Bij TopGear hebben we best wel een beetje een zwak voor Nissan. Er is geen enkel ander merk dat het voor elkaar krijgt om én zeer verstandige boodschappenkarretjes voor je oma te maken, én een van de snelste en meest meedogenloze supercars die de wereld de afgelopen jaren heeft gezien. Rij met ons mee in de Nissan Juke Nismo RS.

Die Japanners bouwen leuke auto’s

Bovendien bouwt Nissan ook nog eens een hoop interessants tussen die twee uitersten in, zoals de lekkere 370Z, de profetische Qashqai en – tot ze onlangs de stekker eruit trokken – ’s werelds eerste en (tot voor kort) enige SUV-cabrio, goed voor een hartelijke lach en een bittere traan. Alleen dat vreselijke New Yorkse taxibusje kunnen we ze moeilijk vergeven, maar als dat nou alles is.

In 2011 verraste Nissan met alweer een lumineuze vondst. Ze ramden de 480 pk sterke aandrijflijn van de GT-R in hun kleine Juke en schiepen zo niet alleen de definitie van een bom op wielen, maar ook de eerste auto in een nieuwe categorie: hete compacte crossovers. Omdat deze Juke-R voor gebruik op de openbare weg wel erg extreem was (en omdat het hele interieur een meter naar achter was verschoven vanwege de enorme V6) deden ze hem eerst vooral af als lolletje, als vingeroefening. Toen schrokken ze van het aantal klanten met getrokken portemonnees.

Nu is er een nieuwe variant

Uiteindelijk ging de Juke-R in zeer beperkte productie. Helaas kon niet iedere geïnteresseerde meerdere eurotonnen voor een exemplaar neertellen, dus kwam Nissan twee jaar later, toen ze hun sportieve sub-merk Nismo in Europa introduceerden, met een bereikbaarder alternatief. Een aardig bultje power, een onbeschaamd sportschoen-achtig uiterlijk: de Juke Nismo was geboren.

Nu, een jaar of twee later, gooit Nissan deze danig aangepaste RS-versie ertegenaan. We moeten zeggen: de update was welkom. We hadden altijd het idee dat de vorige Juke Nismo nog niet helemaal af was toen Nissan ‘m op ons losliet. Z’n 200 pk’s gaven reden tot een hoop gejubel in een rechte lijn. Maar als er bochten genomen moesten worden, ging het mis. Het binnenste voorwiel verloor vrijwel meteen z’n grip zodra de turbo erin kwam. Daardoor werd alle kracht ogenblikkelijk omgezet in rook. Er was wel een oplossing. Je kon de Nismo ook met vierwielaandrijving bestellen. Maar dan zat je wel meteen opgescheept met een cvt-automaat.

Wat heeft Nissan gedaan om hem extra pit te geven?

Die situatie is bij de nieuwe Nissan Juke Nismo RS onveranderd. Wil je maximaal plezier met een handbak, dan zul je de voorwielaandrijver moeten kiezen. Het grote verschil is dat Nissan nu een sperdifferentieel monteert. Hierdoor kan de Juke z’n geweld eindelijk met succes loslaten op het asfalt. Dat geweld is nog een stukje heftiger ook. De Nismo RS haalt 218 in plaats van 200 pk uit z’n 1,6-liter turbomotor en beschikt over 30 Nm extra koppel. Daarnaast word je als bestuurder getrakteerd op een scherper onderstel, een meer rigide carrosserie, een luidere sportuitlaat en grotere remmen. Oh, en de bagageruimte werd opnieuw vormgegeven zodat je nu 40 procent meer rotzooi kunt meenemen. Zeg niet dat Nissan niet praktisch is ingesteld.

Net als de vorige Nismo ziet ook deze RS er weer redelijk bizar uit. Met z’n aangedikte bumpers, rode biesjes, 18 inch velgen en een enorme uitlaatpijp maakt ie z’n bedoelingen met meerdere uitroeptekens duidelijk. In het interieur vinden we knalharde Recaro-kuipstoeltjes, veel leer en alcantara-achtig spul. Uiteraard een infotainmentsysteem met meer functionaliteit dan je nodig hebt. Een aircopaneel dat je in z’n geheel kunt omtoveren – tot het opschrift van de knopjes aan toe – in een selectiescherm voor de rij-modi. Dat ziet er erg cool uit, maar nodig heb je het niet. Zet ‘m gewoon vast op Sport voor een snelle gasrespons en zwaardere besturing.

Hoe gedraagt de motor zich?

Waar de rijervaring in de vorige Nismo zich vooral kenmerkte door beslagen ruiten als gevolg van de stoom uit onze oren, is de RS een ware verademing. Eindelijk is er genoeg tractie, eindelijk kun je ervan op aan dat de Juke doet wat jij wilt. Zolang je het stuur goed beet hebt tenminste, want het koppel doet des te meer verwoede pogingen om het van je los te rukken.

De motor komt op gang vanuit een donkere dreun en heeft een moment tijd nodig. Maar als de turbogolf komt, pint ie je ongenadig vast aan de rugleuning van je stoel. Als een propje uit een pvc-buis is de Nismo RS heerlijk bruusk in z’n acceleratie. Hij stuitert door elke bocht waar je ‘m doorheen keilt. Het harde onderstel gaat verrassend goed om met oneffenheden. De zware koppeling is ook goed te doseren en de knokige, precies schakelende zesbak is een genot. Het sturen omvat weinig gevoel en is bovenal een kwestie van mikken en je momentum pakken. Het is geen delicate bezigheid zoals in de beste hatchbacks.

Conclusie?

Je gebruikt het hellen van de carrosserie om de auto op z’n plek te hangen en houdt je vervolgens uit alle macht vast. Het is een bijzondere mix. Het samengebalde gevoel van een klein turbogeval met nog een zweempje van de aandoenlijke stunteligheid die nu eenmaal hoort bij een model dat hoog op de poten staat. Je zou de dynamische kwaliteiten van de RS erom kunnen bekritiseren. Wij houden het op een andersoortige ervaring en beleven er eigenlijk behoorlijk wat lol aan.

De Nissan Juke Nismo RS is niet echt te vergelijken met zijn voorganger. Dit is hoe Nissans kleine hete crossovertje vanaf het begin had moeten zijn. Stijver, puntiger, beter berekend op zijn eigen kracht en kunnen. Hij zal zich nooit kunnen meten met de hot hatches van de concurrentie. Maar dat moeten we ook niet van ‘m verwachten. Wat de Nismo RS wel doet, is een feestelijke brug slaan tussen de hipheid van een crossover en de pret van een snel, compact scheurijzertje. Heb je toch liever iets uitzinnigers? Goed nieuws: speciaal voor jou is er inmiddels een Juke-R ‘2.0’ met 600 pk. Gelukkig kost de RS pakweg een twintigste daarvan.

Specificaties Nissan Juke Nismo RS DIG-T 218


Motor
1.618 cc
viercilinder turbo
218 pk @ 5.600 tpm
280 Nm @ 3.600 tpm

Aandrijving
voorwielen
6v handbak

Prestaties
0-100 km/u in 7,0 s
top 220 km/u

Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
165 g/km CO2
F-label

Afmetingen
4.165 x 1.770 x 1.565 mm (l x b x h)
2.530 mm (wielbasis)
1.342 kg
46 l (benzine)
354 / 1.189 l (bagage)

Prijzen
NL € 34.690 (25%)
BE € 27.995

VONNIS
De Juke Nismo RS zit goed in elkaar en is een en al loltrapperij. Ben je zelf een beetje een gekkie? Dan zou dit zomaar iets voor jou kunnen zijn

Reacties