Het ligt dus in de lijn der verwachting dat jij inmiddels, of anders binnenkort, serieus nadenkt over een pick-up. Deze bijvoorbeeld: de nieuwe Nissan NP300 Navara King Cab.

Pick-ups zijn erg populair

Er is natuurlijk, voor de meeste mensen althans, bijzonder weinig voor te zeggen om jezelf met een pick-up te gaan verplaatsen. Tenzij je regelmatig allerlei vieze troep moet verslepen die je liever niet in je nek krijgt als je een keer hard moet remmen, is een pick-up vooral te groot, te onhandig en te vaak een aanlokkelijke kots- en/of slaapplek voor beschonken uitgaanspubliek. Maar wat ze ook zijn, is robuust, duurzaam en best wel een beetje stoer. Je zou zelfs stiekem willen dat je rinkelende laarzen droeg als je eropaf liep. Nu zie je best een hoop Amerikaanse pick-ups rijden in Nederland en België. Mede dankzij de belastingvoordelen die hier gelden zijn ze nu eenmaal erg interessant voor avontuurlijk ingestelde ondernemers. Maar wat als je geen zin hebt in een enorme achtcilinder (waarom niet?)? En wat als je nog in normale vakken wilt kunnen parkeren en je niet door je buren voor drugshandelaar uitgemaakt wenst te worden? Dan kom je uit bij een middelgrote Japanner. Zo’n door en door solide geval dat over een halve eeuw nog in Afrika over de steppe dendert zonder een krimp te geven. Laat Nissan die van hen nu net vernieuwd hebben.

Nissan heeft genoeg ervaring op dit gebied

Ruim 80 jaar bouwt Nissan al pick-ups en hoewel ze daardoor mogen bogen op een bewonderenswaardige expertise, is de markt van nu niet te vergelijken met die van kort geleden. Zeker in de westerse wereld worden steeds hogere eisen gesteld aan pick-ups, zowel qua laadvermogen als qua dagelijkse bruikbaarheid – en dus luxe. Nu maakt Nissan tegenwoordig ook talloze comfortabele crossovers, dus het toepassen van die praktische kennis tijdens de ontwikkeling van een nieuwe pick-up was een logisch gevolg. Daarbij is dit de eerste Navara die speciaal voor de Europese markt werd aangepast en opgewaardeerd, zij het met een kanttekening waar we zo op terugkomen.
Je hoeft maar naar de neus van de nieuwe Navara te kijken om de hang naar personenauto-achtige verfijning te kunnen proeven. Gestroomlijnd oogt ie, gespierd vooral ook, dankzij de gewelfde motorkap. Er zijn led’jes en er is chroom. De wielopeningen zien eruit alsof de auto sprongen van vijf meter hoog kan maken. Zelfs de deuren zijn geen platte stukken staal meer, maar zijn zowaar zichtbaar door een ontwerper aangepakt.

Binnenin is Nissan helemaal losgegaan

Het dashboard doet sterk denken aan dat uit de X-Trail en Qashqai. Het hangt optioneel ook vol met de snufjes die we kennen uit die modellen. Denk aan de navigatie, Nissan Connect en een around-view-camera. Elektronica is troef. Er is afdalingshulp, sperwerking via remingrepen en zelfs botsherkenning met een rem-assistent beschikbaar. Ook de stoelen komen uit de crossover-hoek en zouden op termijn extra lief moeten zijn voor je ruggengraat. Wat bleef, zijn de commanderende zitpositie en elementen als dikke handgrepen en een forse versnellingspook. Wel zorgen die ervoor dat je niet vergeet dat je met iets serieus onderweg bent.

‘Waar de Double Cab stil is en gemoedelijk als een oude sofa over hobbels deint, komt de King Cab nogal rauw over’

De Navara kan een ton in z’n laadbak meezeulen of maximaal 3.500 kilo geremd trekken. Hij is er met twee vlotte 2,3-liter dCi-motoren (160 of 190 pk, 24 procent zuiniger dan voorheen). Nissan levert twee- of vierwielaandrijving en in twee verschillende uitvoeringen: King Cab en Double Cab. De eerste heeft aan weerszijden normale voordeuren en kleine tegengesteld openslaande achterdeuren. De tweede een grotere cabine met vier normale deuren. Omdat nagenoeg iedereen in Europa kiest voor het gemak van de Double Cab, is alleen die versie aan onze veeleisende smaak aangepast. Hij kreeg onder andere betere isolatie, een optionele automaat en – heel belangrijk – een meer geavanceerde multilink-achterwielophanging met schroefveren in plaats van bladveren, die voor meer comfort zorgt zonder afbreuk te doen aan het laadvermogen.

De Double Cab, kortom, is de versie die je wilt

Helaas wordt dat een probleem. Door de vreemde Nederlandse wetgeving – waarmee we je niet zullen vervelen, maar het gaat onder andere om de afstand vanaf het stuur tot de achterwand en meer van dat soort geneuzel – komt alleen de Nissan NP300 Navara King Cab in aanmerking voor een voordelig bedrijfsautokenteken. Wel is er nog een omgebouwde, verlengde versie van de Double Cab te krijgen. Die voldoet wel aan de ‘grijze regels’, maar die is meteen ruim 8.000 euro duurder. Hierdoor zal de King Cab voor velen toch de aangewezen versie zijn. Om het verschil te proeven, brengen we met allebei de Navara’s een halve dag door. Waar de Double Cab stil is, aardig strak stuurt en gemoedelijk als een oude sofa over hobbels deint, komt de King Cab nogal rauw over. We voelen de achteras resoneren, de motor is qua herrie redelijk aanwezig en het stuur, dat helaas alleen in de hoogte verstelbaar is, draait lichter dan het houten schijfje in je oude raceauto-bed. Kijken we achterom dan zien we een paar klapkrukjes, hoofdsteunen en kussentjes tegen de achterwand. Daar zal niemand het lang uithouden, in tegenstelling tot op de volwaardige achterbank van de Double Cab.

Toch gaan we hier niet over zeuren

Om te beginnen hebben we het over een pick-up. Die mag wat rudimentair zijn, die mag wat herrie maken en je lichtjes tergen met z’n gestuiter op slecht wegdek. Het hoort erbij. Daarnaast is er een hoop moois waar de Nissan NP300 Navara King Cab wél van profiteert. Denk aan vierwielaandrijving met lage eindoverbrenging, we beklommen een rotsig pad zonder een centje pijn. Zijn hippe technologieën zoals een 360-graden camera – is ook handig in zo’n omgeving – en de vijf jaar of 160.000 kilometer garantie die Nissan geeft. Daarbij: als onze overheid, bepaald niet de meest toegeeflijke als het op auto’s aankomt, ondernemers de mogelijkheid biedt om extreem goedkoop rond te karren in een taaie, capabele en moderne pick-up, zullen we daar dan gewoon eens blij mee zijn?

Specificaties Nissan NP300 Navara King Cab



Motor
2.298 cc
viercilinder turbo
160 pk @ 3.750 tpm
403 Nm @ 1.500 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 12,0 s
top 172 km/u

Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
169 g/km CO2
G-label

Afmetingen
5.255 x 1.850 x 1.790 mm (l x b x h)
3.150 mm (wielbasis)
1.956 kg
80 l (diesel)
veel l (bagage)

Prijzen
NL € 23.615 (excl. BTW) (25%)
BE n.n.b.

VONNIS
De Navara King Cab is merkbaar van de klassieke stempel, maar dat heeft ook zo zijn charme. Zorg dat je ‘m uitrust met wat leuke opties en accessoires en je zult geen moment spijt van ‘m krijgen

Reacties

Meer van TopGear