Een gewone stationwagen met de uiterlijke kenmerken van een SUV kan best interessant zijn. Dat wist een obscuur Amerikaans merkje genaamd AMC al in de vroege jaren tachtig. Een ruim decennium later volgde Subaru, en niet lang daarna kregen ook Volvo en Audi het door. Ondanks hun tomeloze inzet ging hun premium-concurrentie nooit echt overstag. Tot nu, want om een of andere reden is er nu ineens de Mercedes E 350 d All-Terrain.

Maar waarom eigenlijk?

Ja, we moeten zeggen: we zagen ‘m niet echt aankomen. In theorie zou er anno 2017 namelijk niet bijzonder veel animo voor dit soort auto’s moeten zijn. Vanwege het simpele feit dat er niemand ter wereld meer in stationwagens rijdt, behalve Europeanen. Nu zou je kunnen proberen om een auto als deze in te zetten om Amerikanen uit hun SUV’s of Chinezen uit hun sedans te lokken, maar daar heeft Mercedes als fervent SUV- en sedanbouwer weinig baat bij. Dus bouwen ze ‘m speciaal en alleen voor ons continent, met enkel dieselmotoren. Zit men hier dan zo te springen om alternatieven voor de Audi A6 Allroad en de Volvo V90 Cross Country? Zijn er hele volksstammen te vinden die geen cross­over of echte offroad-machine willen, maar wel iets lagers en minder aanstootgevends dat erop lijkt? Niet voor zover wij weten. Maar als ze bij Mercedes beter kunnen slapen door invulling aan de zoveelste microniche te geven, zullen wij ze niet tegenhouden.

Bovendien: het merk heeft van deze modder-E allesbehalve half werk gemaakt. De grille, bumpers en velgen zijn uniek voor dit model. En de lange, gestrekte lijn van de Estate-carrosserie blijkt zich prima te lenen voor 29 millimeter meer bodemvrijheid en wat aangedikte matplastic-elementen. Alle versies krijgen een standaard 9G-Tronic automaat, 4Matic-vierwielaandrijving en Air Body Control met een speciale All-Terrain-modus. Het interieur is in ambachtelijk ogende materiaal- en kleurcombinaties te krijgen die perfect aansluiten bij de boswandelende levensstijl van de beoogde klant.

Hoe is de eerste indruk?

We openen de E 350 d All-Terrain met een smartphone, waar kennelijk een soort chipje in zit dat door de auto wordt herkend. Dat lijkt fantastisch – het scheelt weer een sleutel in je afritsbroek. Maar het werkt alleen als je de deurklink ook echt aanraakt met de telefoon. Dat ziet er niet alleen uit alsof je je verstand verloren bent. Het is bovendien een stuk onhandiger dan de keyless-situatie waaraan we inmiddels gewend waren. Hetzelfde geldt als je de auto wilt starten: eerst de telefoon in het draadloze oplaadvakje leggen, anders kom je nergens. Leuk bedacht; doe ons toch maar weer zo’n slimme sleutel.

Binnenin de E is het een en al efficiënte ruimte, mede doordat het dashboard zo ondiep is – een gevolg van Mercedes’ cab-backward-design. Daarnaast straalt het bedieningspaneel rust uit door z’n eenvoudige opzet. Er zijn twee grote displays naast elkaar die de dag profeteren dat auto-interieurs uit één groot scherm zullen bestaan. Zoals we van de nieuwe generatie Mercedessen gewend zijn, is de afwerking smetteloos en de implementatie van de materialen niet van deze wereld. De leren fauteuils zijn hemels, en schakel je de stoelverwarming in, dan beginnen ook je beide armsteunen te gloeien. Dit zijn de Benz-details waar we voor terugkomen.

Wat beweegt de Mercedes E 350 d All-Terrain?

