Renault Captur TCe 120 Dynamique

We begrepen er niets van, bij de eerste kennismaking met de Captur. Hoe kreeg uitgerekend Renault het voor elkaar een auto, nota bene op Clio-basis, zó hardvochtig van rijplezier te beroven? Nu, opeens, snappen we het met de Renault Captur TCe 120.

Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
Renault Captur TCe 120
12
20
Specificaties

Renault Captur TCe 120 Dynamique

12/20

Motor
1.196 cc
viercilinder turbo
120 pk / 190 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 in 10,9 s
top 192 km/u

Verbruik/milieu
5,4 l/100 km
125 g/km CO2, B-label

Afmetingen
4.122 x 1.778 x 1.566 mm (l x b x h)
2.606 mm (wielbasis)
1.155 kg

45 l (benzine)
377-1.235 l (bagage)

Prijzen
NL € 23.090 (25%)
BE € 21.600 (Intens)

Het vonnis
Zelden een auto gezien die zo nadrukkelijk op senioren gericht was als deze Captur. Dat merk je aan alles en is helemaal niet erg. Want: voor hen helemaal perfect – wij kopen liever iets anders

We waren behoorlijk teleurgesteld. Renault, dat nog nooit één niet spannend rijdende kleinere auto had gemaakt, komt met een erg leuk uitziende kleine crossover-midi-SUV-dinges. Basis: de Clio, een van de leukste hatchbacks ooit. Dat moet goed zijn, toch?  Nou nee. Rij ‘m en hij blijkt gezapig, mat, met een van elke dynamiek verstoken rij- en bochtgedrag. Wat is dit? Hij liet ons in verwondering achter.

Tijd dus voor een herkansing, dit keer met een benzineversie, die hopelijk iets fruitiger is. We hebben nog geen 50 meter in ‘m gereden of we weten al waar de schoen de vorige keer wrong. Een klassieke Aha-Erlebnis. Natuurlijk! Dat we dat niet eerder hebben gezien! We kunnen onszelf wel voor de kop slaan.

Heeft de Renault Captur TCe 120 dan toch een doel?

Onze Renault Captur TCe 120 is blauw, erg blauw. Met een wit dak. En witte wielen. Onze Captur is zó Smurf dat je Vader Abraham als het ware hoort vragen of ie ook door een waterkraan kan. Deze Captur heeft de 120 pk sterke 1,2-liter viercilinder die je tegenkomt in veel Renault- en Dacia-producten, en die een gezellig motorbrommetje koppelt aan een anorexia-achtige trek in benzineverbruik. Die Captur-motor is gekoppeld aan een overigens prima functionerende zestraps automaat, waarschijnlijk de reden dat het kwartje bij ons dan eindelijk is gevallen.

Even recapituleren. We zitten in een hip ogende Renault Captur TCe 120, dat (op een geslaagde manier, geen misverstanden) uitstraalt dat we enorm actief zijn en het leven omarmen. We zitten iets hoger dan gebruikelijk. We hebben een automaat. Natuurlijk! We zitten in een auto voor senioren! Die willen iets flitsends om zich jong te voelen, maar prefereren een makkelijke instap en zitten helemaal niet te wachten op dat ‘dynamische weggedrag’ van ons – die willen gewoon lekker comfortabel naar de kleinkinderen om het spul zonder veel gedoe een dagje mee naar het strand te rijden. Die weten dat de wijsheid der jaren zich toont in de keuzes die je maakt, en willen dus lekker veel te kiezen hebben – vandaar die haast idiote hoeveelheden opties, kleurtjes en stickers. Het grijpt opeens allemaal in elkaar.

Dus eigenlijk een auto waar we het nooit meer over moeten hebben?

Laten we, voor we heel 50Plus en Omroep Max over ons heen krijgen, duidelijk stellen: daar is niets mis mee. Ouderen groeien in aantal en hebben geld, dingen die je van jongeren niet kunt beweren. Daarmee is de categorie ‘iedereen wil het worden maar niemand wil het zijn’ een zeer relevante, zelfs logische doelgroep om een auto voor te maken. Je moet dat alleen natuurlijk nooit zeggen, want dan koopt niemand ‘m, senioren al helemaal niet.

In dat licht bezien is de Captur een uitstekende auto. Goedmoedig, comfortabel, ruim, flexibel. Nee, geen scherpe besturing, uitdagende aandrijflijn of bochtenborstklopperij. Jongeren, frisch van lijf en leden, en vervuld van avonturierszin: spoedt u heen en koop een Clio of zo. Ouderen: stort u massaal ter Captur. U krijgt er geen spijt van.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws