De naam, nee: de eretitel GT gebruiken, is niet zonder risico. Hij roept visioenen op van rappe reizen naar avontuurlijke oorden, afgelegd in een comfort dat nauwelijks met de ziedende snelheden te rijmen valt.

Is de nieuwe Peugeot 308 GT BlueHDI zo’n auto?

Het scheelt dat het een beetje in élke Franse auto lijkt te zitten. In een lekker vlot tempo glooiende Franse departementen doorkruise. Al oude fietsende mannetjes met stokbroden en tractoren met geplukte druiven inhalen. Het zit gewoon in het dna. Dat GT-gevoel is, voor de goede orde, dus iets heel anders dan het GTI-gevoel. Daarvoor beuk je zo hard mogelijk langs die mannetjes en tractoren, totdat je erbij neervalt – of zij. Een GT mijdt de snelweg niet, een GTI vindt hem saai en oncomfortabel. Daar is ie veel te hard voor geveerd. Enfin, je begrijpt wat we bedoelen. Hoe zou Peugeot dat voor de nieuwe 308 GT hebben ingevuld? De eerste tekenen zijn niet hoopgevend. Het blijkt dat er van de GT zowel een diesel- als een benzineversie is, in zowel hatch- als stationvorm. En dus is deze GT niet zozeer één auto, als wel een typenaam, een uithangbordje – een devaluatie van het GT-begrip, maar vooruit. Ook niet best: Peugeot meldt trots de introductie van de ‘GT-Line’. Hiermee kun je alle zaken die een GT visueel tot een GT maken (spoilers, skirts, uitlaten et cetera) ook op je pauperige driecilindertje laten schroeven. Fout, een GT-rijder gaat ook voor (subtiel) onderscheidend vermogen. En wil niet parkeren naast een identiek ogende 14-procents bijteller.

Gelukkig gaat het vanaf hier beter

De motor die ze voor de diesel die wij reden hebben uitgekozen, is een zeer smakelijke 2,0-liter met 180 pk vermogen en 400 Nm koppel. Nogal adequaat, dus. Verder ziet hij er lekker uit: iets verlaagd, de leeuw in de grille en niet op de motorkap, full-led-verlichting, zwarte buitenspiegels, skirts, fraai 18 inch lichtmetaal en aan de achterkant een zwarte diffuser en dubbele uitlaten. Waar het helaas weer misgaat, want die uitlaten zijn nep. Kijk onder de auto en je ziet de gekromde échte pijpjes al veel eerder ophouden.
Tweede nepper: het motorgeluid. Peugeot heeft gemeend het te moeten oppeppen door, als je de Dynamic-knop indrukt, extra kunstmatig gegenereerd motorgeluid via de speakers de auto in te sturen. Nu zijn er meer merken die dat doen, maar Peugeot doet het wel heel nadrukkelijk. Een diepe donkere brom die op den duur behoorlijk op je zenuwen gaat werken. Je kunt hem ook niet uitzetten. Wat extra jammer is omdat de Sport-knop ook voor een stevigere besturing en een fellere reactie van het gaspedaal zorgt, die juist erg welkom én goed uitgevoerd zijn. Voeg daarbij dat kleine stuurtje waar je overheen moet kijken om nog een deel van de meters te kunnen zien (dat wil maar niet wennen) en je blijft zitten met het gevoel dat deze GT al die fratsen en gimmicks helemaal niet nodig heeft. Het is een buitengewoon goed rijdende, snelle GT in de ware zin des woords. Dat overdreven gedoe doet daar alleen maar afbreuk aan.

Peugeot 308 GT 2.0 BlueHDI



Motor
1.997 cc
viercilinder turbo
180 pk / 400 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 8,4 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)
4,0 l/100 km
103 g/km CO2
C-label

Afmetingen
4.585 x 1.804 x 1.471 mm (l x b x h)
2.730 mm (wielbasis)
1.400 kg
53 l (benzine)
610 / 1.660 l (bagage)

Prijzen
NL € 34.995 (25%)
BE € 31.185

VONNIS
Bijzonder fijn rijdende, snelle GT in de traditionele zin. Jammer dat alle ‘sfeerverhogende’ extra’s juist averechts uitpakken: minder is in dit geval véél meer

Reacties