Vlot na de nieuwe E-klasse sedan en Estate introduceert Mercedes nu ook de nieuwe E Coupé. Waarvan het basismodel niet verkeerd is.

Wat is het meest onpraktische, puur pragmatisch gezien meest onzinnige model auto? Precies (met z’n allen): de coupé! Een coupé gaat nergens over. En al helemaal niet als hij een beetje formaat heeft. Vier zitplaatsen, maar dan wel de achterste zó maken dat je er nauwelijks kunt komen, er door die aflopende daklijn nauwelijks kunt zitten en al helemaal nooit meer uitkomt. Doe daarbij nog een per definitie beperkte bagageruimte en hopeloze overzichtelijkheid van de carrosserie, en je hebt een concept waarvan het een mirakel is dat het überhaupt nog bestaat.

De enige reden dat ze er nog zijn (al worden het er wel steeds minder) is het feit dat de intrinsieke waarden van een coupé designers in staat stellen iets weergaloos moois te maken. Elke praktische eis is een beperking voor een ontwerper, dus als je geen rekening hoeft te houden met iets als ‘vier deuren’, kun je los. En de geschiedenis leert: dat levert dan ook veelal de mooiste auto’s op. Heb je weinig aan als huisvader met drie kinderen, maar voor jou zijn er zat andere auto’s. En het vooruitzicht op de tijd dat ze opgedonderd zijn en niet langer met het hele team naar voetbal/hockey/vul-maar-in moeten worden gebracht. Dan mag je.

Goede kans dat je tegen die tijd bij Mercedes uitkomt, want geen ander merk heeft zo veel coupés in het gamma. De meest recente is de vernieuwde E Coupé, en die kunnen we je van harte aanraden. Hij onderscheidt zich vooral van z’n voorganger door zijn gewijzigde front: de twee gescheiden lampunits zijn weer één (en een stuk slanker) geworden. Het resultaat oogt, ook door de veel strakkere voorbumper, veel eleganter én krachtiger. Wat bleef (in tegenstelling tot de sedan en Estate) zijn de aangedikte wielkasten achter. Dat vinden we niet erg – een sportieve coupé moet wel een beetje ballen hebben.

Hoe sportief is zo’n E Coupé dan, met zijn nieuwe tweeliter-turbo instapmotor van 184 pk? Ach, niet zo heel erg hoor. Hij houdt de gang er prima in, maar hij maakt van de E Coupé eerder een GT dan een sportauto, en dat kon wel eens precies de bedoeling zijn. Voor een sprint naar 100 km/u in 7,8 seconden en een top van 240 km/u hoef je je nooit te schamen. Maar lekker kabbelen, de bestuurder laten genieten van de briljante afwerking en het voorbeeldige comfort, en vooruit, af en toe een sprintje, dat is meer z’n ding.

Daarbij is dit weer typisch een van die auto’s die je trots op je bezit maakt, meer dan een ander soort auto kan. We kregen, binnen twee stoplichten, eerst complimenten van een scooter-Marokkaan en vervolgens van twee jasje-dasje-makelaars in een Fiat 500. Twee tegenpolen, verenigd in één en dezelfde gedachte. We parkeerden ‘m voor de deur, keken tijdens het weglopen nog eens om en dachten met hen: ja, dat is toch wel een ontzettend mooie auto. Is dat niet precies waar autoliefde over gaat? Dat dachten wij ook.


Mercedes E 200 Coupé automaat



14/20



Cijfers

0-100 km/u: 7,8 s

Top: 240 km/u

Verbruik: 5,6 l/100 km

Motor: 1.991 cc, viercilinder turbo benzine

Aandrijving: achter

Vermogen: 184 pk

Koppel: 270 Nm

Gewicht: 1.515 kg

CO2: 130 g/km



Prijs

NL € 48.747

BE € 41.261



Vonnis

Geslaagde opfrisbeurt voor een auto die toch al op elk vlak (uiterlijk, comfort, rijeigenschappen) een topper was. Als je met die typische coupé-dingen kunt leven

Reacties