Porsche Macan S Diesel

porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
porsche-macan-s-diesel
15
20
Specificaties

Porsche Macan S Diesel

15/20

Motor
2.967 cc
V6 turbo
258 pk / 580 Nm

Aandrijving
vierwiel
7v automaat (PDK)

Prestaties
0-100 in 6,3 s
top 230 km/u

Verbruik/milieu
6,1 l/100 km
159 g/km CO2

Afmetingen
4.681 x 1.923 x 1.624 mm (l x b x h)
2.807 mm (wielbasis)
1.880 kg

60 l (diesel)
500 / 1.500 l (bagage)

Prijzen
NL € 75.400 (25%)
BE € 60.258

Het vonnis
Houd je van rijden en moet je desondanks een SUV hebben: probeer de Macan. Tot in de puntjes een heerlijke Porsche, maar dat mag ook wel voor dit geld – kijk eens wat een vergelijkbare Q5 kost

Het zijn een stel slimmeriken bij Porsche. Daarom kwamen ze twaalf jaar geleden met de Cayenne, en hebben ze nu een kleinere versie bedacht: de Macan. We maken kilometers met de S Diesel, waarvoor het woord ‘allrounder’ lijkt te zijn uitgevonden.

Kan het misschien een keer klaar zijn met het gezeur over al dan niet ‘pure’ Porsches? Als de Cayenne en de Panamera er niet waren geweest, had het merk er nu heel anders uitgezien en hadden auto’s als de Boxster, Cayman en 911 mogelijk niet meer bestaan. Zo, wat dacht je daarvan? Knoop dat maar eens goed in je… Wat zeg je? Niemand struikelt meer over de modellenstrategie van Porsche? Oh, sorry. Macht der gewoonte.

Goed, dit is dus de Macan, Porsches nieuwste poging tot het bouwen van iets dat niet een klein sportautootje is. Hij ziet er uit als een gekrompen Cayenne, maar dan oneindig veel mooier en beter in proportie. Hij deelt z’n skelet met de Audi Q5, maar daar merk je niks van. Hij zal bijna eigenhandig zorgen voor de vele euro’s winst die Porsche de komende tijd gaat maken, die dan weer geïnvesteerd kunnen worden in prachtige nieuwe projecten. Zoals een lichtgewicht roadster met de techniek uit de 918 Spyder voor de prijs van een Golf cabrio. Niet? Het was maar een idee.

Het zit er dik in dat de bestverkopende Macan van Nederland en België deze versie zal zijn: de S Diesel. Reden voor ons om er een eindje mee te gaan rijden, waarbij we ons onmiddellijk afvragen wat ons precies tegenhoudt om er zelf een aan te schaffen. (Los van ons banksaldo.)

De Macan S Diesel is eigenlijk, als je er even nuchter naar kijkt, alles wat je nodig hebt. Hij is niet te groot, maar biedt toch uitstekend de ruimte aan een clubje volwassenen en hun bagage. Hij is (mits smaakvol samengesteld) niet te opschepperig of pompeus, maar staat er toch lekker dik bij, met z’n uitgeklopte wielkasten en z’n aflopende daklijn. Hij is niet langzaam – absoluut niet – en is toch zuinig. We zien alleen maar pluspunten.

Daarbij vinden we z’n ontwerp, en dat menen we oprecht, een van de meest strakke en prettige die we de laatste tijd op SUV-gebied hebben gezien. Zeker in de juiste kleur en met de juiste velgen is het een schoon geheel, met z’n pronte neus, gladde vormen, subtiele achterlichtjes en dan een stel vuistdikke uitlaten om het af te maken. Na de, laten we zeggen, uiterlijk wat minder geslaagde Cayenne en Panamera is het een verademing om te zien dat ze bij Porsche wel degelijk auto’s met vier deuren kunnen tekenen.

Iets wat ze altijd al konden: auto’s met kolossale afmetingen laten sturen alsof ze half zo groot zijn. Bij de Macan zijn onze verwachtingen op dit gebied dan ook hooggespannen. Zelf noemt Porsche het ‘de eerste sportwagen onder de compacte SUV’s’. Aan dat soort verkoopgebrabbel hebben we normaal gesproken een broertje mors- en morsdood, maar we moeten toegeven: in dit geval zit er wat in.


Het is niet zo dat de Macan direct uitnodigt tot sportief rijden. Sterker, start je de motor en blijf je verder van alle instellingen af, dan voelt de auto wat lusteloos en gezapig aan. Net als bij een recalcitrante puber die je ’s ochtends aan z’n haren het bed uit moet slepen, komt er heus wel gang in als je je voet er stevig tegenaan plant, maar echt van harte gaat het niet. In tegenstelling tot zo’n puber is ie overigens wel muisstil, zodat we spontaan zin krijgen om Europa te doorkruisen.

We wenden ons tot de middenconsole, die rondom de versnellingspook bezaaid is met oppepmogelijkheden. Geen centraal bedieningselement waar je mee kunt drukken en draaien, maar gewoon een handvol knoppen met teksten en symbooltjes: old-school. We zetten de Sport-modus aan en klikken ook het onderstel op Sport. Nee, wacht: Sport Plus. Luchtvering verlagen? Esp uit? Off-road-knop? Laat dat maar even zitten.

Met deze ingrepen komt de Macan tot leven. Plots is er een alerte gasrespons, gewichtige besturing, stevige demping die de mogelijke bochtsnelheid voor je gevoel zo’n beetje verdrievoudigt. Het is ineens alsof je met een nogal ruim bemeten hete hatchback op pad bent. Dit rijmt met hoe je gezond verstand zegt dat een Porsche moet aanvoelen.

Het onderstel lijkt hobbels en drempels weg te wuiven; niet voor jouw comfort, maar voor het weggedrag. De 3,0-liter V6, een dijk van een motor ongeacht de auto waar hij in ligt, zwelt aan vanuit de stilte met een diep-gevooisde dieselbrom en een typische turbo-woesj. Hij beult erop los bij elk toerental en lijkt haast van elastiek – zo veerkrachtig en vastberaden sleurt ie de Macan van z’n plek. Moet je remmen, dan weten de enorme schijven de boel op een dubbeltje stil te zetten.

Naast al deze zaligheden hebben we ook iets te jammeren. Zo omvat de Sport-modus meerdere zaken tegelijk, van gaspedaal tot besturing en transmissie, en vooral die laatste zouden we graag apart kunnen instellen. De Macan is niet slim genoeg om te snappen dat als we een tijdlang een constante snelheid van 70 km/u rijden, we het echt niet nodig vinden dat ie in de vierde versnelling blijft hangen. Zelf opschakelen of de Sport-modus uit zetten is dan alles wat erop zit, en dat valt toch een beetje tegen.

In Nederland kost de Macan S Diesel 75.400 euro, maar ons royaal uitgeruste testexemplaar tikte de 116.000 euro aan. Dat komt natuurlijk doordat Porsche je voor alles laat bijbetalen. Zo kost het 171 euro om de Porsche-logo’s op je 21-inch velgen (van 4.148 euro) in kleur te krijgen, en zit er bij het uitgebreide infotainment-systeem à 3.384 euro niet eens spraakherkenning of een Bluetooth-telefoonmodule; die kosten je respectievelijk 478 en 755 euro extra. Te krankjorem voor woorden, maar aan de andere kant: zo werkt het al decennialang bij dit merk, dus je weet het. Reserveer je een kleine euroton voor een Macan S Diesel plus de juiste opties, dan kun je onmogelijk bedrogen uitkomen.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws