Polariserende ontwerpen zijn vaak de beste ontwerpen, luidt het cliché. Maar clichés zijn er niet voor niets – vaak zijn ze best een beetje waar. Zo kunnen we niet op twee handen tellen hoeveel mensen we bij de introductie van de allereerste CLS in 2004 hoorden zeggen dat ze hem verschrikkelijk vonden; en evenmin hoeveel mensen het de mooiste Mercedes vonden die ze in tijden hadden gezien.

De afgezaagde wijsheid werd wederom bevestigd. De eerste CLS – slank, laag en gewaagd – bleek uiteindelijk een briljant ontwerp dat een designtrend aftrapte die in vele andere klassen navolging vond, van hatchbacks tot (helaas) SUV’s, en die concurrenten inspireerde tot het creëren van hun eigen visuele hoogtepuntjes. Zo is de BMW 6-serie Gran Turismo nog altijd een nekkendraaier van jewelste. Over de net vernieuwde Audi A7 kun je op pagina 94 alles lezen.

Alweer de derde CLS

Als grondlegger van z’n klasse is de CLS inmiddels toe aan zijn derde generatie. De tweede, die van 2011 tot 2017 op de markt was, heeft ons nooit zo kunnen imponeren als de eerste. (Met uitzondering van de Shooting Brake, die heerlijk was, maar wegens gebrek aan belangstelling niet terugkeert.) Designchef Gorden Wagener denkt te weten waar dat aan ligt: hij erkent dat het ontwerp van de uitgaande CLS, of eigenlijk van een hele generatie Merce­dessen, misschien ietwat overdone was. Althans, dat zegt hij niet met zoveel woorden; maar als je als hoofdontwerper stelt dat het tijd is voor een geheel nieuwe designstrategie met heldere vormen en minder lijnen, is dat wel een beetje waar het op neerkomt.

preview

Aan deze CLS 53 de eer om invulling te geven aan de nieuwe, zogeheten sensual purity-stroming binnen het Mercedes-­design. Je ziet de andere denkwijze meteen terug in z’n flanken, die niet langer vol vouwen, welvingen en uitstulpingen zitten, maar strak en eenvoudig zijn. Ook z’n front is betrekkelijk simpel vormgegeven, met een licht voorover hellende neus en kleine koplampen die in lijn liggen met de carrosserie. De achterkant, vlak en aflopend, lijkt haast uit één stuk te bestaan. Toch is de CLS-lijnenvoering onmiskenbaar: bekijk de auto van de zijkant, en het zou geen ander merk of model kunnen zijn.

Komt bekend voor

Iets anders wat de CLS altijd kenmerkte, was een opvallend interieur. In dit geval neigt het nogal naar dat van de E-klasse, wat niet erg is, want dat is op zichzelf al bijzonder genoeg. De twee naast elkaar geplaatste 12,3-inch schermen – optioneel overigens – komen rechtstreeks uit de E, net als de verdere lay-out, met een brede middenconsole en een geringe, maar niet onpraktisch geringe hoeveelheid knoppen. Aan touchscreens doet Mercedes niet: ook de intuïtief werkende controller en de wat minder handige trackpad die eroverheen hangt (hoe vaak we die wel niet onbedoeld indrukken…) zijn oude bekenden.

preview

In de CLS vinden we daarnaast een paar zaken die het geheel iets unieks meegeven, zoals de lichtgevende, turbinevormige ventilatieopeningen, die zelfs even van kleur veranderen als je de temperatuur warmer of kouder instelt. Voor het eerst kun je een volwaardige achterbank bestellen in plaats van twee aparte zitplaatsen. Wat niet wil zeggen dat we met onze 1,82 meter al te riant zitten, qua hoofdruimte.

Een geëlektrificeerde AMG

Bij de persintroductie kunnen we kiezen uit meerdere motorvarianten, waarbij we de lokroep van één bepaalde versie, je kent ons, niet kunnen weerstaan. De AMG CLS 53 4Matic+ heeft een rare naam – ‘53’ slaat, zoals de laatste tijd gebruikelijk, nergens op – maar hij is niet alleen interessant vanwege z’n badge, optische uitdossing (bumpers, skirts, grille, uitlaten) of snelheid (van 0 naar 100 in 4,5 seconden, een optionele top van 270 km/u).

preview

De techniek die achter ‘m schuilgaat, is compleet nieuw. Mercedes spreekt van een ‘geëlektrificeerde benzinemotor’, wat erop zou kunnen duiden dat je met een soort hybride te maken hebt. Dat is overdreven, al heeft de auto wel een 48-volt architectuur en een EQ Boost dynamo/startmotor-combinatie die energie terugwint en af en toe een helpende hand biedt. De opvallendste toevoeging is de elektrische compressor, die in verbinding staat met de EQ Boost-techniek en onmiddellijk bijspringt als de toeren nog te laag zijn voor de turbo. Dat zorgt voor een snellere respons én een lager verbruik. Hoe attent.

De specificaties van de Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+

Centraal staat de nieuwe zescilinder-­lijnmotor, 3,0 liter groot, riemloos, gekoppeld aan een negentraps Speedshift TCT-­automaat en 4Matic+. Inderdaad: de variabele vierwielaandrijving die we al kennen uit de E 63, al heeft hij hier geen hand­matig instelbare driftmodus (hou eens op met boe roepen). Het geheel levert 435 pk en 520 Nm, waarbij het startdynamo-geval er nog eens kortstondig 22 pk en 250 Nm extra tegenaan kan mikken.

AMG hield zich uitgebreid bezig met het onderstel. Bij de meeste CLS’en kun je kiezen uit stalen veren, instelbare dempers of luchtvering; de CLS 53 heeft dat laatste, maar dan in een versie die ze Ride Control+ noemen. Onder andere de fuseekogels en draagarmen werden vervangen door stijvere exemplaren, en de demping werd nauwkeurig afgestemd op het sportievere gedrag dat AMG van zijn bestuurders verwacht.

Dit is al merkbaar als je rustig voortkabbelt in de Comfort-­stand. Bij een luchtgeveerde standaard CLS waan je je dan haast op een waterbed, bij de AMG is hier nooit sprake van. Ook de besturing heeft de performance-afdeling niet met rust gelaten: die is bij de CLS 53 variabel. De remmen werden vervangen door iets grotere exemplaren van composietmateriaal.

preview

Al deze technische praat komt erop neer dat de AMG, vanaf het eerste moment, aanvoelt als een heel ander soort auto. Waar de gewone CLS een relaxmachine pur sang is, gaat er van de CLS 53 een zekere urgentie uit. Niet zenuwachtig of drammerig, maar wel uiterst gewillig.

Er zijn maar een paar bochten voor nodig om met deze AMG in een aanstekelijk ritme te belanden. Z’n besturing is kort en krachtig, duidelijk en gewichtig, en de balans in z’n zware lijf is speels en voorspelbaar. De Speedshift-automaat is steeds bij de les en kan meerdere versnellingen tegelijk terugschakelen, met een dotje tussengas voor het effect. Op gladde weggedeelten voelen we de vierwielaandrijving, die in de basis de nadruk op de achterwielen legt, feilloos assisteren. De bewegende zijbolsters van de stoelen – eerst vreemd, al snel waardevol – zijn er in de bochten pijlsnel bij om ons op onze plek te houden.

Meer dan alleen snelheid

De CLS 53 is moeiteloos snel, maar toch benaderbaar. Al vanaf lage toeren trekt hij in één dikke streep door tot het rode gebied bij 6.500 tpm. De Sport-modus is in de normale omgang onze favoriet – de techniek is dan alert zonder zich op te dringen – maar in de stand Sport+ wordt er heftiger geschakeld, gaat het onderstel de rolbewegingen nog feller tegen en is er merkbaar meer geluid. Ah, het geluid van deze motor – dat is een verhaal apart.

De nieuwe zescilinder heeft niet het rauwe van de AMG V8-motoren. En ook niet het flodderige en onbeschofte van de viercilinder uit de A 45. Hij klinkt juist heel harmonieus, sonoor en egaal opbouwend; een mooi volle en gelijkmatige roffel uit z’n diepe, donkere keel. Tot je het gas loslaat. Dan blijken de ingenieurs, ze konden het niet laten, toch ook wat plofjes en plopjes te hebben ingebouwd.

preview

Goed dat je even gas terugneemt. Anders zou je zomaar vergeten dat de CLS 53 nog meer te bieden heeft dan snelheid en sensatie alleen. Z’n autonome gaven bijvoorbeeld – beperkt als ze (wettelijk) nog mogen zijn – zijn helemaal niet zo verkeerd. Zo houdt de adaptieve cruisecontrol via GPS in de gaten waar je precies bent. Daardoor weet hij het als er bochten of bebouwde kommen aankomen.

Vervolgens remt hij af waar nodig. We nemen op deze manier in een rustig gebied probleemloos meerdere rotondes. Als de auto zelf stuurt, volgt hij de wegbelijning netjes zonder zichzelf steeds opnieuw te moeten positioneren. Hij reageert vloeiend. Ook verandert hij negen van de tien keer feilloos van rijstrook als je je knipperlicht even aantikt. Perfect is het nog lang niet. Maar het is al een stuk beter dan wat we bij andere fabrikanten tegenkomen.

Hoogstaande techniek

Als je beperkt de tijd hebt, zoals wij bij deze test, geeft dit soort gimmicks je mooi de gelegenheid om de rest van de techniek onderweg een beetje uit te pluizen. Spe­ciaal voor de AMG is er bijvoorbeeld een Performance-dashboardmodus met gele meters en allerlei nuttige info. Denk aan vloeistoftemperaturen tot g-krachten. Van de E- en S-klasse komt de bediening op het stuur. Twee aanraakgevoelige, joystick-­achtige knopjes voor de boordcomputer en het infotainment.

Er zijn ufo-achtige Burmester-speakers die tegen het plafond hangen. 64 kleuren voor de sfeerverlichting, en iets wat Energizing Comfort heet. Dat is een manier om het hele interieur, inclusief kleur, geur en geluid, naar je stemming in te stellen. Daardoor verandert je CLS in een soort met leer, aluminium en koolstofvezel ingelegde zielmassage.

preview

Dat kunnen we wel gebruiken na deze rit. De CLS heeft ons een beetje overdonderd met z’n treffende combinatie van stijl, prestaties, comfort en technologie. Momenteel heeft de AMG nog geen prijs of precieze introductiedatum, maar neem de vanafprijs van de nu al verkrijgbare CLS 450 – 98.303 euro, of 77.077 euro in België – alvast ter harte, zodat je niet al te zeer zult schrikken. Wij zijn er al uit: wat Mercedes uiteindelijk ook voor de AMG CLS 53 vraagt, hij is het waard.

Video

Specificaties Mercedes-AMG CLS 53 4Matic+


Motor

2.999 cc
zescilinder twincharged
435 pk @ 6.100 tpm
520 Nm @ 1.800 tpm

Aandrijving

vier wielen
9v automaat

Prestaties

0-100 km/u in 4,5 s
top 250 km/u

Verbruik (gemiddeld)

8,4 l/100 km
200 g/km CO2

Afmetingen

5.001 x 1.890 x 1.422 mm
(l x b x h)
2.939 mm (wielbasis)
1.980 kg
66 l (benzine)
500 l (bagage)

Prijzen

n.b. (NL)
n.b. (B)

Vonnis
Met de succesnummers die Mercedes er de laatste tijd uit gooit, kon het ook moeilijk missen, maar de CLS 53 is alles wat je je in een snelle, sportieve designsedan kunt wensen. Wij hebben nu al zin in de 63, die vast ook nog komt...

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)