Na de succesvolle lancering van de nieuwe E-klasse sedan, station en coupé is de cabrioletuitvoering het logische vervolg. Hij lijkt nogal op de S-klasse Cabriolet en eigenlijk kunnen we na een volle dag sturen voorzichtig concluderen dat de E Cabrio zo goed is dat je die S gerust kunt laten staan. Tenzij je op zoek bent naar een acht- of twaalfcilinder.

De nieuwe E is vooralsnog beschikbaar in vijf versies met vier- en zescilinders: drie op benzine en twee op diesel. Voor beide brandstofsoorten is een V6 leverbaar, die alleen in combinatie met vierwielaandrijving te krijgen is. Natuurlijk, een AMG-versie zal nog volgen.

Omdat we in mei van dit jaar al met de E 400 Coupé reden, met V6, een van de beste coupés in het segment overigens, stappen we nu in een viercilinder: de E 300. Die, anders dan de naam nog steeds doet vermoeden, beschikt over een 2,0-liter benzinemotor. Dezelfde als de E 200, maar nu met 245 pk en 370 Nm in plaats van 184 pk en 300 Nm.

Is de Mercedes E 300 Cabriolet een goede allrounder?

Een allround-cabrio als deze beoordeel je eerst door met het dak dicht te rijden. Als je al vlot niet meer in de gaten hebt dat je in een cabrio zit, is het goed. Geen extra herrie, nagenoeg dezelfde stijfheid als de coupé, prima. Met het dak open rijden is ook prettig. In 20 seconden opent of sluit het dak zich en die handelingen kun je tot 50 km/u uitvoeren. De kap is zonder meerprijs in vier verschillende kleuren verkrijgbaar.

De ideale zitpositie is zo gevonden. De stoelen, die optioneel met massagefunctie, verwarming en koeling zijn uit te rusten, kun je aan alle kanten verstellen, en het stuur zoemt elektrisch naar je toe of van je af, naar de positie die jij lekker vindt. Het is een paar seconden wennen aan de schakelstengel op de stuurkolom, maar ergonomisch is het allemaal dik in orde. Misschien dat de combinatie van touchpad en draaiknop op de middenconsole wat veel van het goede is, ze zitten elkaar ook een beetje in de weg, maar het went. De rij-modus (Economy, Comfort, Sport en Sport+) selecteer je met een soort schuifknop, wellicht dat een draaiknop met vaste standen nog prettiger zou zijn.

Achterin passen twee volwassenen, al zitten ze wat rechtop. En om hun leven wat aangenamer te maken als je open rijdt, kun je met een druk op een knop zowel boven het voorraam als achterop een soort windgeleider tevoorschijn toveren. AirCap noemt Mercedes dat. Daarmee bespaar je ze flink wat tocht, maar vooral aan de voorkant ziet het er niet uit. Alsof er een soort vleugel op de voorruit gemonteerd zit. Bovendien doet het weinig voor de mensen voorin, en het zorgt daar ook voor extra windgeruis. Dus laat die knop (bijna 600 euro extra) lekker voor wat ie is als je een beetje stijlbewust wilt cruisen.

Kleine S-klasse

De E leent allerlei elektronica van de S-klasse. En de afwerking is ook op eenzelfde niveau. Prachtige materialen, veiligheidssystemen waarvan je niet wist dat ze bestonden en een fijn infotainmentsysteem. Hier en daar kost het je een paar duizend euro extra, en wil je ‘m echt voltanken met opties en accessoires dan kun je gerust 20 mille extra neertellen. Dan heb je wel alles wat je hartje begeert. Inclusief Burmester-audiosysteem – dat los gek genoeg maar 1.028 euro kost. Dat zouden wij als eerste aanvinken.

Ten opzichte van de E 400 met z’n 333 pk verwachtten we flink aan snelheid in te leveren, maar zo voelt het niet. Sterker, de Mercedes E 300 Cabriolet klinkt beter, rauwer, als je het gas diep intrapt. Met de 302 euro kostende sportuitlaat – een koopje, dus aanvinken! – wordt het nog iets leuker. En de 1,1 seconden waarmee je langzamer vanuit stilstand naar 100 zeilt, vinden we voor dit soort auto’s verwaarloosbaar. Goed om te weten, want het scheelt je bijna 30.000 euro als je kijkt naar de basisprijs van beide modellen.

De negentraps automaat

Ons enige puntje van kritiek blijft de negentraps automaat. Die is er sterk op gericht om zuinig te rijden, soepel ook, maar hij is afstandelijk en gaat geheel zijn eigen gang. Nou is dat laatste precies waar een automaat voor is, maar als je op zoek bent naar een auto waarvan je ook het gedrag van de bak naar je hand kunt zetten op de momenten dat jij dat wilt, dan heb je aan die negenbak een zware dobber. Voorbeeldje: je rijdt 90, de bak zit al ergens in z’n 8 of 9 en je wilt even goed versnellen. Laat je de automaat dat doen, dan schakelt ie wat twijfelachtig en niet echt snel terug naar z’n 4, of 3, afhankelijk van hoe diep je het gas intrapt. Neem je op dat moment zelf het heft in handen met de flippers achter het stuur dan moet je eerst even kijken of ie in 8 of 9 staat, en vervolgens een tik of 5 aan de min-flipper uitdelen om ervandoor te kunnen. Tegen die tijd zit je al op je eindbestemming.

De Sport+-stand biedt wat uitkomst, alles flipperend doen nog meer, al heeft de bak dan de nare eigenschap dat als je een seconde of vijftien niet schakelt, hij het weer van je overneemt. Oké, het lijkt misschien wat gezever, maar dat heeft Mercedes zelf over zich afgeroepen door ook de E Cabriolet zo ontzettend goed te maken. Alles klopt aan de auto. De besturing, de remmen, de stijfheid, de balans, de vering (we rijden met optionele luchtvering – perfect zolang je niet over heel scherpe hobbels rijdt); het is allemaal op hoog niveau. Tel daar de fijne motor bij op, dan wil je toch ook een bak die lekker meedoet?

De conclusie?

De E-klasse Cabrio is een fijne, potente cabriolet die niet bedoeld is om mee te gooien en smijten, al kan ie dat prima. Zet gewoon het dak open en laat die automaat het maar lekker uitzoeken: stoelmassage en Burmester aan en je voelt je de koning.

Specificaties Mercedes E 300 Cabriolet


Motor
1.991 cc
viercilinder turbo
245 pk @ 5.500 tpm
370 Nm @ 1.300 tpm
Aandrijving
achterwielen
9v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,6 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
7,2 l/100 km
157 g/km CO2 D Label
Afmetingen
4.919 x 1.860 x 1.428 mm (l x h x b)
2.873 mm (wielbasis)
1.680 kg
66 l (benzine)
310/385 l (bagage)
Prijzen
€ 72.171 (NL)
€ 62.920 (B)

Vonnis
Bijzonder fijne vierzits cabriolet met een prettige basisprijs (al ben je zo 20 mille meer kwijt aan spulletjes). Er is nauwelijks iets op aan te merken, maar als we dan toch iets moeten verzinnen: mag die automaat wat scherper?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear