Niet iedereen is klaar voor de toekomst. Of, omgedraaid: iedereen is er nog helemaal niet klaar voor. Het aantal valide excuses om niet elektrisch te gaan rijden is nog altijd eindeloos veel groter dan de redenen om het wel te gaan doen.

De meest gehoorde en begrijpelijke reden is de beperkte actieradius, zelfs al wijst elk onderzoek (en gezonde zelf­reflectie) uit dat dat heus wel meevalt. Neem deze nieuwe Nissan Leaf: daarmee zou je 378 kilometer ver moeten kunnen komen. Zeg eens eerlijk: wanneer rij jij dat op één dag? Nou dan.

Nissan verrichte toch een prestatie…

Een tweede klacht: die dingen zien er niet uit. Zijn we met je eens. Zo’n Tesla Model S is weliswaar prachtig, maar gillend duur, en de Toyota Prius was, is en blijft een zetpil met kapsones – net als de Hyundai Ioniq of Honda Insight trouwens.

Het blijft een raadsel waarom die ontwerpers hun inspiratie massaal zochten bij kakkende honden. De vorige Leaf kon je van alles aanwrijven, maar niet dat het een mooie auto was. Om bij dieren te blijven: veel mensen zagen er een platgereden kikker in, en dat snappen we wel.

Toch moet je respect hebben voor zijn voortrekkersrol en het feit dat ie in Nederland inmiddels 3.000 keer verkocht is aan mensen die achteraf bijna griezelig tevreden over hem waren. Knap!

De nieuwe Nissan Leaf

De nieuwe Nissan Leaf maakt in ieder geval een eind aan dat moeizame uiterlijk: deze ziet er gewoon erg goed uit. Hij verraadt nauwelijks dat hij elektrisch is en de styling-knipoogjes naar de Micra staan hem prima. Het andere probleem, die actieradius, blijkt toch weer weerbarstiger.

Die 378 kilometer reikwijdte is volgens de NEDC-norm, waarvan inmiddels iedereen wel weet dat je die nooit haalt. Volgens de nieuwe WLTP-norm, die stukken realistischer is, zou 280 kilometer haalbaar moeten zijn.

Bij een eerdere testrit met de nieuwe Renault Zoe, voorzien van hetzelfde accupakket als de Leaf, haalden we dat ook zonder enige moeite. Maar ja. Dat was in Portugal, over veel b-wegen. Nu reden we in Nederland, met veel snelweg en temperaturen van iets boven de 0 graden.

Na 200 kilometer hadden we nog 7 procent batterij over; kort daarna kwamen we, voorzien van de nodige en bepaald onprettige ‘gaan we het wel halen’-stress, op de bestemming aan. Als we niet tijdig langzamer waren gaan rijden, stonden we nu waarschijnlijk nog langs de snelweg.

Hoe rijdt de nieuwe Nissan Leaf?

Over het rijden in de Leaf an sich hoeft niemand zich zorgen te maken: dat doet ie prima. Hij is comfortabel, ruim en van alle snufjes voorzien. Daarover gesproken: er zijn twee nieuwigheden te melden. De eerste is een e-Pedal: haal je voet van het ‘gas’-pedaal en hij remt sterk af. Zo sla je veel remenergie op, en je hoeft je rempedaal nauwelijks meer te gebruiken.

Het is even wennen, de remmende actie komt nogal bruusk, maar met een fluwelen voet kom je een heel eind. De tweede is Pro­Pilot, waarmee de Leaf semi-autonoom kan rijden. Kort gezegd: dat werkt nog niet best. Je kunt hooguit tien seconden je handen van het stuur halen en moet de auto dan actief laten weten dat je nog leeft door het stuur te bewegen. Bovendien blijft hij soms wel, maar vaak ook níét tussen de lijntjes. Niets van dit alles werkt erg rustgevend.

Specificaties Nissan Leaf


Motor
1 elektromotor
150 pk
320 Nm
40 kWh (accu)

Aandrijving
voorwielen
traploos

Prestaties
0-100 km/u in 7,9 s
top 144 km/u

Verbruik (gemiddeld)
10,6 kWh/100 km A Label

Actieradius (opgave)
378 km (NEDC)

Laadtijd
16:00 uur bij 3 kW
0:40 uur bij QC (80%)

Afmetingen
4.480 x 1.790 x 1.535 mm (l x b x h)
2.700 mm (wielbasis)
1.535 kg
435 l (bagage)

Prijzen
€ 34.990 (NL)
€ 36.990 (B)

Vonnis:
Als de nieuwe Leaf één ding duidelijk maakt, is het dat de overstap naar ‘elektrisch’ en ‘autonoom’ niet met grote sprongen gaat, maar met kleine stapjes. Prima ding, maar mensen massaal over de streep trekken zal hem nog niet lukken

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear