De Clio en zijn voorganger, de Renault 5, zijn de potjes Calvé pindakaas onder de compacte auto’s: wie is er niet groot mee geworden? Wij kunnen ons in ieder geval levendig herinneren dat we als kleine, autominnende koters op vakantie menig uurtje op de achterbank van Spaanse huur-Renaultjes doorbrachten. De buurvrouw had er een, net als nog drie families in onze straat. We aanbaden de uitzinnige sportversies die uit het brave karretje voortkwamen; de 5 GT Turbo, de Clio Williams en Clio V6 hebben nog altijd een speciaal plaatsje in ons hart.

Een belangrijke auto van Renault

Renault mag dan zo’n zes miljoen miljard bijtellingsvriendelijke Mégane Estates per week verkopen, er is ze heel wat aan gelegen om van de nieuwe Clio een succes te maken. Daarom werden er een paar moderne motoren uit de kast getrokken en mocht Laurens van den Acker, ontwerper van de veelbesproken DeZir conceptcar, zijn designtaal op het kleintje toepassen. Het resultaat ziet er wat ons betreft goed uit, al hadden ze best een formaat logo op de neus mogen monteren waarmee je geen eksters kunt scheppen.

Los daarvan oogt de Clio eigenlijk behoorlijk strak en simpel. Hij is iets langer en breder dan de vorige, maar ook een paar centimeter lager, en de wielbasis is groter. Daardoor oogt hij meteen een stuk dynamischer, om dat stomme woord maar eens te gebruiken. Renault verkocht het vorige model nauwelijks als driedeurs, dus is deze alleen nog maar met vijf deuren te krijgen, al zul je de achterste twee bij de eerste aanblik niet opmerken.

Zijn er veel opties bij deze Clio?

Verder kun je je Clio bestellen in acht verschillende stylingthema’s, waarna je hem – volgens de laatste mode – nog eens volledig naar eigen smaak kunt volkliederen met kleurtjes, stickers en stripjes. We vragen ons af hoe veel restwaardebewuste Nederlanders hiervoor zullen gaan, maar in landen waar men wel in iets opvallends durft te rijden, zal het ongetwijfeld aanslaan.

Bij z’n marktintroductie is de Clio er met twee motoren: een viercilinder dieseltje met 90 pk en een driecilinder benzine-turbomotor, eveneens 90 pk sterk. Die laatste is het goedkoopst, en is daarom de versie waar we het meest benieuwd naar zijn. Concurrenten hebben voor dit geld immers vaak niet meer dan een pk’tje of 70, dus de Clio is een potentieel nieuw favorietje aan de instapkant van deze klasse.

Rijdt de Clio fijn?

Bij het starten – standaard zonder sleutel trouwens – valt op hoe stil en geciviliseerd het motortje loopt. Geen getril of geratel, zoals zo veel andere driecilinders ontsiert. Een kleine turbo zorgt dat er onderin al een subtiele bult koppel te vinden is om je efficiënt door het stadsverkeer te helpen, maar vanaf zo’n 3.000 toeren is het echt feest. Nog geen 900 cc’s meet het blokje, en het wil ze stuk voor stuk laten tellen. Gretig sleurt de Renault Clio Energy TCe 90 ons de heuvels op en de bochten door, terwijl hij het uitbrult van plezier en wij onze gezichten uit de plooi grijnzen. Dit is een echt, ouderwets Fransoosje: standaard bakken met lol.

Dat zuinigheid en uitstoot stiekem toch de boventoon voeren, blijkt onder andere uit de lange derde versnelling, waarmee het toerental behoorlijk omlaag kukelt ten opzichte van de tweede. Bergop is dit wel eens lastig, maar meestal zal het niet al te storend zijn. Met hetzelfde doel maakte Renault de nieuwe Clio 100 kilo lichter dan de vorige, en dat is ook voor het rijplezier altijd welkom.

Is het een typisch Franse comfortabele auto?

De elektronische besturing – nog zo’n wondermiddel – weet niet al te veel gevoel door te geven, maar is op z’n minst prettig direct. Andere elementen die je verbinden met de weg, zoals het onderstel en de stoelen, zijn aan de zachte kant. Dat is de eerste kilometers wat vreemd, al blijkt het uiteindelijk goed te passen bij het karakter van de Renault Clio Energy TCe 90. Hij is onder normale omstandigheden een lieverd, en toch altijd in voor een geintje.

Dat we het hier nog altijd over een serieus compact autootje hebben, blijkt wanneer we op de achterbank plaatsnemen. Dat houdt niet echt over, vooral niet als je draairaampjes achterin hebt. Dan prikt de hendel in je knie wanneer je de deur sluit. Ook de hoofdruimte is kantje boord. Kinderen zullen hier prima zitten, maar om regelmatig meerdere volwassenen te vervoeren, moet je echt een maatje groter hebben.

Hoe zit het met het interieur in de Renault Clio Energy TCe 90?

Het interieur, dat er al net zo vlot uitziet als de buitenkant, is in dit geval uitgerust met ‘sportieve’ plastic accenten in een soort vaalwit met streepjes. Dat hoeft voor ons niet zo. Kies liever een frisse dashboardkleur, zoals rood, dat fleurt de boel een stuk meer op. Dit exemplaar heeft verder een Eco-knop, waar we wijselijk van afblijven aangezien ie het koppel terugschroeft en het gaspedaal murw maakt. Ook vinden we een navigatiesysteem met TomTom-techniek. Dat werkt aardig, al kunnen we na een dag nog altijd niet uitvogelen hoe we de schaal van de kaart kunnen veranderen.

Een niveau hierboven vind je R-Link, dat een groter scherm biedt, extra connectiviteit, een zuinigheidstrainer, een ingebouwde voorleesstem voor je e-mail, en apps waarmee je bijvoorbeeld het motorgeluid via de speakers kunt veranderen in dat van een F1-auto. Geinig.

De algemene indruk van de nieuwe Renault Clio Energy TCe 90 is een goede. Het is alweer een serieus leuk apparaat in de rij feestnummers die zijn naam eerder droegen, en de nieuwe Renault Clio Energy TCe 90 is niets minder dan geweldig. Tot 1 januari 2013 geniet deze versie in Nederland nog 14 procent bijtelling ook, dus wat let je? Oh, je wacht liever even op de RS, die in 2013 komt? Daar kunnen we je geen ongelijk in geven, want dit ritje heeft ons daar meer dan ooit naar doen uitkijken.

Cijfers

0-100 km/u: 12,2 s

Top: 182 km/u

Verbruik: 4,5 l/100 km

Motor: 898 cc, driecilinder turbo benzine

Aandrijving: voor

Vermogen: 90 pk

Koppel: 135 Nm

Gewicht: 1.009 kg

CO2: 104 g/km

 

Prijs

NL € 13.990

BE n.n.b.

 

Vonnis

Word je vrolijk van aanstekelijke Franse autootjes met een flinke dosis karakter, dan is de Clio iets voor jou. Ook als instapversie erg de moeite waard

Reacties