Al bijna tien jaar lang is de Nissan GT-R een van de meest begerens­waardige auto’s uit het Land van de Rijzende Zon. Maar nu de jaren beginnen te tellen, kleurt de zon rood. Dus geeft Nissan de GT-R een flinke oppepper. Wat decente aanpassingen maken ‘m eigenlijk alleen maar prettiger, rij met ons mee in de 2016 Nissan GT-R.

Wat voor decente aanpassingen zijn dat dan?

Er is goed gewerkt om de punten van kritiek aan te pakken. Het oude dashboard zag eruit alsof twee verschillende designteams eraan werkten en elk de briefing anders interpre­­teerden. De eenheid was ver te zoeken. Dat is opgelost. De gebruikte materialen zijn mooier. Het cabinegeluid wordt geregisseerd door een actief noise-cancelling-systeem, dat al te heftige tonen eruit filtert voordat ze je trommelvliezen bereiken. Ook het banden- en rijwindgeluid is een stuk minder geworden. De versnellingsbak heeft bovendien manieren geleerd. Het gehuil van de tandwielen is verdwenen, we hebben ‘m niet meer kunnen betrappen op z’n kenmer­kende nukkigheid bij lage snelheden.

Het comfort is onverminderd stevig, zonder knetterhard te zijn. De update is niet zomaar een faceliftje. De stijfheid van de carrosserie is verder verbeterd waardoor de adaptieve dempers met meer precisie hun werk kunnen doen.

Zijn de prestaties van de nieuwe 2016 Nissan GT-R ook verbeterd?

Het vermogen ging iets omhoog, van 550 naar 570 pk, en het koppel over het hele toerengebied is toegenomen. De oorzaak vinden we onder meer in het prachtige lichtgewicht titanium uitlaat­­­­­­­­-
sy­steem en de verbeterde geleiding van de koellucht aan de voorkant. Door de voor- en achterbumpers en de motorkap iets anders vorm te geven, komt de neerwaartse druk niet in gevaar.

De minimale ingrepen hebben een groot gevolg. De motor is soepeler dan ooit. Door de enorme tractie en de goede gewichtsverdeling is de Nissan GT-R vooral een sprintkampioen, zowel vanuit volledige stilstand als na een scherpe, langzame bocht. Op hogere snelheid begint z’n hoge gewicht hem wat af te remmen, en ook in snelle bochten speelt het ‘m parten. Hij zeilt dan, als je te bruusk te werk gaat, met be­­­scheiden onderstuur rich­ting buitenkant van de bocht. Wanneer de ondergrond hobbelig is of je gewoon te lomp rijdt, wordt de GT-R aardig onrustig.

Geen ultieme bochtenridder

Op de openbare weg merk je er niets van dat de 2016 Nissan GT-R geen ultieme bochtenridder is. De snelheid liegt er niet om, bovendien heeft de besturing veel gevoel. De verbeteringen in het onderstel zijn ook duidelijk merkbaar, je krijgt goed door hoe de banden met het gewicht en het koppel omgaan.

De Nissan GT-R kreeg bij de eerste introductie z’n heldenstatus vanwege de verbluffende rondetijden en de magistrale acceleratie. Nu ie op leeftijd is, vliegen de veel modernere Porsches en Ferrari’s ‘m links en rechts om de oren, dus de Nissan-mensen zwijgen, heel begrijpelijk, in alle talen over ronderecords. Het comfort dat we ervoor terugkregen, maakt een hoop goed. Dit oudje doet het best.

Specificaties 2016 Nissan GT-R


Motor
3.799 cc
V6 biturbo
570 pk @ 6.800 tpm
637 Nm @ 3.300 tpm

Aandrijving
vier wielen
6v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 2,7 s
top 315 km/u 11,8 l/100 km
275 g/km CO2
G Label

Afmetingen
4.710 x 1.895 x 1.370 mm (l x b x h)
2.780 mm (wielbasis)
1.745 kg 74 l (benzine)
315 l (bagage)

Prijzen
NL € 161.900 (25%)
B n.n.b.

VONNIS
Oordeel: Geen brute drilboor, maar een multi-tool voor het fijnere werk – al begint ie ten opzichte van de concurrentie wat bot te worden. De GT-R is een meesterlijk apparaat dat blijft boeien, ook met meer comfort aan boord

Reacties

  • jonathan heeft op 14 september 2016 geschreven:

    Wanneer ik naar het nieuws kijk, en ik zie dan weer iets over auto’s zoals deze, dan denk ik altijd, toch mooi dat ze het nieuws interessant houden.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)