Hij is groot, angstaanjagend en we worden er heel erg hebberig van. Op de plaats rust voor de G-klasse 6×6. Ja, een G-klasse met zes wielen dus…

Om hierin te kunnen rijden moet je van schapen, kangoeroes en onbehouwen Australiërs houden. AMG bouwde dit monster namelijk voor het Australische leger. Sinds 2008 zijn er liefst 2.100 van dit soort onoverwinnelijke woestijnracers gebouwd.

Tijden veranderen, ook bij Mercedes, en daarom heeft Das Haus besloten dat er ook een civiele versie komt. Nu is dat niet altijd een goed idee geweest, zo’n burgervariant van een legervoertuig. Denk maar eens aan een Volkswagen 181, een DKW Munga of, recenter, een Hummer H1. Leuke auto’s, maar toch wel erg rudimentair. Het heeft Mercedes er niet van weerhouden om nog voor het einde van 2013 de auto beschikbaar te stellen voor miljonairs met een zandbak in hun achtertuin.

Net als het militaire origineel krijgt deze mega-G aandrijving op alle zes wielen, een lage gearing voor terreingebruik, verhoogde assen, vijf differentieelsloten en een systeem waarbij met een druk op de knop van binnenuit de bandenspanning in de 37 inch grote wielen kan worden aangepast aan de ondergrond.

Als je eenmaal in de cabine bent geklommen, zie je het grote verschil met de eerder genoemde burgervarianten. Dit is civilisatie in optima forma. Er zijn vier captain-seats, bekleed met leer en voorzien van verwarming en ventilatie. Op het dashboard zien we contrasterende stiksels in het leer, koolstoffrutsels en alcantara voor de hemelbekleding en deurstijlen. Uiteraard is dit in lijn met de overdaad die we gewend zijn van andere AMG-modellen. Dan zijn we er nog niet met de gekkigheid. Als je eenmaal bijgekomen bent van de enorme afmetingen, stuit je op de koolstof wielkastverbreders en de bamboevloer van de laadbak. Leipe shit, ouwe!

Hadden we al gezegd dat de G 6×6 groot is? Hij meet 5,85 meter in de lengte en 2,3 meter in de hoogte. Is dat groot of niet? Hij komt best vooruit, want voorin staat de 540 pk sterke 5,5-liter V8-biturbo van de G63 te stampen. Die heeft kracht genoeg om deze nachtmerrie-met-ster in zeven seconden naar de honderd te laten blazen. Het zal ons benieuwen of de 762 Nm koppel voldoende is voor een zeswiel-spin. In ieder geval gaat de kracht via de bekende 7-traps bak met dubbele koppeling voor 30 procent naar de vooras, 40 procent komt op de eerste achteras en de achterste wielen krijgen de resterende 30 procent. Het maakt niet uit op welke ondergrond je staat, de acceleratie is enorm.

Nu zul je begrijpen dat het bochtengedrag niet al te hoog op het prioriteitenlijstje van AMG stond toen ze deze mastodont ontwierpen, maar voor zo’n bakbeest is hij adembenemend wendbaar en direct. Bedenk je wel dat hij 3,85 ton weegt.

Waar het vooral om draait, is dat de auto onverzettelijk is: niets of niemand zal ‘m tegenhouden. De veerweg van de assen laat een Land Rover grienen, de bodemspeling is 460 millimeter. Een flinke sloot deert ‘m niet, want hij kan door een 40 centimeter diepere plas dan de auto waarvan de 6×6 is afgeleid. De tractie is vanzelfsprekend geen enkel probleem. De Mercedes G-klasse 6×6 is de capo di tutti capi van de ultieme jongensdromen. Goedkoop is ie niet, want je moet in Duitsland toch rekenen op iets van 400.000 euro en een vrachtwagenrijbewijs. Maar wees eerlijk, kun je je iets voorstellen waar je beter mee het terrein in kunt?


Mercedes G 63 AMG 6x6



18/20



Cijfers

0-100 km/u: 7,0 s

Top: 160 km/u

Verbruik: 21,0 l/100 km

Motor: 5.461 cc, V8 biturbo benzine

Aandrijving: zeswiel

Vermogen: 540 pk

Koppel: 762 Nm

Gewicht: 3.850 kg

CO2: n.b.



Prijs

Prijs NL: n.b.

Prijs BE: n.b.



Vonnis

Enorm veel vermogen, slim onderstel, luxe cabine en gekmakend goed in het terrein. Voer de dienstplicht maar weer in, met zes wielen wordt dat weer leuk

Reacties