Rokjesdag valt traditiegetrouw vroeger aan de Côte d’Azur dan in Nederland. Maar we prijzen onszelf gelukkig, aangezien het de dagen ervoor stormachtig en koud was. Weinig weersomstandigheden zijn mooier dan de eerste warme dag na een weggetrokken stormfront. Alle smog is weggeblazen, je kunt kilometers ver kijken en de wereld ziet eruit alsof de stofkam erdoorheen is gehaald. Dat, gecombineerd met de prachtige vergezichten van de Provence, zorgt ervoor dat iedereen in dit deel van Frankrijk zich bevoorrecht voelt. Maar er zijn altijd mensen die meer bevoorrecht zijn dan anderen. Zoals de journalisten die ’s ochtends worden ingevlogen naar Nice, om vervolgens de sleutels overhandigd te krijgen van de ultieme Côte-cruiser: de Mercedes-AMG S 63 Cabriolet. Wij dus. Dat we gaan lunchen in een privé-kasteel van de familie Mitterrand en ’s avonds zullen dineren en slapen in het beroemde Grand Hôtel du Cap op de kopse kant van Cap Ferrat, maakt de feestvreugde er niet minder om. Maar eerst dus een flink stuk rijden door het achterland van Nice. Kap omlaag, stoelventilatie aan, Airscarf op standje één en gaan. De Mercedes-AMG S 63 Cabriolet is de laatste loot aan wat inmiddels is uitgegroeid tot het grootste S-klasse-programma in de geschiedenis. Mercedes begon in 2013 met de standaard en verlengde sedans, gevolgd door de nog langere en luxueuzere Mercedes-Maybach en Mercedes-Maybach Pullman-modellen. Vervolgens kwam de coupé en nu dus de cabriolet. Dat het ontwerp van de open S-klasse geslaagd genoemd mag worden, hadden we al eerder geconstateerd. Hooguit is het ietwat druk door de vele lijnen. Of het tijdloos genoeg is om lang mee te gaan, kunnen we niet voorspellen, maar voor dit moment werkt het.

Als je van buiten naar binnen kijkt, wat zie je dan?

Het interieur is typisch Mercedes. Kies een donkere kleur en het oogt prachtig, kruis de kleur wit aan en je waant je in de Tabbert-caravan van Tata Mirando. Uiteraard stelt het interieur niet teleur met alle bekende luxueuze opties als stoelverwarming, stoelventilatie en de Airscarf en Aircap, die ervoor zorgen dat je niet uitstapt met een koude nek of ontploft kapsel. Zelfs de armsteunen zijn verwarmd. De S-klasse Cabriolet is overigens maar losjes gebaseerd op z’n gesloten stamvader. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat slechts 60 procent van z’n carrosserie overeenkomt met die van de S-klasse Coupé. Z’n enorme afmetingen zijn wel gebleven, dus is ook dit een lel van een auto: vijf meter lang, 1,9 meter breed en 1,4 meter hoog. De body bestaat voor meer dan de helft uit aluminium; er is onder andere een nieuwe vloer voor de achterpassagiers van het spul geconstrueerd.

Groot, maar is hij ook vadsig?

Doordat de S-klasse destijds tegelijkertijd als coupé en als cabriolet werd ontwikkeld, is het gewicht nog enigszins binnen de perken gebleven. Er hoefden geen extra verste­vigingen aangebracht te worden vanwege het ontbreken van een vast dak. Alleen onder de voorklep is gekozen voor extra stijfheid door het toevoegen van een staketsel van stangen. Maar de extra 85 kilo die de cabriolet meezeult ten opzichte van de coupé komt volgens de ontwerper puur door de extra motoren en het mechanisme om het dak te openen. Het stoffen dak bestaat uit drie lagen en een ‘akoestisch geoptimaliseerde’ binnenkant, die ongewenste geluiden buiten moet houden. En dat lukt goed, zo blijkt in de praktijk. Met ge­­sloten dak lijkt de cabriolet niet luidruchtiger dan de coupé. ‘Dat klopt’, zegt chef ontwikkeling Hermann-Joseph Storp. ‘Bij 110 km/u dringen net zo weinig decibellen door in het interieur van de cabriolet als bij de coupé.’ In ongeveer twintig seconden kun je het dak laten zakken bij snelheden tot 60 km/u, waarbij de klimaatcontrole zich automatisch aanpast aan de situatie zodat je niet aan de knopjes hoeft te draaien. Je hoeft eigenlijk nergens aan te draaien, behalve aan het stuur. Bijna alles in de auto gaat vanzelf.

De perfecte auto dus?

Nee, de Mercedes-AMG S 63 Cabriolet steelt niet direct onze harten. De ruimte achterin – het grote pluspunt van zo’n mastodont, zou je denken – is beperkt en datzelfde geldt voor de kofferruimte. Logisch, gezien de enorme kap die ook ergens onderdak moet krijgen, maar toch. Was de inhoud met 350 liter al niet optimaal, wanneer het linnen dak achterin opgeslagen ligt blijft er slechts 250 liter over. En het voelt best armoedig, cruisen met een rolkoffer op de achterbank richting Puerto Banus. Dat we moeten werken om de auto eens goed van z’n plek te krijgen, is iets wat je niet verwacht, zeker niet in de door AMG geprepareerde versie. De auto blijft gereserveerd, geeft nooit een lekkere schreeuw ten beste en de indirecte besturing en het enorme gewicht blij­ven het spel breken. Natuurlijk schiet deze Teutoonse kolos vooruit als we het gaspedaal vloeren. Maar als de motor eenmaal op volle sterkte reageert, hoeft het al niet meer. Tevergeefs zoeken we naar een sportknop – of een standje oorlog in het menu van de setup – en controleren we of de auto niet toevallig nog op de handrem staat. Helaas. Deze Mercedes wil alles graag met stijl en klasse doen. Hij vindt het niet goed dat moderne zeventigjarigen zich eens lekker willen uitleven op een bochtig bergweggetje. Te gevaarlijk, want laterale krachten kunnen broze botten doen versplinteren en launchcontrol heeft al meerdere geriatrische nekken gebroken – denken ze bij Mercedes. Dus kabbelen we maar weer lekker voort met onze verschrikkelijk snelle AMG-versie. Rustig, omfloerst, stijlvol. Zoals het hoort aan de Côte.

Na enkele uren rijden is het tijd voor de lunch en het moet gezegd: zo’n S-klasse cabrio past perfect in het plaatje voor een Frans kasteel wanneer de zon schijnt.

Wanneer we na dit copieuze middagmaal weer instappen en ons opnieuw verbazen over het comfort en de aversie tegen hard rijden van deze prachtige automobiel, begint het langzaam te dagen. Deze auto is ontwikkeld voor licht tot hoogbejaarde Amerikanen. De Europese markt is gewoon bijvangst. Dit is helemaal geen Côte-kar maar een Malibu-mobiel. Dat blijkt ook uit de prognoses, zo wordt ons desgevraagd verteld. De helft van alle S Cabrio’s verdwijnt naar het land van Sun City – de stad in Arizona die speciaal gebouwd is voor senioren. De rijervaring is dan ook een beetje vergelijkbaar met die van een Oldsmobile uit de jaren negentig. Dat komt misschien ook doordat de cabriolet het revolutionaire Active Curve System ontbeert, dat er via actieve stabilisatoren voor zorgt dat de koets als het ware tegen helt in de bochten. Dit systeem zit wel in de coupé, maar de extra ophangingsdelen pasten niet onder de cabriolet, dus is het daarop niet leverbaar. Al met al is de open S-klasse desondanks heerlijk om rechtdoor mee te crui­sen onder uiterst comfortabele omstandig­heden, maar laat het sturen maar aan James over, want de auto is zo groot dat wanneer je een Frans tolpoortje inrijdt, je het gevoel krijgt dat je een spelletje Dokter Bibber aan het spelen bent. Alleen hoor je hier een schurend ge­­luid wanneer je af bent, in plaats van een irritante zoemtoon. Veel concurrentie is er niet voor de S-klasse Cabriolet; Audi en BMW hebben nog geen direct alternatief waardoor je eerder uitkomt bij een Bentley Continental GT of een Maserati GranCabrio. Gezien het weggedrag van de S-klasse hebben ze bij Mercedes-Benz vooral goed gekeken naar vier ton kostende Rolls-Royce Dawn, zo lijkt het. Maar de clientèle van een dergelijke auto laat zich toch niet verleiden tot een auto met de ster op de neus, want te veel nouveau riche en bovendien te goedkoop.

Wat kost de Mercedes-AMG S 63 Cabriolet dan?

Er is al een S Cabrio voor 169.600 euro. Voor dat geld krijg je de S 500 en daarmee is de cabrio in de basis 18.400 euro duurder dan de coupé. De S 500 is 455 pk sterk en dankzij de V8 wijst de naald van de snelheidsmeter in 4,6 tellen de 100 km/u aan. Wie meer wil, kan voor 241.700 euro de Mercedes-AMG S 63 Cabriolet be­­stellen. Ook die beschikt over een V8, maar dan met 585 pk. Er komt nog een 630 pk sterke S 65 AMG Cabriolet. Deze V12 blijft in het gamma zolang de klanten zo’n motor willen en kunnen betalen, maar een opvolger komt er in ieder geval niet voor deze inmiddels ouderwetse benzineslurper. De S 500 doet het met een negentraps automaat, de S 63 behoudt z’n bekende zeventraps Speedshift-transmissie. Alle drie worden ze standaard voorzien van luchtvering, al is die van de AMG wat steviger. Daarnaast krijgt de topversie lichtere wielen en remmen, wat aerodynamische extra’s en een sportiever interieur. Het grappige is dat je totaal niet opvalt met deze S-klasse Cabriolet op de boulevards van Cannes en Nice. In deze optocht van supercars gaat de aandacht vooral uit naar een auto als de Citroën Méhari die voor ons rijdt. Wanneer we gas geven, wordt er wel even gekeken, maar dan vooral uit ergernis, zo lijkt het. Ook wij vinden ‘m vooral indrukwekkend ogen. Door de vele lijnen is ie minder tijdloos dan je zou willen. Misschien hadden we stiekem gehoopt dat ie meer zou lijken op het Ocean Drive studiemodel van een aantal jaar geleden. Gestrekt, minder lijnen en vier deuren voor een lekkerdere instap achterin. Wel word je natuurlijk rondom in de watten gelegd, maar voor zo’n enorme vierdeurs ca­­briolet is ie achterin gewoon te klein. Ook heeft de 2.115 kilo wegende kolos een hekel aan mensen die iets anders willen doen dan lekker cruisen langs de Côte d’Azur. Kortom: een prima auto voor zeventigjarigen in Miami, Marbella en Monaco. Iedereen die jonger is raden we de SL aan, die alles biedt wat de S mist: gretigheid, pit en een beetje beleving.

Motor
5.461 cc
V8 biturbo
585 pk @ 5.500 tpm
900 Nm @ 2.250 tpm
Aandrijving
vier wielen
7v automaat
Presetaties
0-100 km/u in 3,9 s
top 250 km/u
Verbruik (gemiddeld)
10,4 l/100 km
244 g/km CO2
G Label
Afmetingen
5.044 x 1.913 x 1.428 mm (l x b x h)
2.945 mm (wielbasis)
2.110 kg
80 l (benzine)
350 l (bagage)
Prijzen Mercedes-AMG S 63 Cabriolet
NL € 241.700
BE € n.n.b.
Het vonnis
Een prima auto voor zeventigjarigen in Miami, Marbella en Monaco. Iedereen die jonger is raden we de SL aan, die alles biedt wat de S mist: gretigheid, pit en een beetje beleving.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)