te roepen. In dit opzicht lijkt ie dan wel weer een beetje op een Passat – iets wat waarschijnlijk precies de bedoeling was, gezien de voorkeur van de meeste kopers in deze klasse.

De grote verrassing

Maar dan: een nog grotere verrassing. Deze Renault Talisman TCe 200 is uitgerust met 4Control. Dit is Renaults befaamde vierwielbesturing. Deze laat de achterwielen tegensturen bij lage snelheden en meesturen bij hoge, om extra wendbaarheid dan wel stabiliteit in de hand te werken. In combinatie met het stevige onderstel maakt het van de Talisman een verbijsterend fijne bochtenmachine. Je mikt het grote ding als een Clio de hoek om, zeker in de Sport-stand. Die maakt al je contactpunten nog net wat levendiger dan wel stugger. De Talisman helt nauwelijks over en is haast niet van de wijs te brengen. Zelfs op nat en koud asfalt komt er pas heel laat wat goedmoedig onderstuur bij kijken. Ook remmen doet hij desgevraagd als een bezetene. Had je ons van tevoren gezegd dat we de sportieve inborst van Renault vandaag in deze auto zouden ervaren, dan hadden we je niet geloofd.
Zo stappen we net even anders uit Renaults nieuwste dan verwacht. In plaats van gesust werden we aangespoord. We hebben de route net even wat meer bevlogen afgelegd dan we vooraf wisten in te schatten. Eén ding staat vast: we zijn heelhuids aangekomen. De Renault Talisman TCe 200 doet, ondanks z’n pogingen om ons op te zwepen, z’n naam eer aan.

Renault Talisman TCe 200


Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
200 pk @ 6.000 tpm
260 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
voorwielen
7v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 7,6 s
top 237 km/u

Verbruik (gemiddeld)
5,6 l/100 km
127 g/km CO2
A-label

Afmetingen
4.848 x 1.869 x 1.463 mm (l x b x h)
2.808 mm (wielbasis)
1.430 kg
51 l (benzine)
608 / 1.022 l (bagage)

Prijzen
NL € 43.790 (25%)
BE € 37.350

HET VONNIS
Niet zomaar een elegante verschijning: de Talisman heeft meer in z’n mars. Eindelijk weer een grote Renault die een serieus alternatief vormt voor je Duitser. Vanaf 30.590 euro, 95 g/km en medio april ook als Estate

Reacties