Nissan gaat met de tijd mee, al is het wat aan de late kant, en propt een kleinere, schonere dieselmotor in de Qashqai. Groener met minder pk’s.
 
Wat moeten we je nog vertellen over de Nissan Qashqai? Het is de rijdende mega-hit die het doorgaans ongenuanceerde c-segment in 2007 opschudde met een nieuw compact crossover-idee. Een hoge carrosserie en dito zitpositie, plus een potig uiterlijk en een verbruik dat binnen de perken blijft; wat wil je als bewuste middenklasse-shopper nog meer? Ongeveer een miljoen mensen beantwoordden die vraag met ‘niets eigenlijk’ en kochten zo’n hip geval. Het is nog steeds Nissans bestverkochte model.
 
Helaas gooide allerlei uitzinnige CO2-wetgeving in Nederland roet in het eten voor de Qashqai, die qua uitstoot nooit echt hoge ogen gooide en al snel een paar minder wenselijke energielabels opgeplakt kreeg. Zeker de 2,0-liter dieselmotor deed het met 186 g/km behoorlijk belabberd; vandaar dat Nissan die motor nu vervangt door een moderne 1.6 dCi met iets minder vermogen maar dezelfde hoeveelheid koppel. Die is zo’n 25 procent zuiniger dan de 2.0, maar valt met z’n 119 g/km nog wel buiten het 20-procent-bijtellingsgebied. Tja, je kunt niet alles hebben.
 
De Qashqai rijdt nog altijd prima, maar is niet direct de meest dynamische keuze in z’n segment. Rottig wegdek wordt aardig weggefilterd, en al blijft het overhellen in de bochten binnen de perken, de besturing vergt weinig inspanning en geeft niet veel informatie door. Niet dat dat echt iets uitmaakt: met deze motor en kort schakelende zesbak is de Qashqai vooral een prima snelwegmonstertje.
 
Het nieuwe dieselblok is aangenaam soepel – zo lang je ‘m een klein beetje op toeren houdt – en blijft qua geluid netjes op de achtergrond. In koude toestand laat ie af en toe een klein beetje genagel horen, maar dat mag nauwelijks een naam hebben. Met een sprinttijd van 0 naar 100 km/u in iets meer dan tien seconden kom je makkelijk met het verkeer mee. Ook het verbruik is alleszins netjes; we scoorden iets meer dan zes liter per 100 kilometer.
 
Nieuw aan boord is het optionele Around View-camerasysteem, dat net als bij grote broer Infiniti (en bij BMW) via vier camera’s een vervormde bird’s eye view creëert waarmee je de ruimte rondom de auto in de gaten kunt houden. Een handige gadget, hoewel Nissan het wat ons betreft had mogen combineren met een groter en duidelijker scherm.
 
Al met al is de Qashqai weer iets verbeterd ten opzichte van de prettige, ruime en relatief betaalbare crossover die ie toch al was. Hij zal de BlueMotions van deze wereld qua verkoopcijfers nog steeds niet naar de kroon kunnen steken, maar voor iemand die wél in iets interessants wil rijden en niet zo op de bijtellingseuro’s let, is deze 1.6 dCi een prima alternatief.

Nissan Qashqai 1.6 dCi 2WD

 

13/20

 

Cijfers

0-100 km/u: 10,3 s

Top: 190 km/u

Verbruik: 5,6 l/100 km

Motor: 1.598 cc, viercilinder turbodiesel

Aandrijving: voor

Vermogen: 130 pk

Koppel: 320 Nm

Gewicht: 1.498 kg

CO2: 119 g/km

 

Prijs

NL: € 29.900

BE: € 25.390

 

Vonnis

Voor iedereen die de standaard hatchback zat is en op de vieze grammetjes let. De stoere looks spreken nog steeds aan. Neem 4WD om ze waar te maken

Reacties

Meer van TopGear