Om nou te zeggen dat Peugeot in de luxe positie verkeert dat ze een paar gokjes kunnen wagen met de nieuwe Peugeot 308 1.6 e-HDi? Nee. En dus doen ze dat ook niet. En toch ook weer wel. Wat een prima auto oplevert met een hoop gemaar.

Je blijft hem vergelijken met een VW Golf

Want, hoe zou een Golf er uitzien als je hem door Peugeot liet maken? Nou? Zoals de auto die je op de bijgaande foto’s ziet? In één keer goed, je mag nooit meer raden. Daar zit een heel logische gedachte achter (wat voor Fransen iets heel bijzonders is, maar dat terzijde). Peugeot draait niet zo lekker. En dan ga je eens kijken naar wat het wél goed doet. ‘Verreque: le Golf!’ En dan ga je eens kijken of je ook zoiets kunt maken, maar dan, allez, met wat eigen dingetjes erin. Laten we wel wezen: Japanners deden het, Koreanen deden het, allemaal met veel succes, dus wat let een mild-noodlijdend Frans bedrijf? Geloof het of niet, maar toen een medewerker van Peugeot tijdens de introductie aan ons vroeg wat we van de 308 vonden en wij zeiden: ‘Het lijkt wel een Franse Golf’, begon hij van oor tot oor te glunderen. Normaal gesproken zou je een kleun voor je hersens krijgen als je een Frans merk betichtte van een gebrek aan eigenheid, maar dat stadium zijn ze bij Peugeot allang voorbij. Er moet gewoon geld verdiend worden, en als de Peugeot 308 1.6 e-HDi in welk opzicht dan ook lijkt op de moneymaker van het segment: fantastique!

Peugeot heeft hun best gedaan

Nu zou het dus (a) flauw en (b) onterecht zijn om Peugeot te betichten van ordinair jatwerk. Daarvoor heeft hij gelukkig een te eigen gezicht meegekregen. Er is overduidelijk sprake van een enorme dosis ‘inspiratie’, maar hoe erg is het eigenlijk als een bedrijf zegt: ‘wij gaan nu een auto maken die net zo degelijk, tijdloos en geweldig afgewerkt is als een Golf’? Wie verliest er dan? Nou, Volkswagen hopelijk (niets tegen VW, maar die hegemonie mag best een tandje minder), maar wij consumenten allerminst.
Op het eerste oog klopt dat allemaal aardig, want de nieuwe Peugeot 308 1.6 e-HDi (die overigens nog geen tandwieltje deelt met zijn gelijknamige voorganger) is een keurig nette auto. Tikje té misschien, want de enige frivoliteiten die men zich in het uiterlijk veroorlooft zijn de (optionele) full-led koplampen. Maar hij oogt zonder meer degelijk, als een auto die je niet snel in de steek zal laten, en daar is ook wat voor te zeggen. Zeker als die indruk zich binnenin onverdroten voortzet. De materialen zijn allemaal van de hoogste kwaliteit, de ver- en afwerking ervan is vlekkeloos en kan zich zonder meer meten met die van het grote voorbeeld. De stoelen zitten uitstekend en zijn uitgebreid instelbaar, en er is overal voldoende ruimte voor spullen en spulletjes.

Innoverend zijn de Fransen wel

De Peugeot 308 1.6 e-HDi staat op het nieuwe modulaire EMP2-onderstel. Zo’n onderstel (goh, wie had dat ook alweer als eerste en noemde het MQB?) biedt als enorm voordeel dat je er een hele serie modellen op kunt bouwen én dat met de hedendaagse materialen het gewicht een stuk omlaag kan. Dat laatste is, ook dankzij diverse andere interieur- en isolatiematerialen, erg goed gelukt: de 308 is 140 kilo lichter geworden dan zijn voorganger. Was hij voorheen het dikke jongetje in de klas, nu is hij lichter dan wie dan ook. Gekoppeld aan de (deels) nieuwe motoren levert dat een rijgedrag op dat eindelijk weer doet denken aan vroegere Peugeots, die comfort en dynamiek zo heerlijk wisten te combineren. De Peugeot 308 1.6 e-HDi stuurt mooi precies en direct, en het onderstel vertelt je exact wat je moet weten en valt je niet met andere dingen lastig. De motoren, zowel benzine als diesel, zijn zeer zuinig (de écht zuinige versies komen nog), presteren gretig, pakken makkelijk op, maar laten zich ook met graagte naar hogere toeren jassen. Zeker bij het remmen merk je goed dat de 308 zo veel lichter is geworden – niet meer dat hinderlijke doorduwen in een bocht, maar baf, er flitsend doorheen. Op aandrijfgebied doet de Peugeot 308 1.6 e-HDi echt nauwelijks voor zijn voorbeeld onder.

Tot zover het goede nieuws

Want helaas is het niet overal jubel en hosanna. Ten eerste: dat mooie nieuwe onderstel biedt Peugeot de keuze tussen meer beenruimte voor de achterste inzittenden óf meer bagageruimte. Nu is die bagageruimte zo’n beetje de grootste van alle concurrenten geworden (420 liter). Hij is fraai vlak en zonder inkomende wielkasten en zo, maar als je achterin moet plaatsnemen kom je er wat bekaaid af. Het gaat prima, maar ‘leefruimte’: nee. Erger, veel erger wordt het echter met de ergonomie.
Net als de 208 heeft de 308 een ontzettend klein stuurtje. Je kan er niet doorheen, maar overheen, kijken om de meters te kunnen zien. Het zou voor meer rijplezier moeten zorgen (zo’n kartstuurtje doet inderdaad wonderen voor het dynamisch gevoel), maar daarvoor moet je het ook wat hoger kunnen zetten – en dan zie je de meters niet. Het is een leuk idee, maar het werkt gewoon niet. Het is ‘anders doen om anders te zijn’ in plaats van ‘anders doen omdat het je helpt’.

Iets dergelijks geldt voor, eh…

Zo’n beetje de hele rest van de bediening. Die dient immers in zijn geheel te geschieden via het fraaie touchscreen. Het voordeel is duidelijk: we hebben zelden zo’n fris, opgeruimd en knop-vrij dashboard gezien. Het scherm laat maar één ding tegelijk zien. Stel je hebt de navigatie aan, dan moet je daar eerst uit voordat je de airco kan bedienen. Zul je net zien dat je daardoor je afslag mist. Die kans is trouwens sowieso groot, want help, wat is dat systeem traag. Kortom, ziet er prachtig uit, maar is gewoon té ver doorgevoerd. Een paar knopjes erbij voor veelvoorkomende handelingen zouden al een enorm verschil maken. Daarbij lijkt de leercurve ons nu (zeker voor wat oudere 308-rijders) érg steil. En zo is de nieuwe Peugeot 308 1.6 e-HDi een uitstekende auto geworden met een paar serieuze ‘maren’. Mocht je hem overwegen, ga dan eerst een heel stevige proefrit maken om te zien of je daarmee kunt leven.

Specificaties Peugeot 308 1.6 e-HDi


Motor
1.560 cc
viercilinder turbo
115 pk / 270 Nm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 in 10,2 s
top 191 km/u

Verbruik/milieu
3,7 l/100 km
95 g/km CO2, A-label

Afmetingen
4.253 x 1.804 x 1.457 mm (L x B x H)
2.620 mm (wielbasis)
1.135 kg

75 l (diesel)
535 / 1.390 l (bagage)

Prijzen
NL € 23.500 (20%)
BE € 23.050

VONNIS
Tikje anoniem, maar wel bijzonder degelijk ogend model dat uitstekend rijdt. Jammer van de wat magere ruimte achterin en de idioot ver doorgevoerde touchscreen-bediening. En dat vreemde stuur met tellers erboven went niet

Reacties