Mitsubishi ASX 1.6 Mivec ClearTec Instyle

In 2010 introduceerde Mitsubishi de ASX met het doel om de Nissan Qashqai het leven zuur te maken. Dat is, zacht uitgedrukt, niet helemaal gelukt. Zullen we eens uitzoeken of de opgefriste versie het er beter van afbrengt?

mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
mitsubishi ASX 1.6 mitec cleartec instyle test 2017 (1)
7
20
Specificaties

Mitsubishi ASX 1.6 Mivec ClearTec Instyle

Motor:
1.590 cc
viercilinder
117 pk @ 6.000 tpm
154 Nm @ 4.000 tpm

Aandrijving:
voorwielen
5v handbak

Prestaties:
0-100 km/u in 11,5 s
top 183 km/u

Verbruik:
5,7 l/100 km
132 g/km CO2 D

Afmetingen:
4.355 x 1.770 x
1.640 mm (l x b x h)
2.670 mm (wielbasis)
1.235 kg 63 l (benzine)
419 / 1.169 l (bagage)

Prijs:
€ 29.680 (NL)
€ 27.290 (B)

Vonnis:
De ASX weet niet te overtuigen ten opzichte van de meer verfijnde, doordachte concurrentie. Kunnen motorlawaai en knullig infotainment je niet bommen, dan doe je heus geen miskoop, maar wij zouden toch even verder kijken

Op papier is de Mitsubishi ASX misschien wel de ideale auto, als je tenminste een gezinsfiguur of een hippe lifestyle-oma bent. Hij is compact, praktisch, niet te duur, Japans – en dus betrouwbaar. Maar met alleen die kenmerken kom je er tegenwoordig niet meer. Daarvoor is er inmiddels te veel keus.

Nog los van de Qashqai – die toonaangevend blijft – zijn er auto’s als de Opel Mokka, Peugeot 2008 en Mazda CX-3. Vind je die net te klein? Dan kun je kijken naar een Seat Ateca, Ford Kuga of Mazda CX-5. Of iets Koreaans. Het stikt op onze markt van de vlotte en ruime crossovers die je zo dik of zo dun kunt aankleden als je wilt. De ASX past op zich feilloos in het rijtje: een startprijs van iets meer dan 20.000 euro, keus uit een benzine- of een dieselmotor (alleen in België ook met 4WD), meerdere uitrustingsniveaus die beginnen bij een mistlamploze wieldopversie en eindigen bij de met leer, 18 inch en klimaatcontrole volgehangen Instyle die we voor deze test meenemen. Niet gek, zou je denken.

Waar gaat het mis?

Helaas lijkt de ASX een beetje in het verleden te leven. Zo had het dashboarddesign tien jaar geleden niet misstaan. En zeker, er is standaard keyless go; maar als je de motor start, klinkt er een tergende jaren-negentig buzzer als je niet ogenblikkelijk je gordel om hebt gedaan. Ook sommige knoppen lijken regelrecht uit een oude Colt te komen, en het schermpje tussen de tellers wordt door een Game Boy Color nog naar de kroon gestoken. De infotainment is nauwelijks intuïtief te noemen en verliest in ons geval regelmatig spontaan de Bluetooth-verbinding terwijl we een telefoongesprek voeren of muziek luisteren. Ook kun je je recente oproepen niet bekijken en krijgen we de navigatiestem niet aan de praat, terwijl deze volgens het systeem toch echt is ingeschakeld. Vrij irritante suffigheden in elke auto, maar in dit segment vol hippe concurrenten wegen ze extra zwaar.

Dan is er nog het feit dat de ASX 1.6 ClearTec slechts een vijfbak heeft, wat betekent dat de motor op de snelweg zo’n 3.000 toeren moet draaien. Dit was nog te overzien geweest als de geluidsisolatie op orde was, maar helaas: we hebben in tijden niet zo’n lawaaiige motor meegemaakt. Het is alsof er permanent een soort resonerende, dreunende sound enhancer aan het werk is om een sportief-achtig geluidje te creëren. Nogal misplaatst en helaas enkel op te lossen door de aardige Rockford Fosgate-stereo van deze topversie flink open te draaien.

Spijtig, want de Mitsubishi ASX rijdt prima. De turboloze motor reageert gewillig en voelt sterker aan dan hij is. De zitpositie is commanderend en we zijn altijd te porren voor lichtvoetig stuur­gedrag en een rotsvaste wegligging. Echter, Mitsubishi, met alleen een frisse neus, een nieuwe antenne en een aangepaste achterbank gaan jullie het verschil niet maken. De ASX was al niet cutting-edge en ziet zijn achterstand op de rest zo alleen maar groter worden.

Nieuwste van TopGear

Autonieuws