Het wil, een hoop inspanningen ten spijt, nog niet erg vlotten met hybride aandrijving. Oké: Formule 1-auto’s zijn deels geëlektrificeerd, en een paar van de meest spectaculaire supercars van de laatste jaren (LaFerrari, McLaren P1, Porsche 918 Spyder) hadden hun kracht voor een deel aan elektra te danken. Maar voor de meeste mensen zal het imago van hybride aandrijving ergens zweven tussen ‘bijtellings-excuustruus’ en ‘rijdende zetpil’ – met dank aan de Mitsubishi Outlander en Toyota Prius. En een negatief imago blijkt zich altijd moeilijk te laten ombuigen naar iets positiefs…

Wat doe je dan als fabrikant?

Wel, als het aan Porsche ligt: stug doorgaan. En laten zien dat het elektrische gedeelte er niet alleen is om astmatische eekhoorns te redden, maar ook om de prestaties naar ongekende hoogtes te brengen. Laten zien dat ‘lollig’ en ‘nuttig’ niet per se elkaars vijanden hoeven te zijn, maar juist heel goed BFF’s kunnen zijn. Laten zien dat een auto extreem sportief kan zijn, niet ondanks zijn elektra, maar dankzij.

Omdat woorden leuk zijn, maar daden beter, komt Porsche daarom nu met een nieuw topmodel van de Panamera, de Turbo S E-Hybrid. De basis is uiteraard de V8-biturbomotor, van zichzelf al goed voor 550 pk. Hij wordt bijgestaan door een 136 pk sterke elektromotor, wat het systeemvermogen op 680 pk brengt. Over koppel heeft het koppel motoren natuurlijk ook niet te klagen: van 1.400 tot 5.500 toeren per minuut is er continu niet minder dan 850 Nm beschikbaar – genoeg om de aarde tijdelijk de andere kant op te laten draaien. De 0-naar-100-tijd? 3,4 seconden. Topsnelheid? 310 km/u. Allemaal zeer passend bij een topmodel, dunkt ons. Dat geldt trouwens ook voor zijn uitrustingsniveau: vierwielaandrijving, keramische remmen, 21-inch wielen, en alle denkbare elektronische hulp­systemen zijn standaard.

Kun je ook elektrisch rijden?

De elektromotor kan ook in z’n uppie aan de slag – dat zou ie zo’n 50 kilometer vol moeten kunnen houden, genoeg voor het meeste woon/werkverkeer naar het hoofdkantoor van Greenpeace. Leuker voor speedfreaks als wij zijn de talloze overeenkomsten van het systeem met dat van de 918 Spyder. In die boost-functie doet de elektra zijn uiterste best om de Panamera aan zijn spetterende prestaties te helpen. Zo zal het systeem er in zijn Sport- en Sport+-modi alles aan doen om de batterij gevuld te houden – je moet er immers niet aan denken dat je opeens een extra bult vermogen nodig hebt, maar de batterij daarvoor niet genoeg peut kan leveren. Dat zal de Panamera dus niet overkomen.

Zo blijkt de Turbo S E-Hybrid het beste van beide aandrijfmethoden te kunnen combineren. Je kunt in volkomen stilte vriendelijk door een drukke stad zoeven, om vervolgens met één druk op de knop (of een bescheiden beweging van je rechtervoet) te beschikken over een hoeveelheid power waarmee je een paar jaar terug een Formule 1-wedstrijd had kunnen winnen. De techniek werkt volkomen onmerkbaar – vloeibaar haast. Je kunt van alles zelf beïnvloeden, maar als je het Jekyll en Hyde allemaal zelf laat uitzoeken, heb je aan deze auto een alleskunner van een onvoorstelbaar hoog niveau.

Specificaties Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid


Motor
3.996 cc
V8 biturbo hybride
680 pk @ 5.750 tpm
850 Nm @ 1.400 tpm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 3,4 s
top 310 km/u
Verbruik (gemiddeld)
2,9 l/100 km
66 g/km CO2 A
Afmetingen
5.049 x 1.937 x 1.427 mm (l x b x h)
2.950 mm (wielbasis)
2.310 kg
80 l (benzine)
405/1.245 l (bagage)
Prijzen
€ 202.400 (NL)
€ 190.551 (B)
Vonnis:
Dit fenomenale hybridesysteem is voorlopig nog even voorbehouden aan de Panamera, maar je kunt er op wachten dat het zijn weg ook naar andere Porsches gaat vinden, de 911 incluis. En als dit de nabije toekomst is: laat maar komen

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear