Nu Peugeot zichzelf heeft herpakt op designgebied en ook in de autosport weer lekker op dreef is, is er ruimte ontstaan voor een nieuw topmodel. Iets indrukwekkends, iets loeisnels, iets wat een plekje in het erelijstje met Beste Peugeots Ooit waardig zou kunnen zijn.

Voorwielaangedreven sportauto’s zijn niet altijd even fijn

Niet altijd als een autobouwer besluit om heel veel pk’s in een voorwielaandrijver te proppen, heeft dit het gewenste resultaat. Er zijn maar al te veel voorbeelden te noemen van auto’s die met een grote hoeveelheid vermogen onhandelbaar worden, waarbij het stuur uit je handen slaat als je gas geeft en je bij bochten elke keer weer genadeloos rechtdoor de dichtstbijzijnde vijver in glijdt. Zulke auto’s – we kijken onder andere naar de Opel OPC’s van de vorige generatie – worden helemaal niet sneller van meer vermogen. Ze vreten alleen meer voorbanden en vermoeien je als bestuurder, niet in de laatste plaats omdat je regelmatig kikkers uit je grille zult moeten pulken. Toen Peugeot de RCZ R als conceptcar presenteerde, waren we ten eerste diep onder de indruk – wat ziet het ding er toch goed uit – en ten tweede een beetje bezorgd. Dit zou de krachtigste straat-Peugeot ooit worden, een hitsig monster met 270 pk; maar wel alleen op de voorwielen. Je moet van goeden huize komen als je hier, in plaats van een schreeuwerd met een snel logootje, echt iets bruikbaars van wilt maken.

Peugeot betreedt een onbekend gebied

Nu heeft Peugeot een beste reputatie als het op hete hatchbacks aankomt. Zo zal niemand die met een 205 GTI de limiet heeft besnuffeld ooit nog kunnen vergeten hoe dat iconische autootje precies het omgekeerde deed van de doorsnee onderstuurde voorwielaandrijver: hij gooide te pas en te onpas z’n kont om. Speels, spannend, soms zelfs link, maar oh zo leuk. Precies het klassieke jonge-hondenkarakter dat in de huidige modellen best een beetje terug zou mogen komen.
Daarnaast was het gewoon de hoogste tijd om een straatversie te maken van de RCZ-racer die de afgelopen jaren de 24 uur van de Nürburgring en allerlei andere lange-afstandsraces won. De R is voornamelijk geïnspireerd door dit succesnummer. Dat betekent dat ie er niet wezenlijk anders uitziet dan de standaard RCZ – spoilertje hier, accentje daar – maar onderhuids flink is aangescherpt. Dit merk je aan het met 10 millimeter verlaagde onderstel en de enorme Alcon-remmen (afkomstig van de Citroën C4 WRC-auto). Maar ook zeker aan de motor. Die is ingrijpend gewijzigd ten opzichte van de standaard 1,6-liter turbo, met onder andere een sterker blok, sterkere drijfstangen, nieuwe zuigers en een ander uitlaatspruitstuk. De carrosserie van de Peugeot RCZ R is op tal van punten verstevigd.

Het totale gewicht ligt 17 kilo lager

Ook fijn: de spoorbreedtes werden iets vergroot en de stand van de voorwielen werd aangepast, met fractioneel meer camber en een toefje toe-in. Mooie termen om te zeggen: de Peugeot RCZ R hapt zichzelf gretiger de hoek om. Belangrijk daarbij is ook de hardere vering, die vóór 14 procent en achter maar liefst 44 procent stijver is. Waarom zo’n groot verschil? Navraag bij Peugeot Sport leert dat ze hier specifiek voor hebben gekozen om een levendige achterkant te bewerkstelligen, die bereid is om een stapje opzij te doen. Net als bij… Precies. En dat enorme vermogen op de voorwielen dan? We worden meteen gerustgesteld: Peugeot monteert een mechanisch Torsen-differentieel dat de aandrijfkrachten netjes naar het wiel stuurt waar ze het meeste nut hebben. Geen suffe elektro-foefjes met remingrepen, gewoon een echt sperdifferentieel van olie en metaal. Zo moet dat. We hebben nog geen meter met de Peugeot RCZ R gereden, en we houden nu al van ‘m.

Met de juiste banden is het een prima bak

De Zuid-Franse weergoden doen in deze tijd van het jaar een geslaagde imitatie van hun norse Benelux-collega’s. Ze smijten de regen en de kou genadeloos neer op de Côte d’Azur. Er schijnt sneeuw te liggen op de Col de Vence. Het lijkt ons een nobele taak om uit te gaan zoeken op welke hoogte precies. Dus stuiven we met de RCZ R over de bochtige, vochtige weg omhoog. In een tempo dat onze stoutste verwachtingen overtreft welteverstaan. De Peugeot perst zijn brede Goodyear Eagle F1-banden tegen het asfalt en negeert de gladheid. Hij is laag en breed en knuffelt de weg. Hij gedraagt zich onverzettelijk en voelt verbazend stabiel aan in deze omstandigheden. Zelfs al gaan we lang niet hard genoeg om de 15 procent extra downforce die de Peugeot RCZ R rijk is te kunnen merken. Ga je toch over z’n grens heen, dan gebeurt dit geleidelijk, duidelijk en op een manier die makkelijk op te vangen is. Zij het wel door jou en niet door het esp, want dat grijpt érg laat in. Dat mogen we wel; net als de mogelijkheid om het volledig uit te schakelen.
Wanneer we ‘m met wat lompe acties uit z’n schulp proberen te lokken, zet de RCR R z’n sperdifferentieel effectief aan het werk. Zo worden we de natte bochten werkelijk uit gesleurd wanneer we bruusk op het gas stampen. De motor is extreem smeuïg en bouwt zijn koppel vloeiend op. Hij klinkt ook goed, nu eens niet alleen door de sound generator die het interieur (vooral bij hoge toeren) van extra herrie bedient. Ook de diep-gevooisde sportuitlaat kan er wat van. De RCZ R is er alleen met drie pedalen en een boterige zesbak; aan flipperautomaten doet ie niet. Alweer zoiets waarmee Peugeot zich onze onvoorwaardelijke liefde en toewijding op de hals haalt.

Dit is de auto voor jou als je geen Cayman-geld hebt

Het enige waaraan ten opzichte van de standaard RCZ niet gesleuteld werd, is de besturing. Dat is te merken, want die is aardig licht. Maar desalniettemin direct genoeg en in het dagelijks leven prettiger dan iets loodzwaars ‘sportiefs’. Dat is ook waarom Peugeot ervan afbleef. De Peugeot RCZ R is niet bedoeld als hardcore, Mégane RS-achtig racegeval; het moest een auto worden die veel biedt zonder veel van je te vragen. Afgaande op ons steenkoude avontuur op de Col de Vence is dat wonderbaarlijk goed gelukt. Die sneeuw lag nog best hoog trouwens. Net als snelle Peugeots van weleer zullen we deze niet snel vergeten.

Specificaties Peugeot RCZ R



Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
270 pk / 330 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 5,9 s
top 250 km/u

Verbruik/milieu
6,3 l/100 km
145 g/km CO2

Afmetingen
4.294 x 1.845 x 1.352 mm (L x B x H)
2.612 mm (wielbasis)
1.280 kg

55 l (benzine)
321 / 639 l (bagage)

Prijzen
NL € 47.800 (25%)
BE n.n.b.

VONNIS
De RCZ was altijd al schitterend, goed vlot en lekker onpraktisch. Met rake aanpassingen heeft Peugeot nu iets neergezet dat tot de verbeelding spreekt en serieuze bestuurders op hun wenken bedient. De RCZ R is een heerlijkheid

Reacties