Eind jaren tachtig van de vorige eeuw was je pas écht het mannetje als je een Mercedes 560 reed. Een SE of SEL, of (al leidde het bezit daarvan vaak tot bedenkelijke vragen over de herkomst van je geld) de coupé, de SEC. Het was destijds het mooiste, duurste en meest geavanceerde dat Mercedes te bieden had. Vandaar dat je nu nog steeds mensen zachtjes wegmijmerend kunt horen lispelen over ‘de W126’. Dat zijn dan steevast mannen van ergens in de vijftig, vaak gehuld in (vooral rond de buik) te strak zittende overhemden met veel logo’s en moeizame teksten over zeilen of racen. Die voorkeur begrijpen we (dat waren droomauto’s toen zij jong waren, dat blijft nu eenmaal hangen). Die overhemden hebben we nooit gesnapt.

De befaamde typeaanduiding

Hoe dan ook, met de gefacelifte S-klasse is ook die roemruchte typeaanduiding terug. Helemaal period correct is het overigens niet, want de 560 is niet langer het topmodel; hij wordt overvleugeld door twee Maybachs en de beide AMG’s. Wie dat stel (niet geheel onterecht) een beetje veel van het goede vindt, komt voor de dikste ‘nog een beetje normale’ S echter onherroepelijk bij deze 560 terecht.

De Mercedes S 560 4Matic is, uiteraard, voorzien van een V8, die het met behulp van twee in de V van de cilinderrijen geplaatste turbo’s schopt tot 469 pk en 700 Nm. Om zijn dorst enigszins in te tomen, worden vier van de acht cilinders uitgeschakeld als ze niet per se nodig zijn. Wat weer inhoudt dat je theoretisch elke 100 kilometer ‘maar’ 8,5 liter brandstof hoeft te verstoken. Klinkt op zich niet heel spectaculair, tot je je realiseert dat je schoon aan de haak 2.000 kilo pure luxe aan het meeslepen bent.

Pure luxe is die nieuwe Mercedes S 560 4Matic

Hij beschikt over het mooiste interieur dat je aan deze kant van een half miljoen euro kunt vinden. Alle techniek, of hij nu met de rijprestaties of met inzittendenverwennerij te maken heeft, is top of the bill. Afwerking, materialen, ruimteaanbod – elke concurrent zal er nog een flinke kluif aan hebben om dit te Voor de nieuwe Audi A8 houden we nog even een slag om de arm (die hebben we nog niet gereden), maar de BMW 7-serie moet diep buigen. Daar komt bij dat deze nieuwe S-klasse ook nog eens formidabel rijdt. Het onderstel (en de enorme berg elektronica die het gedrag van dat onderstel beïnvloedt) is inmiddels dermate geëvolueerd dat zo’n beetje alles tussen ‘relaxt toeren’ en ‘doen alsof je S een sportauto is’ tot de mogelijkheden behoort. Sterker: hij blinkt er nog in uit ook.

Een ander punt dat Mercedes nu eindelijk ook onder de knie lijkt te hebben, is autonoom rijden. We hebben de Mercedes S 560 4Matic forse (snelweg-)afstanden alles zelflaten doen en dat verliep vlekkeloos. Saai? Ach: snelwegen zíjn nu eenmaal vaak niet de meest enerverende stukken om te rijden, zeker niet als het hutje- mutje gaat, dus het is helemaal niet zo erg (wat heet: fascinerend zelfs) om dat de auto lekker zelf uit te laten zoeken. Het is dat je nog elke twintig seconden je handen aan het stuur moet hebben (wat meer te maken heeft met juridische en verzekeringstoestanden dan met het systeem zelf), anders zou je met een gerust hart iets leukers kunnen gaan doen.

Mercedes S 560 4Matic


Motor
3.982 cc
V8 biturbo
469 pk @ 5.250 tpm
700 Nm @ 2.000 tpm

Aandrijving
vier wielen
9v automaat

Prestaties
0-100 km/u in 4,6 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)
8,5 l/100 km
195 g/km CO2 E

Afmetingen
5.125 x 1.899 x 1.496 mm(l xb xh)
3.035 mm (wielbasis)
2.000 kg
80 l (benzine)
530 l (bagage)

Prijzen
€ 140.359 (NL)
€ 117.733 (B)

Vonnis:
De S-klasse is sinds jaar en dag de ‘belichaming’ van het beste dat Mercedes te bieden heeft. Deze 560 stelt in geen van die opzichten ook maar het minste beetje teleur en is zijn roemrijke benaming, topmodel of niet, meer dan waard

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)