De onvolprezen 3,0-liter diesel-V6 is precies wat een auto als deze nodig heeft. Stil, krachtig, zalvend. In de niet al te verre toekomst zal hij het veld ruimen voor een nieuwe zes-in-lijn. Deze maakt onderdeel uit van de jonge motorenfamilie die met de 2,0-liter viercilinder turbodiesel van de E 220 d werd ingezet. Voor nu mag de V6 in de All-Terrain z’n zijdezachte kunstje nog even vertonen.

De combinatie met de foutloos opererende negentraps automaat is treffend en het onderstel doet alles om het donzige, wolkachtige gevoel compleet te maken. De E is groot en zwaar, wat zich in de Sport-modus blijft uiten door een licht zwemmend gedrag op slecht wegdek, terwijl korte oneffenheden juist hard worden doorgegeven. Het liefst rijden we hem dan ook in Comfort. Dit geeft een zekere stevigheid zonder het zweverige en somptueuze te verliezen. Enige rolneiging van de carrosserie wordt door de luchtvering de kop ingedrukt, wat eerst onwerkelijk aanvoelt, maar al snel een vanzelfsprekendheid wordt. De besturing is altijd vrij gewichtig en probeert het formaat van de auto dus niet te verhullen. Zo zien we het graag.

De vierwielaandrijving, het onderstel en verschillende elektronische waakhondjes bezorgen de Mercedes E 350 d All-Terrain bijzonder neutrale rijeigenschappen. Ook op het hier en daar gladde asfalt van het Ötztal in Oostenrijk blijft hij standvastig. Als we hem de besneeuwde Timmelsjoch-pas op jagen, boezemt hij vertrouwen in. Nu en dan in korte wendingen komt zijn kont een beetje om, puur op gewicht (oké, en op onze bewust lompe rechtervoet). Maar voor het uitkomen van de bocht heeft de auto zichzelf steevast al gecorrigeerd. Precies wat je wilt met je skifamilie aan boord.

Is zo’n extra stoere E-klasse de moeite waard?

Tot nu toe deden we niets wat je met een gewone E-klasse Estate met 4Matic niet kunt doen. Dus sturen we een steil en rotsig pad op en schakelen we de All-Terrain-stand in: dit zorgt voor iets meer bodemvrijheid, stevig remmen op de motor en een volkomen murw gaspedaal om voorzichtig te kunnen klauteren. Op het rechterscherm kunnen we de stuurhoek en de hellingshoeken aflezen (zowel in de lengte als de breedte) en kunnen we dankzij diverse camera’s en sensoren precies zien of we een beetje behendig om alle stenen en stronken heen sturen. De E hobbelt ons fluitend en zonder een spoortje angstzweet naar boven en weet zo z’n ruige voorkomen netjes waar te maken.

Is een opgehoogde stationwagen echt wat de automarkt nodig had? Het interesseert ons niet: deze E-klasse All-Terrain heeft ons in z’n zanderige binnenzak. Hij voelt niet aan als een flauwtjes omgebouwde Estate, maar als een volwaardige, op zichzelf staande survivalmachine; doordacht, getalenteerd en stoer. Als hij een kerel was, dronken we een hoppig speciaalbiertje met ‘m.

Mercedes E 350 d All-Terrain


Motor:
2.987 cc
V6 turbo
258 pk @ 3.400 tpm
620 Nm @ 1.600 tpm

Aandrijving:
vier wielen
9v automaat

Prestaties:
0-100 km/u in 6,5 s
top 250 km/u

Verbruik:
6,0 l/100 km
156 g/km CO2
F-label

Afmetingen:
4.947 x 1.861 x 1.497 mm (l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.950 kg
50 l (diesel)
670 / 1.820 l (bagage)

Prijs:
n.n.b. (NL)
n.n.b. (B)

Vonnis:
Revolutionair is ie niet, maar toch klimt de E-klasse All-Terrain vlijtig maar relaxt naar de top van ons verlanglijstje. De styling, de technische wijzigingen, het klopt allemaal en wij zijn fan

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)